www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Een boekhoudprogramma kiezen valt niet mee. Het aanbod is gigantisch en wat heb jij precies nodig? Wij hebben 5 praktisch tips

Een boekhoudprogramma is voor veel ondernemers een must om de administratie bij te houden, offertes en facturen te versturen en de btw aangifte te doen. Het voordeel anno 2020 is dat de keuze reuze is wat betreft dit soort software. Voor iedere ondernemer zit er wel een applicatie tussen dat aansluit bij de wensen.

Maar dit voordeel is ook een nadeel. Met het grote aanbod van nu, is het kiezen van zo'n pakket is niet zo gemakkelijk meer. Daarom hieronder 5 stappen die je helpen tot het maken van een keuze voor een boekhoudprogramma.

1. Welke opties heb je?

Voordat je kiest voor een boekhoudprogramma moet je erachter komen of dit inderdaad voor jou de beste manier is om de administratie te doen. Je kunt namelijk ook Excel gebruiken. Of als je liever helemaal niet met de boekhouding bezig bent, dan is een boekhouder wellicht iets voor jou.

1.1 Excel voor startende ondernemers is prima

Voor startende ondernemers met weinig financiële mutaties is Excel prima om in te werken en vaak nog gratis ook. In Excel kun je templates gebruiken om de boekhouding in te vullen. Het is wel handig om enige kennis van Excel te hebben, wil je dit als boekhoudprogramma gebruiken.

Verwacht je dat de financiële activiteiten snel zullen toenemen, dan wordt Excel al snel te beperkt. Een foutje is snel gemaakt. En overzicht bewaren in de spreadsheets van het Office programma is moeilijk.

1.2 Een boekhouder neemt je alles uit handen

Voor degenen die de elke maand weer enorm opkijken tegen de boekhouding, helpt een boekhoudprogramma wel, maar is een boekhouder of accountant de beste oplossing. Het is een investering, maar dan heb je helemaal geen omkijken meer naar de boekhouding.

Een kenner op dit gebied zorgt ervoor dat de boekhouding in orde is. En jij kunt je focussen op wat ondernemer zijn zo leuk maakt.

1.3 Boekhoudprogramma is een uitkomst voor de meeste ondernemers

Voor iedere ondernemer die zo weinig mogelijk energie in de boekhouding wil steken, maar het in eigen hand wil houden, zijn er boekhoudprogramma’s. En niet zo weinig ook. Voor iedere ondernemer zit er wel een boekhoudprogramma tussen wat past binnen de wensen en het budget.

2. Waarom een boekhoudprogramma?

Een boekhoudprogramma is meer dan alleen een plek waar je kunt berekenen wat de winst is en hoeveel de omzet is gestegen. Het is een soort opslagplek voor alles wat met boekhouding te maken heeft.

2.1 Voorkom boetes van de Belastingdienst

Dat klinkt basaal, maar niet alleen het opslaan van bonnetjes en facturen is van belang. Als ondernemer ben je namelijk verplicht om alle administratie zeven jaar te bewaren. En het liefst op een overzichtelijke manier.

De Belastingdienst kan namelijk te allen tijde aanbellen om jouw administratie te checken. En als deze er niet is, of niet op orde, dan zal de Belastingdienst je hiervoor flink beboeten. Alleen daarvoor al is een boekhoudprogramma belangrijk.

Als de administratie niet op orde is, dan kan de Belastingdienst je hier flink voor beboeten.

2.2 Boekhoudprogramma maakt cijfers inzichtelijk

Daarnaast helpen deze programma’s met het inzichtelijk maken van de cijfers die je met de onderneming draait. Hoe uitgebreider het pakket, hoe uitgebreider en gedetailleerder cijfers geanalyseerd kunnen worden. Ook hier weer bepaal je zelf hoe ver je daarin wilt gaan.

Naast opslag en cijfers, kun je vaak ook offertes en facturen opmaken en de btw aangifte versturen vanuit het boekhoudprogramma. Op die manier loop je niet te prutsen in Word of een ander opmaakprogramma.

2.3 De btw aangifte wordt een peulenschil

Tot slot is een boekhoudprogramma ook nog erg handig voor het doen van de btw aangifte. De meeste ondernemers moeten eens in de drie maanden de btw aangifte invullen en opsturen. Als je te maken hebt met veel bonnetjes en facturen kan dit ingewikkeld zijn.

Een goed boekhoudprogramma maakt het invullen van de btw aangifte een peulenschil.

En twijfel je over de aangifte, dan kun je bij verschillende programma’s een boekhouder laten meekijken. Je vult zelf de cijfers in en laat daarna een boekhouder alles checken. Hiermee bespaar je het geld van het laten doen van de boekhouding, maar voorkom je fouten en problemen.

3. De kosten van een boekhoudprogramma

Het gebruik van Excel is gratis. Helaas is een boekhoudprogramma dat vaak niet. Je betaalt maandelijks een vast bedrag. Dat bedrag is afhankelijk van het pakket dat je afneemt. En net als met alles: hoe uitgebreider, hoe duurder.

3.1 Gratis programma voor starters

Voor zelfstandig ondernemers is het zelfs mogelijk om toch gratis zo’n programma te gebruiken. Je bent dan wel beperkt in de mogelijkheden. Denk hierbij aan een maximum aan facturen dat je kunt versturen.

Je kunt hier prima mee beginnen. Check dan wel van tevoren wat de doorgroeimogelijkheden zijn bij de aanbieder van het boekhoudprogramma. Kun je gemakkelijk een pakket upgraden.

Het is namelijk erg vervelend als je na een tijdje het maximum overschrijdt en dus alle gegevens moet overzetten naar een ander programma.

Check van tevoren wat de doorgroeimogelijkheden zijn bij de aanbieder van het boekhoudprogramma.

3.2 Afweging functionaliteiten van een boekhoudprogramma

Het is overigens belangrijk dat je niet alleen kijkt naar het maximum aantal facturen dat je kunt versturen met een boekhoudpakket. Andere functionaliteiten zijn ook van belang.

Wil je vanuit je boekhoudprogramma de btw aangifte kunnen doen, dan zoek je naar een programma dat dit aanbiedt.

Verwacht je snel te groeien en denk je dan de hulp van een boekhouder nodig te hebben? Kies dan voor een programma waar een boekhouder op termijn kan gaan meekijken.

3.3 Kies voor wat bij jou past

Het is net als het kiezen van een mobiel abonnement, een alles-in-1 pakket voor TV, internet en bellen of het kiezen van een leaseauto. Je moet afwegingen maken tussen dingen die jij belangrijk vindt.

Vaak is het mogelijk om een boekhoudprogramma een tijdje uit te proberen. Maak van deze mogelijkheid gebruik. Los van dat het een investering is, voorkom je zo ook dat je na een jaar al je gegevens moet overzetten omdat je toch niet helemaal tevreden bent met het huidige pakket.

4. De vele voordelen van een boekhoudprogramma

Ze zijn her en der al voorbijgekomen, samengevat zijn de voordelen van een boekhoudprogramma:

• Een boekhoudprogramma verschaft inzicht in de cijfers en overzicht van jouw onderneming.
  • Het is een opslagplaats voor alle administratie en voorkomt problemen met de Belastingdienst.
  • Het is een plek waarvandaan je facturen en offertes kunt versturen.
  • Het helpt je bij het invullen van de btw aangifte.
  • Het is goedkoper dan een boekhouder.
  • Een boekhoudprogramma maakt het mogelijk dat een boekhouder meekijkt.
  • Het is gemakkelijk om mee te werken.
  • Het is online overal te bereiken.

4.1 Weinig kennis vereist, en altijd bereikbaar

De laatste twee voordelen hadden we nog niet genoemd. Allereerst is het vrij gemakkelijk om met een boekhoudprogramma aan de slag te gaan. Het wijst zich vanzelf. Stap voor stap kun je de boekhouding invullen en bijhouden.

En nogmaals, als je er niet helemaal zeker van bent, kun je een boekhouder mee laten kijken.

Daarnaast is een dergelijk programma overal te gebruiken. Ben je veel onderweg, dan kun je via een netwerkverbinding toegang krijgen tot de boekhouding. Dit kan via de smartphone (door middel van een app) of via een laptop of tablet.

Ben je veel onderweg, dan kun je online toegang krijgen tot de boekhouding.

5. Een keuze maken

Zoals gezegd moet je uiteindelijk zelf een keuze maken. Kies voor een boekhoudprogramma dat bij jou past en waarbij je de mogelijkheden hebt om uit te breiden.

Ben jij iemand die graag werkt met uitgebreide rapportages van cijfers, dan ligt jouw focus op die functionaliteit. En werk je veel via de smartphone of tablet, kies dan voor een boekhoudprogramma met een app.

5.1 Wensen hebben een prijskaartje in de boekhouding

Het is dus aan jou om de juiste keuze te maken. En wat voor jou werkt, hoeft voor de onderneming van een vriend niet te werken.

Met deze tips kan kan je een keuze maken van het juiste online boekhoudpakket om je administratie bij te houden. Maar let wel, aan elke wens hangt een prijskaartje. Hoe uitgebreider, hoe duurder. En dus moet je goed nadenken over hoe belangrijk een bepaalde functie voor jou is. Zoek je meer informatie, bezoek dan onze kennisbank met diverse artikelen over administratie.

Laatste van Tankpas-Aanvragen.nl
Tankbonnetjes? Ik pas als ondernemer!

Stop met bonnetjes bewaren als ondernemer

Vijf mogelijke vormen van autolease
Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding

Western Digital introduceert draagbare WD Elements SE SSD
Tankpas-Aanvra.. contact

Logo Tankpas-Aanvragen.nl

Tankpas-Aanvra.. sociaal

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.