www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Thuiswerken is een blijvertje, maar een goede thuiswerkplek blijft een uitdaging

Houten, The Netherlands, 27 January 2021 - Vier op de tien Nederlanders werkt op dit moment thuis en van deze groep doet de helft dat (zo goed als) full time. Van de 40 procent die thuiswerkt, doet 30 procent dat vijf dagen in de week en 21 procent vier dagen in de week. Dat blijkt uit het rapport Working From Home in the Netherlands 2020 Q4 van Telecompaper. Als de pandemie voorbij is, verwacht nog zo'n 15 procent fulltime vanuit huis te blijven werken.

Een deel van de fulltime werknemers is ZZP'er en werkt altijd thuis, onafhankelijk van de Covid19-crisis. Dit geldt voor een derde van de ZZP'ers. De helft van de ZZP'ers (47%) heeft thuis een aparte ruimte ingericht voor de werkzaamheden.

Bijna driekwart heeft geen ergonomische werkplek

Het inrichten van een gezonde, ergonomische werkplek blijkt een uitdaging. Slechts 27 procent geeft aan een dergelijke werkplek te hebben. De grootste groep, 38 procent, werkt weliswaar aan een naar werk ingericht 'thuiskantoor', maar zonder daarbij rekening te houden met de ergonomie. 15 procent van de Nederlandse thuiswerkers werkt in een niet-ingerichte werkplek en nog eens 15 procent moet het doen met de keukentafel.

"We zien dat het nog steeds lastig is voor mensen om thuis een geschikte werkplek in te richten", concludeert Ed Achterberg, CEO van Telecompaper. "Veel mensen houden geen rekening met ergonomische behoeftes en werken in open ruimtes waar ook andere mensen zijn. Daardoor liggen gezondheidsproblemen en afleiding op de loer."

Internetverbinding vooral via WiFi

Vijfenzeventig procent van de thuiswerkers geeft aan te werken via WiFi. 21 procent gebruikt een bekabelde verbinding en 3 procent gebruikt 4G of 5G. Ondanks het feit dat internetproviders tijdens de coronacrisis vol hebben ingezet op WiFi extenders, blijft het gebruik daarvan nog achter: slechts 21 procent van de WiFi-gebruikers gebruikt zo'n extender. Meer dan de helft (62%) gebruikt alleen het modem/de router die hun provider heeft geleverd.

Ziggo (41%) en KPN (40%) zijn de meest gebruikte internet service providers. ZZP'ers werken daarbij iets vaker via KPN terwijl werknemers bij middelgrote bedrijven (50-250 FTE) thuis wat vaker gebruik maken van een Ziggo-verbinding.

T-Mobile is de meest gebruikte mobiele operator onder de thuiswerkers. 38 Procent van de respondenten is klant bij T-Mobile, terwijl 31 procent diensten bij KPN afneemt en 25 procent bij Vodafone.

Geen gratis koffie

54 procent van de mensen geeft aan de gratis koffie van het kantoor te missen. Daarnaast missen velen ook de woon-werkvergoeding (32 procent) en de goedkope of gratis lunch (22 procent). 30 procent van de Nederlanders geeft aan helemaal niets te missen aan kantoor.

Noot voor de redactie

Conclusies in dit persbericht zijn afkomstig uit het Working From Home in The Netherlands 2020 Q4 rapport van Telecompaper. Dit rapport is gebaseerd op het Telecompaper Consumer Panel. De peiling is gedaan in het vierde kwartaal van 2020 onder bijna 1.250 werknemers. Het panel bestaat uit leden in de leeftijd tussen de 16 en 80 jaar. Uitkomsten zijn gestratificeerd naar leeftijd, geslacht en opleiding.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Ed Achterberg
Telefoon: +31 30 634 96 00
Email: ed@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Videobellen vaker gebruikt op smartphone sinds corona uitbraak, WhatsApp meest populaire app

Netflix, Disney+ blijven groeien, Fox Sports komt weer op gang
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise