Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Vier uitdagingen bij cloudmigratie voor organisaties in de gezondheidszorg

Trend Micro-onderzoek wijst uit dat een snelle migratie negatieve gevolgen kan hebben voor beveiliging

Amsterdam, 8 februari 2021 - Trend Micro, de leider in cloud security, heeft ontdekt dat organisaties in de gezondheidszorg overal ter wereld hun uitgaven voor cloudmigratie hebben verhoogd, maar dat velen hun vaardigheid en vermogen om deze omgevingen te beschermen mogelijk overschatten.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Sapio Research in opdracht van Trend Micro heeft uitgevoerd onder meer dan 2.500 IT-besluitvormers in 28 landen in diverse bedrijfstakken, waaronder de gezondheidszorg. De resultaten tonen verder aan dat maar liefst 88% van de zorginstellingen hun migratie naar de cloud heeft versneld als gevolg van de pandemie. Werken op afstand, kostenbesparingen en verbeterde flexibiliteit op het gebied van IT zijn de drie voornaamste redenen voor de overstap naar een cloudgebaseerde infrastructuur.

Een snelle migratie naar de cloud kan organisaties echter blootstellen aan een groter risico op cyberbedreigingen. Hier zijn vier uitdagingen waarmee organisaties in de zorg volgens het onderzoek werden geconfronteerd bij de overstap naar een cloudgebaseerde omgevingen:
  • Tekort aan juiste vaardigheden: Zo’n 43% onthult dat het tekort aan de juiste skills een voortdurende belemmering vormt voor de migratie naar cloudbeveiligingsoplossingen.
  • Dagelijkse werkzaamheden: Instellingen en onderhoudsmaatregelen (34%), patchen en vulnerability management (32%), en misconfiguraties (32%) zijn de grootste uitdagingen bij het beschermen van cloud-workloads.
  • Stijgende kosten: 43% heeft meer kapitaal uitgegeven en betaalt ook meer voor geoutsourcete diensten, terwijl 39% sinds de migratie meer heeft uitgegeven aan operationele kosten en opleidingen.
  • Beveiligingsverantwoordelijkheid: Slechts 40% is ervan overtuigd dat zij hun deel van het Shared Responsibility Model (gedeelde verantwoordelijkheid tussen de cloudprovider en klant) beveiligen.
Hoewel cloudmigratie niet eenvoudig is, kan dit wel worden gefaciliteerd en verbeterd met behulp van de juiste beveiligingstools.

"Beveiliging is een onderdeel van goed opbouwen, het is geen aparte functie. En beveiligingscontroles helpen teams om hun infrastructuur in de cloud beter te bouwen", zegt Mark Nunnikhoven, Vice President Cloud Research bij Trend Micro. "Beveiliging kan een accelerator zijn voor het bouwen in de cloud. Het gebruik van de juiste tools en inzicht in de platformen die je gebruikt, zijn echter cruciaal om dat te realiseren."

In de strijd tegen COVID-19 staat de gezondheidszorgsector in de frontlinie. Digitale transformatie kan - zeker in deze crisisperiode - een positieve impact hebben op de productiviteit van de zorginstellingen en op de patiëntenzorg. Het is echter essentieel dat het bredere aanvalsoppervlak van een vergrote digitale infrastructuur de nodige aandacht krijgt.

Met de juiste cloud-ready oplossingen kunnen zorginstellingen de voordelen van de cloud maximaliseren zonder bedrijfskritieke systemen of patiëntgegevens in gevaar te brengen. Dergelijke tools kunnen ook de uitdagingen op het gebied van ontbrekende vaardigheden minimaliseren door misconfiguraties te detecteren, patching en policy-management te automatiseren en security te integreren in DevOps, zowel in cloud- als on-premise-omgevingen.

Meer informatie over het onderzoek en beveiligingsoplossingen voor o.a. de gezondheidszorg vind u hier.

Over Trend Micro
Trend Micro, wereldwijd leider in cybersecurity, zet zich in voor een wereld waarin we digitale informatie veilig kunnen uitwisselen. Door gebruik te maken van meer dan 30 jaar aan security expertise, global threat research en voortdurende innovatie biedt Trend Micro veerkracht voor bedrijven, overheden en consumenten met connected oplossingen voor cloudworkloads, endpoints, email, IoT en netwerken.

Met meer dan 6.800 medewerkers in 65 landen en zeer geavanceerde wereldwijde threat intelligence, beveiligt Trend Micro de verbonden wereld waarin organisaties opereren. Kijk voor meer informatie op www.trendmicro.nl.

Trend Micro
Ilona van Ginkel
E-mail: ilona_van_ginkel@trendmicro.com

Whizpr