www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Waarom is een youngtimer zo aantrekkelijk voor ondernemers?

Een dikke bolide rijden en weinig bijtelling betalen? Overweeg een youngtimer waar je maar een bijtelling 35% van de dagwaarde betaald.

Een relatief moderne en dikke auto kun je als ondernemer in 2021 zakelijk rijden tegen 35% van de dagwaarde. Want lang niet alle auto’s van de zaak zijn gloednieuwe leaseauto’s. Het is financieel echt aantrekkelijk om een zogenaamde youngtimers aan te schaffen als zakelijke auto. Hoe erg is het om een auto van minstens 15 jaar oud te rijden?

De moderne auto’s die worden geproduceerd kunnen vaak nog jaren mee als ze de status van youngtimer hebben bereikt. Zeker als er goed en regelmatig onderhoud is uitgevoerd. Het rijden van een youngtimer is financieel aantrekkelijk voor ondernemers. In dit bericht leggen we uit waarom.

1. Verschil oldtimer en youngtimer

Het zakelijk rijden van een youngtimer heeft een belangrijk voordeel: Een auto die minimaal 15 jaar oud is heeft een fors lagere bijtelling dan een nieuwe of jongere gebruikte auto.

Voor de volledigheid, een auto van 25 jaar en ouder dan noemen we het pas een oldtimer.

Deze definitie hanteert ook de belastingdienst voor de oudere bolides. Voor oldtimers gelden soms gunstige belastingtarieven, afhankelijk van de leeftijd en brandstof. Maar voor youngtimers is met de (fors lage) bijtelling aantrekkelijk.

1.1 Bijtelling is over de dagwaarde en niet aanschafwaarde

Je betaalt over een youngtimer slechts bijtelling over de dagwaarde. Bij een auto die minder dan 15 jaar oud is, betaal je altijd bijtelling bij je inkomen over de nieuwwaarde van de auto. Een essentieel verschil.

Nu heeft een nieuwe lease auto natuurlijk ook wel zijn voordelen. Denk daarbij aan het geringe onderhoud en het feit dat je voor een nieuwe lease auto een vast bedrag per maand betaalt en altijd in een representatieve auto bij je klanten komt voorrijden. Je kunt tegenwoordig kiezen uit drie mogelijk leasevormen, waarover je alle informatie kan vinden in de veel bezochte leaseauto wiki.

1.2 Starters en zzp’ers kiezen een youngtimer

Vooral startende ondernemers maar ook zzp’ers kiezen voor een youngtimer. Deze auto’s worden vaak ook privé gebruikt en worden daarom niet als leaseauto geregistreerd.

Bij een youngtimer is de bijtelling maar 35% van de dagwaarde

Zakelijke kilometers zijn aftrekbaar (19 cent per kilometer) van het inkomen en daardoor kan de auto relatief goedkoop worden gereden. Voor zo’n auto geldt immers de lagere bijtelling bij het inkomen.

Om hoge uitgaven te besparen kiezen veel zzp’ers een auto die niet echt nodig is voor representatie. Men is tevreden met een oudere auto te gebruiken om voor hun zakelijke kilometers te gebruiken.

2. Het aantal youngtimers stijgt spectaculair

Het aantal youngtimers is sinds 2008 meer dan verdubbeld. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat op 1 januari 2018 bijna 1,6 miljoen auto's van 15 tot 25 jaar op de weg rijden. Van dit aantal zijn bijna 30.000 auto's op naam van een bedrijf. Het meest populaire merk is Volvo, gevolgd door Mercedes en BMW.

De verwachting is dat dit aantal de komende jaren flink zal stijgen. Auto rijden wordt steeds duurder door stijgende belastingen en vooral de hoge brandstofprijzen in Nederland.

Door een youngtimer als lease auto te rijden profiteert het bedrijf van de lage bijtelling. De dagwaarde van een auto daalt de eerste jaren flink, zeker als het een duurder model betreft.

Daarna weliswaar minder, maar bijtelling betalen voor een auto die nieuw 50.000 euro kost of voor een youngtimer met een dagwaarde van 10.000 euro scheelt natuurlijk aanzienlijk.

Voor een nieuwe lease auto's is de bijtelling 8% (elektrische auto's) of 22% van de nieuw prijs. Bij youngtimers is dat 35% van de dagwaarde.

3. Een youngtimer is makkelijk te vinden

Het aantal mensen dat ‘voor zichzelf begint’ stijgt nog steeds. Deels uit frustratie, deels uit noodzaak omdat ze hun baan in loondienst verloren. Doordat het aantal zelfstandigen fors is toegenomen is ook het aantal zakelijke rijders flink gestegen.

Ook al hebben niet alle ondernemers een lease auto die als zodanig is geregistreerd, zij rijden wel degelijk veel zakelijke kilometers in veel gevallen. Niet iedere ondernemer werkt immers aan huis.

Klanten bezoeken of naar het bedrijf rijden waarvoor zij op dat moment werkzaam zijn is voor velen dagelijkse praktijk.

Als hiervoor een youngtimer wordt gebruikt kan dit de nodige financiële voordelen bieden. Zo’n youngtimer kun je gemakkelijk vinden omdat ze veelvuldig te koop worden aangeboden.

Je kunt vandaag de dag zelfs via internet een youngtimer als lease auto aanschaffen. Let daarbij goed op de leeftijd, want alleen als de auto echt 15 jaar oud is volgens de officiële papieren geldt de lagere bijtelling van de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde.

Wil je meer weten over zakenreizen met gemak?

Dagelijks worden artikelen voor de mobiele reiziger gepubliceerd op onze website met allerlei tips en informatie over o.a. tankpassen, rittenregistratie, leaseauto en smartphones

/wp:paragraph
Laatste van Tankpas-Aanvragen.nl
Tankbonnetjes? Ik pas als ondernemer!

Stop met bonnetjes bewaren als ondernemer

Vijf mogelijke vormen van autolease
Tankpas-Aanvra.. contact

Logo Tankpas-Aanvragen.nl

Tankpas-Aanvra.. sociaal

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo devolo
Logo Unisys
Logo Banking Circle