Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Jan Middendorp is IT-politicus van het jaar 2020

VVD-Kamerlid Jan Middendorp is uitgeroepen tot IT-politicus van het jaar 2020. In een nominatieronde onder IT-experts en een online verkiezing onder IT’ers kreeg Middendorp het merendeel van de stemmen. De verkiezing is georganiseerd door AG Connect, het vakplatform voor IT’ers in Nederland. De award gaat naar een politicus die het thema digitalisering en IT het afgelopen jaar op de overheidsagenda heeft weten te zetten.

Middendorp is sinds maart 2017 Tweede Kamerlid van de VVD. Hij is woordvoerder op het gebied van onder andere overheid en digitalisering (e)identiteit. Middendorp was lid van de tijdelijke Kamercommissie Digitale toekomst. Hij schreef verschillende initiatiefnota’s, diende veel moties in over het thema digitalisering en schreef enkele opinieartikelen zoals over social media en de komende verkiezingen. Naar aanleiding van zijn initiatiefnota 'Menselijke Grip Op Algoritmen' is dit jaar een taskforce opgezet die rijksbreed onderzoek naar toezicht en regulering van algoritmen en kunstmatige intelligentie gaat doen.

Prominent geprofileerd
Experts nomineerden Middendorp omdat hij “zich prominent heeft geprofileerd op het thema cloud en, als eerste, een lans gebroken voor stevige participatie in GAIA-X en laten zien dat de Nederlandse belangen hierin een grote rol spelen.”

Lezers vinden dat Middendorp door zijn “moties en andere inbreng heeft laten zien dat hij begrijpt wat belangrijk is in een wereld met Big Data en AI en waar de knelpunten zitten.” Hij heeft als politicus “het IT-domein eigen gemaakt om de dialoog aan te gaan wat de rol van de overheid in het digitaliseringsvraagstuk moet zijn.” “Hij houdt zich bezig met het Nederland van over dertig jaar in plaats van zich verliezen in de waan van de dag.” Lezers noemen Middendorp een “politicus die zich inhoudelijk verdiept in de complexe materie van ons vakgebied.”

Zero to one
Middendorp zegt blij te zijn dat de prijs er is en vindt het eervol om deze te winnen. “Toen ik vier jaar geleden in de Tweede Kamer kwam, werd het thema digitalisering door veel mensen in politiek Den Haag als minder belangrijk gezien. Dat is echt omgeslagen. Corona heeft dat nog eens versneld: nu is iedereen online met alles. Tijdens mijn Tweede Kamerperiode is digitalisering in de Nederlandse politiek van zero to one gegaan. Deze parlementaire periode is voor politici wat digitalisering betrefteen unieke tijd en het is geweldig om aan het einde daarvan de prijs IT-politicus van het jaar 2020 te winnen.”

AG Connect vroeg een groep IT-experts wie in 2020 het meest heeft betekend voor ICT in Nederland. Daaruit kwamen twee genomineerden: Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) en Jan Middendorp (VVD). Daarna volgde een online stemming en werd Middendorp gekozen tot IT-politicus van het jaar 2020. De prijs ging eerder naar Kees Verhoeven (IT-politicus van het jaar 2016 en 2019) en Martin Wörsdörfer (IT-politicus van het jaar 2017).

Voor commentaar of vragen, stuur een e-mail naar r.vanheur@agconnect.nl.

Online nieuws, diepgravende achtergronden, analyses en inspirerende kennisartikelen over ‘the amazing world of IT’: AG Connect is hét platform voor professionals, thought leaders en beslissers in de IT.

De redactie, met jarenlange ervaring in IT-journalistiek, brengt continu nieuws, analyses en achtergronden over complexe en actuele IT-topics, zoals artificial intelligence, security, cloud, business intelligence, outsourcing, internet of things en IT-recht.
Laatste van AG Connect bv
Volkert Deen nieuwe Content Director AG Connect

ICT’ers liggen wakker van gevolgen thuiswerken

Jan Middendorp is IT-politicus van het jaar 2020

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo GrassGreener Europe

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials