Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

SPARC - aanjager van de toekomst in ICT

Begin januari heeft Fontys Hogeschool ICT een belangrijke stap voorwaarts gezet in de lopende samenwerking met haar Partners in Innovation, verenigd in de coöperatie Sharing Platform for Applied Research Cooperation (SPARC). SPARC-voorzitter Martin Hundepool ondertekende de eerste ‘letter of intent’ namens de coöperatie als supporter en investeerder van langlopend onderzoek in en met ICT. Onderzoek dat plaatsvindt in de unieke onderwijsomgeving van het Fontys ICT InnovationLab op Strijp TQ, waar SPARC ook een belangrijke rol vervult in de uitvoering van innovatief en praktijkgericht onderzoek.

SPARC – co-creatie en coöperatie
SPARC is een netwerk van leidende organisaties uit diverse branches, die bredere kenniscreatie en -deling binnen het ICT-domein in de Brainport regio hoog op de agenda hebben staan. Daarom werken zij al geruime tijd als investeerders en partners samen met Fontys Hogeschool ICT. Dit gebeurt binnen het Fontys ICT InnovationLab, waar onderwijs en het werkveld samenkomen om te leren, onderzoeken en werken aan ICT-innovaties. In deze hybride leeromgeving spelen SPARC-leden, als Partners in Innovation, een grote rol door praktijkgerichte onderzoeksvragen uit hun business in het onderwijs onder te brengen. Daarmee wordt het Fontys ICT InnovationLab een kennisinstantie waar ervaringen, informatie en technologie uitgewisseld worden om nieuwe mogelijkheden te verkennen. De resultaten van deze onderzoeksvorm zijn bovendien direct toepasbaar in het werkveld. Zo geven SPARC en Fontys Hogeschool ICT gezamenlijk vorm aan de ICT-ontwikkelingen van morgen.

Shirtsponsor voor ICT-innovatie
Naast een centrale rol in deze unieke onderwijsvorm van Fontys Hogeschool ICT, investeert SPARC in langlopend onderzoek vanuit de Fontys lectoraten. Door de krachten te bundelen als leden, kan SPARC meer slagkracht bieden voor de werving van onderzoeksmiddelen. Met een basisbijdrage van 250.000 euro op jaarbasis maakt SPARC een onderzoeksbudget van bijna 1 miljoen euro mogelijk. In de woorden van SPARC-penningmeester Ben Veld: “SPARC is de shirtsponsor van een uitgebreid team dat toegepast ICT-onderzoek verricht. De bijdrage van SPARC werkt als een vliegwiel bij het aanboren van andere subsidiebronnen. De leden van SPARC versterken met dit initiatief de regionale innovatiekracht.”

De SPARC-leden en ‘shirtsponsors’ van ICT-onderzoek van 2021 zijn: Sligro Food Group, Atos, PSV, HLB Van Daal, Simac IT NL, CTOUCH, Additive Industries, PharmaPartners, GAC Business Solutions, Vion Food Group, HERE Technologies, IT-Workz, Ecodorp Boekel, Bierens Incasso Advocaten, Ministerie van Defensie en de Sociale Verzekeringsbank.

De eerste ‘letter of intent’ ondersteunt de NWO-aanvraag voor het onderzoeksvoorstel Data-Driven Biodiversity. De penvoerder namens Fontys Hogeschool ICT is Professor Gerard Schouten. Het onderzoek richt zich op het verkennen en implementeren van mogelijkhededen ombiodiversiteitin stedenmiddels dataen ICT-toolsmeetbaar en inzichtelijk te makenvoor toepassingen als stadsinrichtingen slim groenbeheer.

Kennisdeling in beweging
De samenwerking tussen SPARC en Fontys Hogeschool ICT is volop in ontwikkeling. Ook dit jaar mocht de coöperatie nieuwe partners verwelkomen. Doorlopend onderzoek helpt de samenwerking en onderlinge kruisbestuiving in kennisdeling tussen de partners te verbeteren en nieuwe kansen te verkennen. Ook in 2021 verwacht de coöperatie nieuwe leden te verwelkomen, het netwerk te laten groeien en verder ontwikkelen.

Benieuwd naar de praktijkgerichte onderzoeksprojecten die door SPARC en Fontys Hogeschool ICT uitgevoerd worden? Tijdens het symposium ICT In Practice op 4 februari 2021 worden de resultaten gepresenteerd. Deelname is gratis na registratie via: ictinpractice.com
Laatste van Fontys Hogeschool ICT
Fontys Hogeschool ICT deelnemer 4de editie Hack The Waste

SPARC - aanjager van de toekomst in ICT

Tilburgse onderwijsinstellingen slaan handen ineen voor ICT
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Fontys Hogesch.. contact

Logo Fontys Hogeschool ICT

info@fontys.nl
  fontys.nl
Fontys Hogesch.. sociaal

Fontys Hogesch.. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack