www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

Veel mkb'ers en groeibedrijven vinden weg naar instanties niet

Voor veel startups, scale-ups en mkb'ers is het nog steeds zoeken naar netwerken, kennis, financiering en andere vormen van ondersteuning die ze verder kunnen helpen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Innovatiespotter. Een groot deel van de groeiondernemers in deze regio verschansen zich in hun eigen bubbel en maakt geen gebruik van innovatie-ondersteuning.

Het onderzoek is uitgevoerd door studenten van het Instituut voor Bedrijfskunde van de Hanzehogeschool. Zo'n 1200 ondernemers uit Groningen, Friesland en Drenthe werkten er aan mee. Het gaat vooral om startups, scale-ups en mkb'ers die inzetten op groei. De helft van deze ondernemers komt graag in contact met andere bedrijven om mee samen te werken. Voor ongeveer 45% is meer connectie met studenten een uitdaging en nog eens 41% zoekt financiering om te kunnen groeien. Toch weten maar weinig van deze bedrijven de hulp te vinden die er vanuit het innovatie-ecosysteem wel degelijk is.

Innovatienetwerken bereiken startups niet
"Neem bijvoorbeeld de ondernemers die samenwerkingspartners zoeken. Slechts 30% van hen maakte hiervoor de afgelopen drie jaar gebruik van bestaande innovatienetwerken en zogeheten -clusters. Deze netwerken zijn er juist voor bedoeld om bedrijven rondom bepaalde thema's en interesses met elkaar in contact te brengen", zegt Gea Vellinga van Innovatiespotter. "Ook blijkt dat veel ondernemers die zoeken naar kennis en financiering de afgelopen drie jaar geen contact hebben gehad met de daarvoor bedoelde instanties in de regio. Een gemiste kans, zeker als je naar de ambitieuze doelen van de talloze innovatiebeleidsplannen en beleidsmakers kijkt. Er wordt miljarden euro's geïnvesteerd in innovatie. Als daarmee maar een deel van de doelgroep wordt bereikt, weet je dat je ook pareltjes mist."

Instanties erkennen probleem
Een goed netwerk is essentieel voor elke onderneming. Dat geldt extra voor bedrijven die innoveren. Het gaat om allerlei relaties, van toeleveranciers tot samenwerkingspartners, klanten, financiering, advies en kennis. Veel beleidsmakers erkennen het belang hiervan, maar stellen dat ze moeite hebben om met ondernemers in contact te komen. Dit geldt voor ruim 90% van de respondenten uit de publieke sector. "Veel beleidsmakers vinden dat dit beter moet. Alleen zo krijgen startups en andere innovatieve mkb'ers in de regio een reële kans om te groeien, met behulp van kennis, netwerken, financiering en andere ondersteuning", aldus Vellinga. Innovatiespotter hamert op het gebruik maken van nieuwe technologie zoals data-science. Zo kunnen instanties makkelijker in contact komen met interessante bedrijven, ook als die niet in een netwerk zitten.

Innovatiespotter
Innovatiespotter beschikt als datascience-bedrijf over rijke, gedetailleerde en relevante informatie over elke onderneming in Nederland. Met name over innovatieve bedrijven is er veel informatie beschikbaar. Voor het innovatieprofiel wordt met hulp van Artificial Intelligence elk individueel bedrijf geanalyseerd op een aantal innovatiethema’s. Van elk Nederlands bedrijf is daarmee met gemiddeld 90% nauwkeurigheid vast te stellen of het actief is met innovatiethema’s als energie, health, circulaire economie, high tech of IT. "Met dit innovatieprofiel is een selectie van bedrijven samengesteld voor het behoefteonderzoek onder innovatieve ondernemers. Zonder deze AI-oplossing was het niet mogelijk geweest om deze bedrijven te identificeren en te bereiken", aldus Vellinga.
Laatste van Innovatiespotter
Veel mkb'ers en groeibedrijven vinden weg naar instanties niet

Nederlandse MKB-bedrijven laten miljoenen euro's groene subsidie liggen
Innovatiespott.. contact