Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd

Van keukentafel tot thuiskantoor

Utrecht, 23 februari2021 – Het is bijna een jaar geleden dat werkend Nederland massaal verhuisde van kantoor naar ‘keukentafel’. Kaspersky deed daarom onderzoek onder Nederlanders die meer vanuit huis zijn gaan werken: naar de houding t.o.v. thuiswerken nu, maar voorál met oog op de toekomst nu thuiswerken een blijvertje lijkt. Onze nood-hub blijkt toe aan een upgrade. Naast het aanpakken van de fysieke werkplek, staat een cyberveilig thuiskantoor hoog op het lijstje. Het cyberbewustzijn is gegroeid dit jaar, waarbij wordt verwacht dat ook de werkgever hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.

Als thuiswerken blijft, wil 55% van de Nederlanders die meer vanuit huis zijn gaan werken, zaken verbeteren. Na bijna een jaar werkt de helft nog steeds met snelle tijdelijke noodoplossingen, zoals verouderde apparatuur, slecht meubilair en een onveilige verbinding. Kijkend naar de toekomst, vindt 42% dat het tijd is om ook de cyberveiligheid van hun home office aan te pakken.

Meer cyberbewustzijn
Uit het onderzoek blijkt dat thuiswerkers zich het afgelopen jaar meer zorgen zijn gaan maken over de veiligheid met oog op virussen en hackers (+ 15% in vergelijking met de cijfers van Kaspersky uit maart/april 2020). Daarbij zijn er zelf al extra maatregelen getroffen (+ 10% in vergelijking met maart/april), zoals een goede virusscanner en het regelmatig updaten van software. Ook checkt 61% of de webcam en/of microfoon uitstaat als deze niet wordt gebruikt. Desondanks werkt vier op de tien nog steeds met minder middelen, dan op kantoor.

Werkgever aan zet
Minder dan de helft van de mensen die meer vanuit huis zijn gaan werken maakt gebruik van een pc of laptop van werk, een VPN-verbinding, tweestapsauthenticatie en webcam cover. Terwijl bedrijven zich opmaken voor een toekomst met een grotere rol voor thuiswerken – kantoorpanden worden massaal van de hand gedaan – vraagt de werknemer om betere cyberbeveiliging: 43% vindt dat de werkgever meer zou kunnen doen, waarbij de behoefte vooral ligt in zaken als een VPN-verbinding en werken vanuit een secure cloud.

Mark Beunk: “Het snel, meer werken op afstand heeft het afgelopen jaar geleid tot een toename in cyberaanvallen. Het bedrijfsverkeer nam toe en gebruikers gingen snel over op het gebruik van alternatieve diensten om gegevens uit te wisselen. Het is onwaarschijnlijk dat dit verandert - ook wanneer personeel terugkeert naar kantoor. Om bedrijfsgegevens beter te beschermen is een betere zichtbaarheid van Cloud toegang nodig en is het belangrijker dan ooit om werknemers bewust te maken van IT-security. Dit kan bijvoorbeeld met een Security Awareness training aangeboden door de werkgever."

Veilig thuiswerken
Het afgelopen jaar werd ons nieuwverworven werksituatie overschaduwd door meer werkstress en disbalans tussen werk en privé, maar ook tot meer cyberaanvallen. Ruim vier op de tien mensen die het afgelopen jaar meer vanuit huis zijn gaan werken, denkt dan ook dat thuiswerken meer risico’s met zich meebrengt. Toch vindt zeven op de tien thuiswerken fijn en wil dat ook in de toekomst blijven doen.

Met wat meer kennis en hulp van de werkgever en deze tips van Kaspersky, is Nederland Future proof als het gaat om thuiswerken.

Andere feiten uit het onderzoek:
  • Nederlanders die meer vanuit huis zijn gaan werken zijn het meest trots zijn op hoe ze werk en privé het afgelopen jaar hebben gecombineerd (61%) en de efficiëntie waarmee ze dat hebben gedaan (42%).
  • Minder trots zijn ze op de progressie die ze hebben gemaakt qua werk, zoals het maken van promotie (13%) en de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden (11%).
  • Ruim vier op de tien werkte het afgelopen jaar in dezelfde ruimte als gezin/huisgenoten en bij bijna een op de drie kwamen gezinsleden/huisgenoten weleens in beeld tijdens video calls.
  • 31% geeft aan dat de omgeving gevoelige bedrijfsinformatie zou kunnen opvangen.
  • 69% van de mensen die meer vanuit huis is gaan werken mist zijn/haar collega’s

Infographic: van keukentafel tot thuiskantoor

Toelichting onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Mediaxplain* Research, onder een representatieve populatie van 1.000 Nederlanders 18+. De onderzoeksperiode was november 2020 en is uitgevoerd volgens ESOMAR-richtlijnen.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl
Laatste van Kaspersky
Vijf jaar No More Ransom: initiatief voorkwam dat meer dan 700 miljoen euro in de zakken van cybercriminelen verdween

Doxing en dating: persoonlijke gegevens van elke 6de persoon op straat bij daten

Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn
Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding

Western Digital introduceert draagbare WD Elements SE SSD
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.