www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Archetype Agency BV

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Schneider Electric, leider in de digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, de Enel Group, multinationaal energiebedrijf en leidende geïntegreerde speler op de mondiale markt voor elektriciteit, gas en hernieuwbare energiebronnen, en het World Economic Forum (WEF), de internationale organisatie voor publiek-private samenwerking, hebben het eerste resultaat gepubliceerd van het "Net Zero Carbon Cities - Systemic Efficiency Initiatief".  Dit is een wereldwijd kader dat de visie schetst om de inspanningen op het gebied van decarbonisatie en veerkracht in steden over de hele wereld te versnellen.

Onder de titel "Net-Zero Carbon Cities: An Integrated Approach", en ontwikkeld in samenwerking met het WEF, schetst het rapport de behoefte en het voordeel die voortvloeien uit een geïntegreerde energieaanpak bij het plannen en beheren van gebouwen, mobiliteit, gebruikmakend van een gedigitaliseerde en intelligente netwerkinfrastructuur in een stedelijke context. Steden zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor bijna 70% van de wereldwijde koolstofemissies en verbruiken 78% van de energie van de planeet. Hierdoor is een dergelijke benadering cruciaal om het doel om de stijging van de wereldwijde temperatuur te beperken tot 1,5°C boven het pre-industriële niveau te.

"De COVID-19-crisis heeft het belang van wereldwijde partnerschappen versterkt, aangezien we ernaar streven onze steden en samenlevingen duurzamer, meer inclusief en veerkrachtiger te maken", aldus Jean-Pascal Tricoire, voorzitter en CEO van Schneider Electric. “Het terugdringen van de uitstoot van steden in de wereld vereist dringende maatregelen. Deze ambitie vereist afstemming van alle belanghebbenden, zowel publieke als private actoren, bedrijven en burgers. Dit rapport schetst de manieren waarop systemische efficiëntie realistisch en praktisch kan worden bereikt, en hoe ieder van ons een rol kan spelen."

"Om een succesvolle energietransitie te garanderen, moeten we samenwerken en lokale en nationale overheden, spelers uit de particuliere sector en het maatschappelijk middenveld oproepen om de gemeenschappelijke agenda voor het verminderen van onze uitstoot op zich te nemen", aldus Francesco Starace, CEO en General Manager van Enel Group. “Elektriciteit heeft zich al bewezen als de voeding van steden, en dit zal alleen nog maar toenemen naarmate de elektrificatie over de hele wereld groeit. Als wereldleider in de energiesector willen we bijdragen aan de ontwikkeling van een duurzame stedelijke visie voor de toekomst door samen te werken met wereldwijde partners om elektrificatie, slimmere digitale technologie en efficiënte gebouwen en infrastructuur te integreren."

Het rapport is ontwikkeld in het kader van het WEF Net Zero Carbon Cities - Systemic Efficiency Initiative, onder het gezamenlijke voorzitterschap van de heren Tricoire en Starace. Sinds de lancering van het initiatief een jaar geleden, hebben Schneider en Enel gewerkt met de gemeenschap om de overgang naar de netto nul-uitstoot van koolstof in 100 steden te versnellen in 2030.

Het illustreert de noodzaak van een geïntegreerde aanpak ter verbetering van de productiviteit van energie, het elektrificeren van transport, decarboniseren van verwarmings- en koelsystemen, evenals flexibiliteit aan de vraagzijde, naast het verstrekken van concrete aanbevelingen en leerzame uitwisseling van ervaringen rond deze concepten. De heer Tricoire en de heer Starace zullen deze ideeën ook illustreren tijdens het panel voor Building “Net-Zero” Cities op maandag 25 januari van 10: 00-11: 00 uur CET (de Davos Agenda).

Het kaderdocument - als het eerste resultaat van deze samenwerking – is de aftrap voor een lijst van toekomstige resultaten, waaronder; toolkits, een interactief digitaal platform en statistieken over gebouwen en steden om de voortgang van steden op weg naar een groene en duurzame transitie te meten. Elk product zal het resultaat zijn van een nauwe samenwerking tussen grote steden en verschillende netwerken tussen burgemeesters, evenals vertegenwoordigers van de academische wereld, niet-gouvernementele organisaties, de industrie en de financiële wereld.

Het rapport is hier te vinden.
Laatste van Schneider Electric
Dit is waarom elektriciteitsbedrijven groener moeten worden

Schneider Electric lanceert communicatieservice om transparantie in ESG-prestaties te realiseren

Hans Smid nieuwe voorzitter van belangenorganisatie European Building Automation and Controls Association (eu.bac)