www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Meer talent voor ICT in Regio Foodvalley dankzij Digital Days

Veenendaal, 16 februari 2021 – De studio in het Technova College in Ede was op 12 februari het podium voor de 5e jubileumeditie van de Digital Days in de Regio Foodvalley. De Hackathon en de Info Support Game Battle vonden volledig online plaats en werden gehost door studenten van de school en Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Het tech talent-evenement dat in het teken staat van ‘Create your future’ wordt mede door studenten georganiseerd en is bedoeld om ze in de Regio Foodvalley te enthousiasmeren voor het brede scala aan mogelijkheden en kansen in de ICT.

Door Digital Days maakt jong talent kennis met de verschillende mogelijkheden in de ICT. Het evenement is een initiatief van ICT Campus en haar partners. In de Regio Foodvalley is ICT Campus de facilitator van samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs. Wethouder Marco Verloop van gemeente Veenendaal: “Goede mensen, onderwijs en bedrijven zijn de kern van deze regio. We willen jonge mensen goed onderwijs en een mooie toekomst bieden. Digitalisering is hét thema van de toekomst en de overheid moet ook innovatief denken. Als mensen mooie banen willen krijgen, moeten we daar nu op inzetten. Als jurylid heb ik gezien dat de studenten goed bezig zijn: bedrijven hebben echt wat aan de oplossingen voor de uitdagingen waar ze mee bezig zijn.”

Hackathon
In de Hackathon werken deelnemers een idee uit tot een prototype. Dit jaar was er een recordaantal van 170 deelnemers. Aan de Hackathon deden mbo- en hbo-studenten mee vanuit de CHE, HAN, Technova College, RijnIJssel College en Aeres MBO Ede. Het thema dat dit jaar centraal stond was gezonde wereld & energietransitie. Onder leiding van experts uit het bedrijfsleven gingen 26 studententeams vanaf 9.30 uur online aan de slag met een vraagstuk. Aan het eind van de middag pitchten ze hun idee aan de jury. In totaal waren er negen opdrachten van zeven regionale bedrijven. De studententeams van Podium en Event Techniek (PET) en Beeld en Geluid van het Technova Collega faciliteerden de technische zaken vanuit de studio. De Media Hub van CHE zorgde voor de verslaglegging en streaming van de Hackathon.

Marktplaats voor retailbranche
Team acht kwam met het winnende concept, waarbij zij voor opdrachtgever Info Support uit Veenendaal een slimme en alternatieve Marktplaats ontwikkelden voor de retailbranche. De coronapandemie heeft grote gevolgen voor de retailbranche. Digitale aanwezigheid wordt steeds belangrijker, ook als je geen webshop hebt als retailer. Het zevenkoppige team bestond uit studenten van CHE (Andreas Hoornstra en Nando van der Kant), Technova College (Ruben van den Berg, Wouter van Bennekom en Soufyan Adnane) en HAN University of Applied Sciences (Boris de Bruin en Jeroen van Dijk).

Teamlid Hoornstra legt uit: “We hebben een online verzamelplek gemaakt voor kleine bedrijven die geen website hebben. Zij kunnen zich aanmelden om er hun producten te verkopen. Met een kaart kunnen de gebruikers zien waar de bedrijven zich bevinden en waar de ophaalpunten zijn. Op deze manier kunnen klanten ook nieuwe winkels ontdekken.” Naast de Hackathon Trophy 2021 kreeg het winnende team een cheque ter waarde van 600 euro. De Hackathon krijgt een vervolg: op 24 tot en met 26 maart wordt de Bootcamp ICT Campus 2021 gehouden. Studenten bouwen dan verder aan de resultaten van de Hackathon.

10 uur gamen
Gameliefhebbers namen vanaf 16.00 uur vanuit huis deel aan de Info Support Game Battle. Zij gameden maar liefst 10 uur achter elkaar in competitieverband. De gamecompetitie werd vanuit de studio via een livestream gehost door technici van het LAN-project. De streaming werd door in totaal 176 kijkers gevolgd. Tussendoor werden er verschillende quizzen georganiseerd en waren er challenges. De deelnemers konden spelen tegen Jordy Peek, de winnaar van de vorige twee Info Support Game Battles. De 18-jarige Niels Bosboom alias ‘Kaasschaver’ uit Veenendaal behaalde de eerste plaats en won de Info Support Game Battle Trophy 2021 en een curved monitor: “Via de pubquiz kwam ik in de finale terecht. Ik ben euforisch door de overwinning.“

Tech Day 25 juni
De Tech Day in De Basiliek in Veenendaal op 25 juni is het sluitstuk van de Digital Days. Scholieren van het voortgezet onderwijs uit de regio krijgen deze dag masterclasses over nieuwe technologieën, zoals Artificial Intelligence, Internet of Things en Augmented Reality. Vervolgens gaan zij onder begeleiding van experts in teams innovatieve oplossingen bedenken voor een regionaal vraagstuk met betrekking tot de gezonde wereld & energietransitie. De plannen worden gepitcht voor een jury die bestaat uit vertegenwoordigers van het onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Voor vmbo-scholieren is er een experience programma.

Noot voor de pers:
Foto 1 v.l.n.r.:  Jelle Drijver (presentator Digital Days 2021), Yvonne Vogelenzang (directeur Technova College Ede) en Lammert Vinke, (manager unit agricultuur en retail Info Support en hoofdsponsor Digital Days 2021).
Foto 2 v.l.n.r.: Marco Verloop (wethouder gemeente Veenendaal), Manish Dixit (programmamanager ICT Campus) en Jelle Drijver (presentator Digital Days 2021).
Fotocredits: Media Hub van CHE.
Het vervolgprogramma is onder voorbehoud vanwege corona en wordt indien nodig aangepast. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rineke Sloetjes, projectleider via 06-11721182 of info@digital-days.nl. Zie  www.digital-days.nl.

Over ICT Campus
ICT Campus in Veenendaal faciliteert samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs in de Regio Foodvalley. In dit programma werken meer dan 100 IT-bedrijven van ICT Valley, acht gemeenten en onderwijsinstellingen samen met als doel om in 2025 uit te groeien tot hét ICT-centrum van Nederland voor de sectoren (Agro)Food, Health en Tech die de regio rijk zijn. De partners zorgen er samen voor dat de Regio Foodvalley de ICT-banenmotor is met een optimaal vestigingsklimaat voor ICT-bedrijven en top ICT-onderwijs. Zie  www.ictcampus-foodvalley.nl.

Digital Days wordt georganiseerd om naar dit doel te werken en jongeren te enthousiasmeren voor ICT én te behouden voor de regio. In 2021 vindt de 5e jubileumeditie plaats. ICT Valley organiseert het evenement onder de vlag van ICT Campus en samen met andere ICT Campus-convenantpartners.
Laatste van Digital Days
Meer talent voor ICT in Regio Foodvalley dankzij Digital Days

Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT

Digital Days is de proeftuin voor aanstormend ICT-talent in de Regio Foodvalley
Digital Days contact

Logo Digital Days

Digital Days sociaal

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo We Love Communities
Logo Red Hat
Logo Thales