Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: Clarity Benelux

Databricks krijgt $1 miljard Series G-investering, wordt gewaardeerd op $28 miljard

Franklin Templeton leidt investeringsronde; andere investeerders zijn onder meer Fidelity, AWS, CapitalG, Salesforce Ventures en bestaande strategische investeerder Microsoft

Amsterdam, 2 februari 2021 - Databricks, marktleider in data en AI, maakt vandaag bekend een nieuwe investering te hebben ontvangen van $1 miljard, als gevolg van de razendsnelle wereldwijde groei van gebruikers van hun unified data platform. Na deze Series G-investering, geleid door nieuwe investeerder Franklin Templeton, wordt Databricks gewaardeerd op $28 miljard.

Andere nieuwe investeerders zijn onder meer Canada Pension Plan Investment Board, Fidelity Management & Research LLC, and Whale Rock, samen met nieuwe strategische investeerders Amazon Web Services (AWS), CapitalG en Salesforce Ventures. Bestaande investeerders die deelnemen aan de nieuwe investeringsronde zijn onder meer Microsoft, Andreessen Horowitz, Alkeon Capital Management, fondsen en accounts in beheer van BlackRock, Coatue Management, fondsen en accounts die worden geadviseerd door T. Rowe Price Associates, Inc. en Tiger Global Management.

“We zien deze investering en onze doorlopende, snelle groei als verdere bevestiging van onze visie op een simpel, open en geïntegreerd data platform dat alle datagedreven use cases van BI tot AI ondersteunt”, zegt Ali Ghodsi, CEO en medeoprichter van Databricks. “De moderne cloudgebaseerde lakehouse-architectuur van Databricks is een vervanging voor legacy data-architecturen die gepaard gaan met hoge kosten en complexiteit. Hiermee kunnen datateams sneller samenwerken en innoveren. Dit lakehouse-paradigma staat aan de basis van onze groei en het is geweldig om te zien dat ook onze investeerders er enthousiast over zijn.”

Met deze investering is Databricks in staat sneller te innoveren en verder te schalen om de snelle implementatie van het lakehouse te ondersteunen, nu steeds meer datagedreven organisaties wereldwijd deze data-architectuur omarmen.

“Franklin Templeton is verheugd om met Databricks samen te werken nu ze een volgende fase ingaan van hun indrukwekkende reis”, zegt Jonathan Curtis, Senior Vice President, Research Analyst en Portfolio Manager bij Franklin Templeton. “We hebben uit de eerste hand gezien hoe zij ondernemingen helpen hun data te gebruiken om customer journeys beter te begrijpen, bedrijfsprocessen te verbeteren en uiteindelijk concurrentievoordeel te behalen uit data. Ze hebben een sterk, getalenteerd team en we geloven dat zij dankzij hun visionair platform een rooskleurige toekomst tegemoet gaan, met een duidelijke positie als marktleider en veel verdere groeikansen."

"Azure Databricks blijft een indrukwekkende oplossing die doorlopend innovaties levert aan onze klanten in de vorm van open, flexibele en schaalbare data- en AI-mogelijkheden”, zegt Scott Guthrie, Executive Vice President Cloud + AI bij Microsoft. "Onze investering onderstreept onze gedeelde visie met Databricks om data en AI te vereenvoudigen voor onze klanten. Samen zullen we blijven voortbouwen op het succes van Azure Databricks en naadloze integraties tussen Azure datadiensten om in de cloud op grote schaal analytics en AI op Azure mogelijk te maken."

Andere bestaande en nieuwe investeerders die deelnemen in deze investeringsronde zijn onder meer: Discovery Capital, Dragoneer Investment Group, Founders Circle Capital, Geodesic, GIC, Green Bay Ventures, Greenoaks Capital, New Enterprise Associates (NEA) en Octahedron Capital.

Over Databricks
Databricks is hét data- en AI-bedrijf. Duizenden organisaties, waaronder Comcast, Condé Nast, Nationwide en H&M, vertrouwen op het open en geïntegreerde platform van Databricks voor data engineering, machine learning en analytics. Databricks wordt ondersteund door verschillende investeerders. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Francisco en het bedrijf is opgericht door de initiatiefnemers van Apache Spark, Delta Lake en MLflow. Het is hun missie om datateams te helpen de meest complexe problemen op te lossen. Volg Databricks op Twitter, LinkedIn en Facebook voor meer informatie.

Voor meer informatie: www.databricks.com.

Apache, Apache Spark and Spark zijn trademarks van de Apache Software Foundation.

Databricks Persdesk
Clarity
Sarada Sant
E-mail: databricks@clarity.pr