Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
PR: AxiCom

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot

Onderzoekers van Proofpoint hebben een nieuwe versie van DanaBot ontdekt. DanaBot is een banking/stealer-malware die in mei 2018 voor het eerst door Proofpoint werd ontdekt. Sindsdien zijn er ten minste drie belangrijke versies van de malware geweest. Van mei 2018 tot juni 2020 was DanaBot een vaste waarde in het cyberlandschap, waarna de malware plotseling van het toneel verdween zonder duidelijke oorzaak. Het is onduidelijk of COVID-19, concurrentie van andere banking-malware of iets anders de dip heeft veroorzaakt, maar het lijkt erop dat DanaBot terug is en weer voet aan de grond probeert te krijgen. Sinds eind oktober 2020 ziet Proofpoint weer een toename in de activiteit van DanaBot.

Belangrijkste bevindingen:
  • Proofpoint heeft een nieuwe versie van DanaBot ontdekt, een banking/stealer-malware die na een korte afwezigheid in 2020 weer is opgedoken.
  • Onderzoekers van Proofpoint waren in staat om ten minste één DanaBot-distributiemethode te herleiden naar verschillende software warez- en crack-sites. Deze bieden zogenaamd software keys en cracks aan voor gratis downloads. Hierbij gaat het om 'gratis' antivirussoftware, VPN's, grafische bewerkingsprogramma's, tekstverwerkers, Photoshop en games. Proofpoint heeft ook gezien dat deze sites bestanden verspreiden met verschillende malware-varianten, waaronder DanaBot.
  • Hoewel deze malware eerder is gebruikt in campagnes gericht op de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Italië, Polen, Mexico en Oekraïne, is hij nog niet teruggekeerd op zijn oude niveau. Proofpoint verwacht dat het aantal slachtoffers van Danabot via phishing-campagnes in de komende maanden zal toenemen.
Sherrod DeGrippo, Senior Director of Threat Research and Detection bij Proofpoint, zegt het volgende over het onderzoek: “De terugkeer van Danabot is een interessante ontwikkeling - en ik raad security-teams ten zeerste aan om de malware weer op hun radar te zetten. We verwachten dat het aantal Danabot-soorten zal toenemen en dat schadelijke e-mailaanvallen de malware in de komende maanden opnieuw zullen verspreiden. De verwijzing naar cryptocurrency kan ook een signaal zijn dat de cybercriminelen zich voorbereiden op toekomstige campagnes gericht op het stelen van wallets of logins voor populaire cryptocurrency-sites. Dit is vergelijkbaar met hun aanpak die zich richt op traditionele bankgegevens. We waarschuwen gebruikers om het downloaden van illegale software te vermijden. Deze bestanden bevatten namelijk regelmatig malware, waaronder DanaBot banking Trojans, die op onopvallende wijze inloggegevens voor online bankieren kunnen stelen.”

Meer details en voorbeelden zijn beschikbaar via: https://www.proofpoint.com/us/blog/threat-insight/new-year-new-version-danabot
Laatste van Proofpoint
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt

Proofpoint State of the Phish-rapport: 82% van de organisaties hanteert een thuiswerkmodel, maar slechts 30% traint gebruikers in veilig werken op afstand

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise