www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers

JADS onderzoekt data science en ondermijnende criminaliteit in nieuw Centrum voor de studie van Ondermijning

Pieter Tops benoemd als bijzonder hoogleraar

's-Hertogenbosch, 25 januari 2021 - De Provincie Noord-Brabant, Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland, Gemeente Tilburg en het Strategisch Beraad Ondermijning vestigen bij Jheronimus Academy of Data Science (JADS) het JADS Centrum voor de studie van Ondermijning. Het centrum is van start gegaan op 1 januari 2021, onder leiding van bijzonder hoogleraar Pieter Tops.

Binnen het Centrum zal onderzocht worden hoe data science kan helpen meer grip te krijgen op het probleem van ondermijnende criminaliteit in Nederland. Onderdelen van de samenwerking zijn de ontwikkeling van een breed onderzoeksprogramma en de vestiging van een bijzondere leerstoel bij JADS.

Voor de positie van bijzonder hoogleraar is met ingang van 1 januari 2021 Pieter Tops benoemd. Pieter Tops is verbonden aan de Nederlandse Politieacademie als lector en aan de Universiteit Leiden als bijzonder hoogleraar ondermijningsstudies. Zijn taak wordt om de academische wereld en de praktijkwereld, denk aan de politie, het OM, de Belastingdienst en het lokaal bestuur, met hun verschillende denk- en werkwijzen, op een zo vruchtbaar mogelijke manier bij elkaar te brengen rond het gebruik van data en artificial intelligence.

Het ontregelende effect van ondermijning
Georganiseerde misdaad, en vooral drugscriminaliteit, laat ontregelende sporen na in de maatschappij. Criminelen richten voor hun activiteiten bedrijven op, vragen vergunningen aan en huren en kopen panden. Hiervoor hebben ze medewerking nodig van bijvoorbeeld overheidsinstanties, banken, makelaars, administratiekantoren en notarissen. De invloed van georganiseerde misdaad op deze “bovenwereld” wordt ondermijning genoemd.

Ondermijning is een groot en lastig te bestrijden probleem, dat in de provincie Noord-Brabant veel aandacht heeft. Overheden en organisaties spannen zich de laatste jaren enorm in om ondermijning de kop in te drukken. In een kamerbrief onderschreef minister Grapperhaus onlangs de ambitie van het Strategisch Beraad Ondermijning om de drugsindustrie binnen 10 jaar te halveren.

De rol van data science bij het bestrijden van ondermijning
Pieter Tops: “Om het probleem van ondermijning te kunnen bestrijden, is het van belang om er meer over te weten te komen. Data science speelt hierbij een belangrijke rol. Er zijn steeds meer data beschikbaar, ook over de criminele wereld, bijvoorbeeld camerabeelden, banktransacties of telefoongegevens. Het organiseren en analyseren hiervan kan ons helpen de onderwereld beter te begrijpen en daardoor criminaliteit beter te bestrijden.”

Onderzoeksprogramma
“Binnen het nieuwe onderzoeksprogramma gaan onderzoekers bij JADS bijvoorbeeld aan de slag met data die door de politie zijn verkregen uit onderschepte berichten van versleutelde berichtendiensten. Hierin ligt een goudmijn aan informatie verborgen. Het op een goede manier analyseren van deze data kan inlichtingen opleveren om opsporingsonderzoeken verder te brengen, maar kan vooral ook voor inzichten zorgen over hoe de onderwereld in elkaar zit”, aldus Tops.

Een ander thema is het beschermen van logistieke systemen, zoals havens, die een rol spelen bij de in- en uitvoer van drugs. De digitalisering van havens leidt tot verbeterde efficiëntie, maar hoe zorgen we ervoor dat er geen kwetsbaarheden in systemen ontstaan, die door criminelen worden gebruikt?

Een derde onderzoeksthema is het gebruik van data door partijen uit de strafrechtketen, zoals de politie. Wat betekent de toenemende beschikbaarheid van data voor de opsporing? Hoe beïnvloeden digitale technologieën het operationele werk en hoe kunnen data dat veldwerk verder ondersteunen? Hoe kan worden gewaarborgd dat dit op een ethische en veilige manier gebeurt?

Slimmer en efficiënter werken door datagestuurd werken
De partijen binnen de samenwerking houden zich bezig met het handhaven van de openbare orde en het bestrijden van ondermijnende criminaliteit. De kennis uit het onderzoeksprogramma helpt bij het opdoen van nieuwe inzichten en het slimmer en efficiënter maken van de operatie.

Wil van Pinxteren, gedeputeerde bij de Provincie Noord-Brabant voor onder meer Veiligheid: “We zetten in op een veilig Brabant voor iedereen. Het tegengaan van ondermijning en georganiseerde misdaad is daarbij een belangrijk speerpunt. Dat doen we door samen innovatieve kennis te ontwikkelen op dit gebied. Ik ben ervan overtuigd dat wetenschappelijk onderzoek naar meer datagestuurd werken en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie onze partners een stap verder gaat helpen in het bestrijden van criminaliteit. Hier gaan onze inwoners, bezoekers, bedrijven en instellingen hun voordeel mee doen.”

Met de samenwerking is een investering van 600.000 euro gemoeid gedurende een periode van vier jaar. De betrokken partijen dragen elk 150.000 euro bij. Ook andere partijen worden opgeroepen zich te verbinden aan het Centrum voor de studie van Ondermijning.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Els Oostveen, communicatieadviseur bij JADS, T. +31 40 247 8103, e-mail e.h.oostveen@jads.nl

Voor meer informatie over JADS: http://www.jads.nl

Over JADS
Bij JADS, een samenwerking van de Tilburg University en TU/e, wordt sinds 2016 onderzoek verricht en onderwijs gegeven op het gebied van data science, met Crime & Safety als één van de focusgebieden.

In nauwe samenwerking met stakeholders uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de overheid wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van baanbrekende inzichten. Het JADS data science onderzoek legt verbanden tussen wiskundige- en computerwetenschappelijke beginselen en actuele maatschappelijke vraagstukken op juridisch, economisch- en sociaal wetenschappelijk gebied. Onze onderzoekers zijn allen experts in het toepassen van big data bij het optimaliseren van business- en maatschappelijke modellen en besluitprocessen.
Laatste van JADS

JADS en KPN gaan samenwerking aan met ICAI voor onderzoek en ontwikkeling in AI Lab
Eerste Online Community Summit van Nederland start 17 mei

Red Hat wil het eerste gecertificeerde Linux-platform voor wegvoertuigen leveren

Thales en Senetas lanceren quantum bestendige netwerk encryptie-oplossing

Techone neemt De Krachtcentrale uit Arnhem over

Bynder's 2021 State of Branding Report: marketeers ontvankelijker voor automatisering binnen branding

Banking Circle verwerkt zes procent van Europese B2C e-commercebetalingen

Zenda Support biedt sourcingdienst voor vast bedrag per maand

Vertiv lanceert volgende generatie UPS-systeem voor kritische toepassingen

myBrand biedt organisaties 360 graden klantbeeld met SAP Marketing Cloud

Warbout Distributie stelt Jakko Tol aan als commercieel directeur

Sophos introduceert enige XDR-oplossing in de sector die Native Endpoint, Server, Firewall en E-mailsecurity synchroniseert

Tanium introduceert certificeringsprogramma voor klanten en partners

Extra waakzaamheid geboden voor thuiswerkers tijdens World Password Day 2021

Worldcom Confidence Index februari 2021: de publieke en energiesector zien grootste stijging in vertrouwen van CEO’s en CMO’s

Dell Technologies APEX verandert de manier waarop we technologie gebruiken

Dell Technologies verhoogt waarde van data aan de edge

VONQ introduceert Labor Market Insights-platform om HR-teams en recruiters te ondersteunen tijdens de aanhoudende pandemie

Robuuste mobiele apparatuur maakt overgang naar industrie 4.0 mogelijk

ThoughtSpot Everywhere maakt als low-code platform interactieve data-apps mogelijk met search en AI-gestuurde analytics

ThoughtSpot neemt Diyotta over en breidt ecosysteem uit voor Modern Analytics Cloud
JADS contact

Logo JADS

JADS sociaal

JADS tweets

Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Ictivity
Logo PinkRoccade Hosting Services
Logo Infor