Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Deel dit nu via
PR: LEWIS

Ik ben gehackt. Wat nu?

Hoe organisaties moeten handelen tijdens een cyberaanval

Zoals al eerder voorspeld in de Cybersecurity Trends voor 2021, blijven het coronavirus en cyberaanvallen hand in hand gaan. Maar los van het virus, zijn de pijlen van cybercriminelen tegenwoordig ook sterk gericht op ondernemers en overheden. Kijk alleen al naar de hack bij het Hof van Twente, waarbij de overheidspartij uiteindelijk besloot om het losgeld niet te betalen.

Het is zeer waarschijnlijk dat bedrijven en organisaties vroeg of laat worden bedreigd door een cyberaanval. Het is in deze tijden ontzettend moeilijk om aanvallen te voorkomen, maar de gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn. Bijvoorbeeld het incident bij de Universiteit van Maastricht dat plaatsvond in 2020. Daarbij werd software platgelegd en konden studenten niet verder met hun studie. Een immense klap voor de universiteit; tegelijkertijd legde dat een pijnlijk probleem bloot.

Wat gaat er dan mis bij deze organisaties? Er ontstaat er een groeiend besef dat onderwijsinstellingen en gezondheidsorganisaties een aantrekkelijk doelwit zijn voor cybercriminelen. Zowel de grootte van het aantal aangesloten gebruikers als de waarde van de vertrouwelijke informatie zijn aantrekkelijk voor hackers. De eerste stap om deze aanvallen te voorkomen, is het hebben van de juiste IT-beveiligingsprocessen.

Menselijke fouten zijn vaak de grootste boosdoener. We zijn onszelf nog altijd te weinig bewust van de waarde van bepaalde data en kiezen gemakkelijk voor handige omwegen waardoor applicaties, servers en data in gevaar kunnen komen. Als daar dan geen passende beveiligingsstrategie wordt toegepast, komen deze assets maar al te snel in de verkeerde handen terecht. Medewerkers trainen in hun beveiligings- en datavaardigheden is daarom essentieel.

Toch is het feit dat organisaties in de huidige tijd gehackt worden haast onvermijdelijk. Het idee dat je geen doelwit bent voor hackers is daarom uiterst achterhaald. Iedereen bezit tegenwoordig immers waardevolle informatie die cyberaanvallers maar wat graag in hun bezit hebben. Maar stel dat je geraakt wordt door een cyberaanval, wat is dan de juiste manier van handelen?

1. Betaal geen losgeld
Ransomware-aanvallen zijn een gewilde tactiek onder cybercriminelen; deze hebben we het afgelopen jaar ook meermaals de revue zien passeren. Bij een ransomware-aanval worden systemen ‘gegijzeld’ tot er losgeld wordt betaald. Bedrijven willen hun zaken draaiende houden, waardoor ze al gauw geneigd zijn om het gewenste losgeld te betalen. Toch is dit niet verstandig. Door het losgeld te betalen, stel je de cybercriminelen in het gelijk en zij zullen deze tactiek zeker blijven toepassen.

2. Controleer alle systeemlagen
Hoewel deze tip waarschijnlijk bruikbaarder is om vooraf toe te passen, is het ook tijdens een cyberaanval raadzaam om alle systeemlagen te (blijven) controleren. Gemiddeld blijven cyberaanvallen namelijk zo’n 124 uur onopgemerkt binnen een organisatie. In die tijd kunnen hackers rustig de systemen verkennen en tactieken opzetten om het systeem uit de lucht te halen of data te vergrendelen. Door tussentijds het gehele systeem te blijven controleren, kun je eventuele afwijkingen sneller opsporen en meteen actie ondernemen.

3. Investeer in de cyberkennis van werknemers
Zoals gezegd zijn hacks uiteindelijk vaak het gevolg van menselijk handelen. Zeker wanneer medewerkers niet goed weten wat ze wel en niet mogen doen als het aankomt op cyberveiligheid, ontstaan er grote risico’s. Zorg er daarom voor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de juiste procedures. Op die manier kunnen zij hun eigen cyberveiligheid aanscherpen en dit verkleint het risico op een mogelijke cyberaanval.

4. Centraliseer meerdere datafeeds in één systeem
Wanneer een mogelijke hack is uitgevoerd, is het verstandig om meerdere datafeeds met elkaar te correleren in gerelateerde gebeurtenissen. Met behulp van feeds met informatie over bedreigingen wordt dit al gauw inzichtelijk. Gebruik deze statistische analyse om eventueel afwijkend gedrag op te sporen. Daarnaast is het terugvinden en lokaliseren van deze afwijkingen een stuk eenvoudiger door data in één systeem te bewaren.

“Cybercriminelen komen steeds sneller met nieuwe bedreigingen en het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om hun ecosysteem veilig te houden. Toch blijft voorkomen nog altijd beter dan genezen”, legt John Schaap, Senior Director Benelux & Nordics bij BlackBerry uit. “Het is daarom raadzaam om vooraf te investeren in een geavanceerde cybersecurity-oplossing en een toegewijd team van experts. Op die manier kunnen eventuele incidenten worden vermeden nog voordat deze plaatsvinden. We weten immers dat een cyberaanval-ongelukje tegenwoordig in een klein hoekje schuilt.“

Maar in het geval het dan toch misgaat en je gehackt bent, volg dan de bovenstaande tips en durf om hulp te vragen. Samen kunnen we kwaadwillende hackers buitenhouden en verslaan. Het is belangrijk om onze digitale toegangsdeuren goed te beveiligen en vooral de rust te bewaren.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over BlackBerry
BlackBerry (NYSE: BB; TSX: BB) levert betrouwbare beveiligingssoftware en -diensten aan organisaties en overheidsinstellingen wereldwijd, die ze nodig hebben om het Internet of Things te beveiligen. Het bedrijf beveiligt meer dan 500 miljoen eindpunten, waaronder 175 miljoen auto's op de weg. Gevestigd in Waterloo, Ontario, zet het bedrijf AI en machine learning in om innovatieve oplossingen te bieden op het gebied van veiligheid, cybersecurity en dataprivacy. Daarnaast is BlackBerry voorloper op belangrijke gebieden zoals endpointsecurity-management, encryptie en geïntegreerde systemen.Voor meer informatie, bezoek BlackBerry.com en volg het bedrijf via @BlackBerry.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof, Marjolein van Aarle of Evi van Lieshoud van LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail: blackberryNL@teamlewis.com
Laatste van BlackBerry
Nieuwe partnerships en software-aankondigingen tijdens BlackBerry Security Summit 2021

BlackBerry en Deloitte werken samen aan IoT-softwarebeveiliging

BlackBerry UEM verbetert integratie met Microsoft 365
BT lanceert Eagle-i, een nieuw transformationeel beveiligingsplatform dat cyberaanvallen voorspelt en voorkomt

Check Point Research schetst landschap cyberaanvallen en meldt 86 procent toename in Nederland

Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden

Vier SAP-partners fuseren en gaan samen verder onder bedrijfsnaam Aiden

CTS organiseert tweedaagse Google Innovation Bootcamp
ValidSign Official eSigning Partner PSV

Fullstaq geselecteerd als partner Belastingdienst voor Cloud Native & Container expertise

Boomi voor achtste jaar op rij leider in Gartner Magic Quadrant

Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien

Friends for Brands onderdeel van Powered by Meaning Groep

Schneider Electric tekent de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES)

Shippeo bereikt 103% jaarlijkse groei als ’s werelds meest aanbevolen RTTV-leverancier

Acht keer goud voor Hogeschool Tio in EW Beste Studies 2021

Van Ameyde lanceert IT-platform voor snellere schade-afhandeling

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Red Hat OpenStack Platform 16.2 verbetert ondersteuning hybrid cloud- en edge-omgevingen

True stelt Marjolein Rietveld aan als COO

Dell Technologies telecom-software en -solutions versnellen 5G- en Open RAN-innovatie

Dell Technologies brengt IT met vernieuwde Edge-oplossingen tot ver buiten het datacenter

Nutanix voor het eerst genoemd als visionair in het 2021 Gartner Magic Quadrant voor Distributed Files and Objects Storage
BlackBerry contact

Logo BlackBerry

BlackBerry sociaal

BlackBerry tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo DNA Services B.V.
Logo Boomi
Logo Citrix