Contentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Clarity Benelux

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Wens om via overheidsregulering thuiswerken te faciliteren; bedrijfscultuur essentieel voor succesvol thuiswerken op lange termijn

Amsterdam, 25 februari 2021 - Nieuw onderzoek van Citrix (NASDAQ:CTXS) bevestigt dat werken op afstand permanent onderdeel blijft van het bedrijfsleven. 89% van Nederlandse respondenten is van mening dat ook na de coronacrisis thuiswerken gemeengoed blijft. Meer dan de helft (53%) is van mening dat organisaties het moeilijker zullen krijgen om professioneel talent aan te trekken en te behouden wanneer zij geen mogelijkheden bieden om flexibel en op afstand te werken. Daarom geeft 41% dan ook aan dat ze alleen een functie zouden accepteren waarbij dit mogelijk is. 44% gaat een stap verder en vindt dat de overheid flexibel werken actief moet stimuleren.

Werken op afstand heeft werk en privé verbeterd
Verrassend genoeg zegt slechts 21% van de respondenten dat de coronapandemie een negatieve impact op hun werk en carrière heeft gehad, tegenover 30% die van mening is dat het een positieve impact heeft gehad in de vorm van time management, flexibiliteit en werkprestaties. Daarnaast geeft 38% aan dat hun privéleven positief is beïnvloedt, mede omdat het wegvallen van woon-werkverkeer meer tijd biedt om door te brengen met familie (15%), hobby’s uit te oefenen (12%) of meer aan sport of wellness te doen (13%).

Hierdoor heeft bijna een derde (63%) van de respondenten na de pandemie de voorkeur voor een hybride model dat hen de keuze geeft om zowel op kantoor als op afstand te werken, terwijl slechts 16% graag weer iedere dag naar kantoor zou willen.

Bedrijven die vóór de pandemie thuiswerk niet toestonden, deden dat meestal uit angst dat hun werknemers niet evenveel uren zouden maken als op kantoor. Maar uit het onderzoek blijkt dat 79% minstens zolang werkt als op kantoor. 44% van de respondenten maakt zelfs langere dagen wanneer ze thuiswerken.

Voor succesvol thuiswerken moet de bedrijfscultuur geestelijk welzijn bevorderen
De praktische voordelen van thuiswerken terzijde, ervoeren een gedeelte van de respondenten ook nadelen. Zo gaf 31% aan dat hun geestelijke gezondheid het afgelopen jaar achteruit was gegaan. Een bedrijfscultuur die het mentale en fysieke welzijn van medewerkers bevordert is dan ook voor 87% belangrijk. Dit geeft aan dat organisaties hun bedrijfscultuur moeten (her)inrichten als zij ook op lange termijn hun personeel een werkervaring willen bieden die hen productief houdt.

"Ondanks alle uitdagingen die de pandemie met zich meebracht, zien Nederlandse werknemers nog steeds verbetering in hun persoonlijke leven en carrière als gevolg van thuiswerken", zegt Peter van Leest, Regional Director Benelux bij Citrix. "Als mensen zelfs onder deze moeilijke omstandigheden genoeg lichtpuntjes kunnen vinden, kunnen we ook na de pandemie het bedrijfsleven blijvend transformeren. Zo creëren we een nieuwe generatie gelukkigere medewerkers die langer bij organisaties blijven omdat ze kunnen werken op de manier die het beste bij hen past.”

“In 2020 waren organisaties gefocust op overleven, niet op groei. In 2021 moeten ze verder kijken dan de dagelijkse werkzaamheden en tijd en middelen vrijmaken om vooruit te kijken. Ze zouden hun organisatie goed moeten kunnen positioneren in het post-coronatijdperk en hybride werkmodellen omarmen waarbij werknemers zich gesteund voelen door hun werkgever. Een goede bedrijfscultuur is essentieel om professioneel talent aan te trekken en te behouden. Organisaties doen er dan ook goed aan om hun bedrijfscultuur bovenaan hun prioriteitenlijst te zetten om future-proof te worden en te blijven.”

Onderzoeksmethodologie
Citrix gaf opdracht aan OnePoll om tussen 02/02/21 en 15/02/21 een online enquête uit te voeren onder 3.750 Europese kantoormedewerkers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Nederland, waaronder 500 respondenten uit Nederland.

Over Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) bouwt veilige en uniforme workspace technologie waarmee organisaties het beste uit hun mensen kunnen halen en hen overal een consistente werkomgeving kunnen aanbieden. Met Citrix krijgen gebruikers een soepele werkervaring en heeft IT een uniform platform om diverse technologieën in complexe cloudomgevingen te beveiligen, te beheren en te controleren. Meer informatie vindt u op  https://www.citrix.com/nl-nl// of volg Citrix Benelux op Twitter via  @citrixbenelux.

Citrix Persdesk
Naomi van Duin
Citrix@clarity.pr
www.citrix.nl

Lydia Mekrez
Senior Communications Manager Western and Southern Europe & MENA Citrix
lydia.mekrez@citrix.com
Laatste van Citrix
Synopsys versterkt workspace-beveiliging met Citrix

Cybersecurity skillsgap niet meer op te lossen door recruitment

Heeft het kantoor nog wel een toekomst in Nederland?
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf

Logo Clarity Benelux

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials