Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
PR: Influx PR & Communicatie

Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Onderzoek Pega naar techtrends met de meeste impact voor de komende vijf jaar

Amsterdam, 21 januari 2021 – Een gebrek aan verantwoordingsplicht binnen de private sector zal ertoe leiden dat de verantwoordelijkheid voor AI-regulering in de komende vijf komt te liggen bij overheden. Dit is een van de conclusies uit nieuw wereldwijd onderzoek van Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier die complexiteit binnen organisaties doorbreekt. Onderzoeksbureau iResearch ondervroeg 1350 respondenten op managementniveau in zeven verschillende marktsectoren in twaalf landen. Het onderzoek is gericht op hoe groeiende en opkomende technologietrends - zoals kunstmatige intelligentie (AI) -beheer, hyperautomation, extended reality (XR), extended edge en gedistribueerde cloud – zich de komende vijf jaar ontwikkelen.

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties een groeiend plichtsbesef hebben ten aanzien van regulering, integratie, innovatie en acceptatie van opkomende technologieën. Hierdoor kunnen ze veranderingen beter invoeren binnen hun organisatie.

De belangrijkste resultaten:
  • De publieke sector is klaar om de kloof in AI-governance te dichten: Driekwart (65%) van de respondenten vindt dat het huidige niveau van externe AI-governance niet voldoende is om de explosieve groei te beheren. Echter, meer dan een kwart (27%) geeft aan geen specifieke AI-governance verantwoordelijke medewerker te hebben. Slechts 25% voert op managementniveau (C-level) een formeel beleid op AI.
    Hoewel de overgrote meerderheid (78%) het liefst een volledige of in ieder geval een gelijke verantwoordelijkheid voor regelgeving ziet, laten de cijfers iets anders zien op vragen naar de verwachtingen voor de komende vijf jaar. Maar liefst 75% verwacht namelijk dat governance grotendeels of volledig in handen komt van de overheid. Wat de toekomst ook mag brengen, de antwoorden liegen er niet om: meer dan de helft (53%) maakt zich zorgen dat externe en/of overheidsregulering een remmende werking zal hebben op hun innovatie.

• Hyperautomatisering tijdperk begint met succesvolle integratie: Bij meer dan de helft (52%) van de respondenten zorgde de pandemie ervoor dat ze op zoek moesten naar mogelijkheden om automatisering binnen de organisatie in te zetten – met name op gebieden als workflows en casemanagement. Dit zijn de typische gebieden waar organisaties zich in moeilijke tijden op focussen om kosten te verlagen en efficiëntie te verhogen.
    Toch suggereert het onderzoek dat deze verschuiving naar hyperautomatisering meer is dan slechts een kortetermijnmaatregel die uit noodzaak is ontstaan. Op dit moment vindt slechts 32% dat hyperautomatisering de organisatie helpt bij verbetering van workflows en casemanagement. Het percentage verdubbelt bijna (61%) als wordt gevraagd vijf jaar vooruit te kijken. In de supply- en distributieketens ziet slechts 26% de huidige impact van hyperautomatisering tegenover 64% bij de inschatting van  de impact ervan over vijf jaar. Om ervoor te zorgen dat hyperautomatisering werkelijkheid wordt, moeten zorgen over integratie worden aangepakt. Voor 58% van de respondenten is integratie met bestaande systemen de belangrijkste uitdaging; 40% noemt de compatibiliteit met technologieën van derden als grootste zorg.

• Extended Reality (XR) voegt nieuwe dimensies toe aan klantervaringen: XR is een van de grootste opkomende technologietrends voor consumenten. Toch denkt maar 35% dat XR op dit moment van invloed is op de manier waarop organisaties customer experience leveren. Dit beeld kan er over vijf jaar heel anders uitzien, want 30% van de respondenten zegt dat XR essentieel is voor de klantbetrokkenheid. Meer dan de helft (52%) gelooft zelfs dat XR uiteindelijk een factor wordt waarmee je je als organisaties onderscheidt van de concurrent.

• Maximaal effect door gedistribueerde cloud en extended edge: Door het op afstand en mobiel werken kregen cloudimplementaties bij 73% hoge prioriteit. Meer dan de helft (51%) geeft aan dat functionaliteit voor remote en mobiele toepassingen belangrijk blijft voor een brede acceptatie van geavanceerde technologie. Maar om het volledige potentieel te benutten, hebben de cloud en extended edge wat hulp nodig: volgens 41% van de respondenten zorgen volwassenheid van AI, automatisering en machine learning voor meer succes. Slechts 22% noemt zijn gedistribueerde cloudtechnologie op dit moment ‘intelligent’ of ‘volwassen’; 18% zegt dit over extended edge technologie. Er ligt hier dus nog een flinke uitdaging.
"Als je echt concurrentievoordeel wilt behalen, is dit het moment om actief en weloverwogen nieuwe digitale technologie in te gaan zetten", zegt Don Schuerman, CTO & vice president, product strategy & market bij Pegasystems. “Technologie ontwikkelt zich continu en wacht niet op organisaties die nog een achterstyand willen inhalen. Organisaties die opkomende technologieën zoals AI, XR, extended edge, hyperautomatisering en gedistribueerde cloud, omarmen, gaan het de komende vijf jaar waarschijnlijk het beste doen."

Het Pega’s Future-proof 2025: Technology Trends Survey is hier te downloaden: https://www.pega.com/tech-trends-future-proof-2025

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder C-level managers die werken op afdelingen als klantenservice, informatietechnologie en marketing & operations binnen organisaties in de financiële dienstverlening, detailhandel, gezondheidszorg, biowetenschappen, productie, publieke sector en telecommunicatie. De organisaties zijn actief in de Azië-Pacific (APAC), Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en Noord- en Zuid-Amerika.

Over Pegasystems
Pega levert innovatieve software die complexiteit binnen organisaties doorbreekt, waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen en hun werk beter kunnen organiseren. Pega helpt organisaties hun grootste problemen op te lossen: het maximaliseren van customer lifetime value, het stroomlijnen van dienstverlening en het verhogen van de operationele efficiëntie. De kracht van Pega-technologie is de realtime AI in combinatie met Intelligent Automation. De schaalbare architectuur en het low-code platform helpen organisaties wendbaar te blijven in de wereld van vandaag én die van morgen. Voor meer informatie over Pegasystems (NASDAQ: PEGA): www.pega.com

Redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: info@influx-pr.com

Alle handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Laatste van Pegasystems
Onderzoek Pega toont aan: belangrijke rol voor Decisioning Tools bij verbetering klantervaringen in een post-COVID wereld

Pega maakt digitale transformatie nog sneller en eenvoudiger met nieuwe versie Pega Infinity platform

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering
Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event

Onafhankelijk onderzoeksbureau: Thinkwise biedt unieke strategie voor moderniseren van core business-applicaties met low-code

Nederlander kan rekeningen makkelijker betalen door gebrek aan betaalde uitjes

Twee derde van thuiswerkend Nederland wordt liever gestuurd op output dan uren

Port of Den Helder: van fossiele thuishaven naar levensader voor de energietransitie

Mendix benoemd tot ‘leader’ in uitgebreid low-code-onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau

KnowBe4 introduceert nieuwe door artificial intelligence gedreven phishing-feature

DataRobot neemt Zepl over en breidt enterprise AI-platform uit met functies voor ervaren data scientists

Davina Michelle maakt internationale show op Hymn bekend

Maandalert Woningmarkt | mei 2021, De prijzen op de woningmarkt stijgen erg hard, aantal transacties neemt erg fors toe

Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie

Kredietverzekeraar Coface voorzichtig optimistisch over herstel Nederlandse economie

Lexmark introduceert Cloud Bridge

Tanium benoemt Marc Levine als Chief Financial Officer

Fortinet biedt nieuwe oplossingen voor bescherming 5G-omgevingen en integratie met SASE
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Logo Influx PR & Communicatie
Pegasystems contact

Logo Pegasystems

info@pega.com
  www.pega.com
Pegasystems sociaal

Pegasystems tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack