www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling

Thuiswerken toegejuicht, maar verwachte sociale voortgang blijft uit

19 januari 2021 - Bijna de helft van de vrouwen die in de technologie werken, gelooft dat de effecten van COVID-19 hun loopbaanontwikkeling hebben vertraagd. Dit blijkt uit Kaspersky's nieuwe Women in Tech-rapport wereldwijd. Waar het lockdown-leven juist zou kunnen leiden tot gelijke kansen voor mannen en vrouwen in IT-functies, hebben vastgeroeste rolpatronen deze potentiële doorbraakperiode belemmerd.

Over het algemeen werd voorspeld dat het lockdown-leven een positieve verschuiving zou veroorzaken in de strijd voor gendergelijkheid. De mogelijkheid om flexibel te werken zou meer vrouwen in staat moeten stellen om te werken en te verdienen, naast jongleren met het gezinsleven. Werken op afstand zou hierbij kunnen zorgen voor een evenwicht tussen werk en privé, gelijke kansen ongeacht de geografische locatie, en misschien nog belangrijker, het dichten van de genderkloof in technologie.

Thuiswerken toegejuicht door vrouwen
De impact van COVID dwong bedrijven van de ene op de andere dag tot een nieuwe norm van werken. Tot op zekere hoogte heeft dit inderdaad geleid tot positieve stappen voorwaarts voor wat betreft de algemene mentaliteit van de sector. Kaspersky's Women in Tech-rapport, Where are we now? Inzicht in de evolutie van vrouwen in de technologie, ontdekte dat bijna een derde van de vrouwen die in de technische industrie werkt, liever thuis werkt dan op kantoor. Een vergelijkbaar aantal meldt dat ze het meest efficiënt werken wanneer ze thuis werken en maar liefst 33% geeft aan dat ze meer autonomie hebben als ze niet op kantoor werken.

Sociale vooruitgang blijft uit
Ondanks deze positieve geluiden, lijkt het lockdown-leven nog niet te hebben geleid tot massale sociale voortuitgang voor wat betreft gendergelijkheid. Het rapport laat zien dat bijna de helft van de vrouwen die in de technologie werken, sinds maart 2020 moeite heeft met het combineren van werk en gezinsleven.

Vrouwelijke respondenten werd gevraagd naar de dagelijkse functies die afbreuk doen aan de productiviteit of de voortgang van het werk: 60% zei dat ze het grootste deel van de schoonmaak thuis hadden gedaan, vergeleken met 47% van de mannen, 63% had de leiding over thuisonderwijs gehad, vergeleken met 52% van de mannen, en 54% van de vrouwen heeft hun werktijden meer moeten aanpassen dan hun mannelijke partner om voor het gezin te zorgen. Als gevolg hiervan gelooft 50% van de vrouwen dat de effecten van COVID-19 hun algehele loopbaanontwikkeling eerder hebben vertraagd, dan versterkt.

Werken op afstand als heilige graal
Hoewel deze voorbeelden van sociale ongelijkheid niet technisch-specifiek zijn, wijzen ze op een barrière die vrouwen ervan weerhoudt te profiteren van de verschuiving naar werken op afstand. Maar liefst 41% van de technische vrouwen (vergeleken met 34% van de mannen) gelooft dat een gelijke werkomgeving het beste is voor loopbaanontwikkeling, en 46% denkt dat werken op afstand de optimale manier is om die gelijkheid te bereiken. De technologiesector moet nu zijn eigen bemoedigende momentum behouden in de hoop dat sociale stereotypen deze reeks gebeurtenissen de komende maanden en jaren mogelijk maken.

“Als de techwereld het voortouw neemt en zorgt voor een meer flexibele en evenwichtige omgeving voor vrouwen, dan wordt dat sneller de norm, wat waarschijnlijk ook een verandering in de sociale dynamiek teweegbrengt. Meer dan de helft van de vrouwen die in de technische ruimte werkt, gelooft dat de gendergelijkheid in hun organisatie de afgelopen twee jaar is verbeterd. Vooruitkijkend moeten wij als branche voortbouwen op dit momentum, de positieve punten van de overgang van het afgelopen jaar naar flexibel werken extraheren en als resultaat een katalysator zijn voor bredere sociale verandering '', aldus Evgeniya Naumova, Vice President of Global Sales Network bij Kaspersky.

Meer details zijn beschikbaar in de volledige versie van het rapport Where are we now? Inzicht in de evolutie van vrouwen in de technologie en kan worden gedownload van de Kaspersky-website.

Over Kaspersky
Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen. Zo beschermt het cybersecuritybedrijf het meest waardevolle bezit van ruim 400 miljoen consumenten en 270.000 zakelijke klanten. Meer informatie is beschikbaar op www.kaspersky.nl

Methodologie
Kaspersky gaf Arlington Research de opdracht om onderzoek te doen onder mannen en vrouwen die van november tot december 2020 in technologie- of IT-functies werken op 19 wereldwijde markten. Dit onderzoek onderzocht de percepties van mensen over genderverschillen binnen de industrie, de belemmeringen voor een carrière in de technologie- en IT-industrie bij beide geslachten, wat mannen en vrouwen heeft gemotiveerd om een carrière in deze industrieën te ontwikkelen en de impact van de COVID-19-pandemie over de carrièremogelijkheden van de respondenten.
Een online enquête onder 13.000 respondenten werd uitgevoerd in 19 landen: VK (1.000 respondenten), Duitsland (1.000 respondenten), Frankrijk (1.000 respondenten), Italië (1.000 respondenten), Spanje (1000 respondenten), VS (1.000 respondenten), Canada ( 1.000 respondenten), Argentinië (500 respondenten), Brazilië (500 respondenten), Chili (500 respondenten), Colombia (500 respondenten), Mexico (500 respondenten), Peru (500 respondenten), Australië (500 respondenten), India (500 respondenten ), Japan (500 respondenten), Maleisië (500 respondenten), Singapore (500 respondenten) en Vietnam (500 respondenten).
Laatste van Kaspersky
Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd

Wintervakantie in coronatijd: Kinderen zochten online vooral naar Minecraft, DIY en Donald Trump

Tablet als zoethoudertje?
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Kaspersky contact

Logo Kaspersky

info@kaspersky.nl
  www.kaspersky.nl
Kaspersky sociaal

Kaspersky tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise