www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

Hoogopgeleide werkzoeker haat bazige recruiter, wil gelijkwaardig zijn

Hoe hoger een werkzoeker is opgeleid, hoe belangrijker hij het vindt om gelijkwaardig behandeld te worden tijdens een sollicitatiegesprek. Dat blijkt uit onderzoek van Sollicitatiedokter in samenwerking met Intelligence Group. Ruim 15 duizend mensen die op zoek zijn naar een baan werden ervoor aan de tand gevoeld.

In het onderzoek werd werkzoekers gevraagd naar wat zij het belangrijkst vinden bij een sollicitatieprocedure. Wat blijkt: ‘een gelijkwaardige gesprekspartner van de werkgever zijn’ is het op-een-na populairste antwoord! Maar liefst 37% van de respondenten is die mening toebedeeld.

Met die tweede plek, staat ‘een gelijkwaardige gesprekspartner zijn’ alleen in de schaduw van ‘geen standaard reacties’. Laatstgenoemde optie werd aangekruist door 39% van de werkzoekenden. Maar los van het feit ‘een gelijkwaardige gesprekspartner zijn’ het zilver pakt, is er nog iets anders aan de hand. Iets interessants.

Vmbo

Wie de resultaten van het onderzoek sorteert naar opleidingsniveau, ziet namelijk een stijgende grafiek in de antwoorden. In andere woorden: hoe hoger een werkzoeker is opgeleid, hoe belangrijker hij het vindt dat hij als gelijke het sollicitatiegesprek met zijn werkgever ingaat.

We nemen je even mee. In totaal wil 37% van de werkzoekers vooral een gelijkwaardige gesprekpartner van zijn interviewer zijn. Maar stel je de vraag aan sollicitanten die alleen een vmbo-diploma hebben, vindt slechts 29% dat van belang. Deze groep heeft bijvoorbeeld een stuk liever dat het sollicitatieproces niet te lang duurt (37%).

Mbo en hbo

Kijk je naar werkzoekers die het mbo hebben afgemaakt, dan zie je al meer respondenten die warmlopen voor een gelijkwaardige stem aan de andere kant van de tafel. 34% van hen vindt gelijk zijn aan de werkgever een van de belangrijkste dingen tijdens een sollicitatie.

Neem je de hbo’ers, dan zie je het cijfer opnieuw klimmen. Gelijke monniken, gelijke kappen, vindt 40% van deze groep. Dat is dus al 11% meer dan bij de vmbo’ers, waar we dit verhaal begonnen.

Universitaire opleiding

U heeft inmiddels door welke kant dit opgaat. En inderdaad: om te zien hoeveel wo’ers zich in een sollicitatiegesprek gelijk willen voelen, moet je een ladder meebrengen, zo hoog is het percentage. Weet u nog dat van de vmbo’ers slechts 29% gelijkwaardig het sollicitatiegesprek in wil gaan? Bij mensen die de universiteit hebben afgemaakt is dat cijfer 43%. Bijna anderhalf keer zo hoog!

Een beetje mazzel

Ben jij nou zo’n hoogopgeleide werkzoekende? Vind jij het echt belangrijk dat je tijdens een sollicitatiegesprek een even hoge stoel hebt als je werkgever? Dan moet je allereerst een beetje mazzel hebben met je recruiter. Sommigen zullen hun best doen jou als gelijkwaardige bij het gesprek te betrekken. Anderen vuren vanuit een troon de ene na de andere vraag op je af.

Je bent gelukkig niet volledig afhankelijk van je recruiter voor een gelijkwaardig gesprek. Er zijn namelijk ook dingen die je zelf kan doen om een en ander te bewerkstelligen. Hieronder geven we je 3 tips.

Tip 1: print het cv van je recruiter

Om gelijkwaardig aan je recruiter te worden, moet jij net zoveel onderzoek hebben gedaan naar hem of haar, als andersom. Je recruiter weet al veel van jou, omdat hij moet bepalen of je bij de organisatie en de functie past.

Maar jouw recruiter zit daar niet alleen om jou te beoordelen. Hij vertegenwoordigt ook de organisatie waar jij misschien wel voor gaat werken. En jij moet op jouw beurt beoordelen of die organisatie wel bij jou past. Dus doe onderzoek naar jouw recruiter, en maak een print van zijn cv of LinkedIn-profiel. Neem die afdruk mee naar het gesprek. Zo zitten jullie daar opeens als gelijken, en niet als ondervrager en ondervraagde.

Tip 2: bereid persoonlijke vragen voor

Een recruiter heeft allerlei vragen voor jou voorbereid. Vooral de vragen over jouw motivatie kunnen best persoonlijk zijn. Om een gelijkwaardige gesprekspartner te worden, is het belangrijk dat jij ook persoonlijke vragen aan je recruiter stelt. Sollicitatiedokter adviseert dat je er 3 voorbereidt. Denk daarbij aan: ‘waarom ben jij hier gaan werken?’.

Op deze manier zorg je er opnieuw voor dat er een gesprek, in plaats van een verhoor ontstaat. En door de antwoorden die je van jouw recruiter krijgt, kan jij beter inschatten in hoeverre de functie jou past.

Tip 3: wees eerlijk naar jezelf

Heb jij de bovengenoemde tips opgevolgd maar merk je dat jouw recruiter toch de boventoon blijft voeren. En zit jij nog steeds in het ‘Een gelijkwaardige behandeling is belangrijk’-kamp?

Wees dan eerlijk naar jezelf. Jouw recruiter is een vertegenwoordiger van zijn organisatie, en als hij niet met jou levelt, dan gaat je leidinggevende dat hoogstwaarschijnlijk ook niet doen. Het is dan misschien maar beter om het bij dat ene, niet gelijkwaardige gesprek te laten.

Voor de redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met Shaïsta Raghoebarsing

E: shaista@sollicitatiedokter.nl T: +31 88 730 2899
Laatste van Sollicitatiedokter.nl
Sollicitatiedokter organiseert de eerste landelijke Virtuele Banenbeurs van Nederland op 28 juni 2021

Sollicitatiedokter pakt opnieuw uit met Nationale Sollicitatiedag

Grote Sollicitatiechallenge groot succes: honderden werkzoekers gingen uitdaging aan
Sollicitatiedo.. contact

Logo Sollicitatiedokter.nl

Sollicitatiedo.. sociaal

Sollicitatiedo.. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Alleeninkt.nl
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack