Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Onderzoek van Nutanix: 92% van Nederlandse bedrijven ziet hybrid cloud als meest ideale IT-infrastructuur-model

Nederlandse bedrijven investeren extra in cloud als gevolg van COVID-19-pandemie

Hoofddorp, 14 januari 2021 - Nutanix, een leider in private, hybride en multi-cloud computing, maakt de bevindingen bekend van zijn derde wereldwijde Enterprise Cloud Index-survey en -onderzoeksrapport, dat de vooruitgang van bedrijven meet met betrekking tot de adoptie van private, hybride en public clouds. Dit jaar werd in de survey ook gevraagd aan de respondenten wat de impact van de COVID-19-pandemie is op hun huidige en toekomstige IT-beslissingen en -strategie.

Hybride cloud koploper als ideale IT-infrastructuur model
Uit het onderzoek blijkt dat de hybride cloud volgens 92% van de Nederlandse respondenten nog steeds de koploper als het ideale IT-infrastructuurmodel. Dit wordt gesterkt door het feit dat 36% van de Nederlandse respondenten de verwachting uitspreekt over vijf jaar over een hybride cloud-architectuur te beschikken, tegenover 3% vandaag de dag. Dat betekent ook dat organisaties in mindere mate verwachten te beschikken over traditionele datacenters (van 26% nu naar 3% over vijf jaar), één private cloud-service (van 29% nu naar 8% over vijf jaar) en/of één publieke cloud-service (van 12% nu naar 4% over vijf jaar). Op dit moment gebruikt 24% van de Nederlandse respondenten een gemengd model van private cloud, public cloud en een traditioneel datacenter, wat mag worden beschouwd als een voorloper van een hybride cloud-implementatie.

Strategie en niet kosten leidend bij stap naar de cloud
De belangrijkste drijfveren voor Nederlandse respondenten om te migreren naar de cloud zijn het kunnen bieden van betere ondersteuning voor klanten (58%), het sneller aan zakelijke behoeften kunnen voldoen (52%) en het verbeteren van de beveiliging (52%). Kostenbesparing werd in Nederland het minst vaak genoemd als drijfveer (10%), tegenover gemiddeld 26% van de respondenten in EMEA.

Sunil Dutt, OEM & Alliances Director North Eastern Europe & Russia (CIS) bij Nutanix: “Kostenbesparing was jarenlang voor veel bedrijven een belangrijke motivatie om naar de cloud over te stappen. Je kunt dus spreken van een opvallende, maar positieve shift. Het bewijst dat de cloud volwassen wordt, omdat de IT-strategische argumenten in plaats van kostenoverwegingen leidend zijn bij het kiezen voor cloud.”

Pandemie heeft adoptie van de cloud versneld
De meerderheid van de Nederlandse respondenten (66%) gaf aan dat de pandemie hen strategischer over IT doet nadenken. Zo werden er meer investeringen in de cloud gedaan als een direct gevolg van de pandemie: 5 % van de respondenten investeerde meer in public cloud, 52% in private cloud en 28% ook in hybrid cloud.

Sunil Dutt: “Door de COVID-19 pandemie zijn sommige bedrijven echt wakker geschud. Wanneer je thuiswerkende medewerkers wilt bedienen, maar te maken hebt met een legacy-infrastructuur die niet binnen een dag is op te schalen, dan komt bedrijfscontinuïteit in gevaar. Het is daarom geen verrassing dat bedrijven extra in cloud hebben geïnvesteerd.”

Onderzoek uitgevoerd door Vanson Bourne
Voor het derde achtereenvolgende jaar deed Vanson Bourne namens Nutanix onderzoek, waarbij 3.400 IT-beslissers over de hele wereld werden ondervraagd over waar ze hun bedrijfsapplicaties nu draaien, waar ze die in de toekomst willen draaien, wat hun cloud-uitdagingen zijn en hoe hun cloud-initiatieven zich verhouden tot andere IT-projecten en -prioriteiten. Het aantal respondenten omvatte meerdere bedrijfstakken, bedrijfsgroottes en de volgende regio's: Noord- en Zuid-Amerika; Europa, het Midden-Oosten en Afrika; en de regio Azië-Pacific en Japan.

Download hier de global versie van de Nutanix Enterprise Cloud Index. Op deze pagina ook meer informatie over het rapport en de wereldwijde bevindingen.

Over Nutanix
Nutanix is wereldwijd leider in cloud software en een pionier in hyperconverged infrastructure-oplossingen die ‘computing’ overal onzichtbaar maakt. Organisaties over de hele wereld gebruiken Nutanix-software voor het creëren van één platform voor het beheer van elke app, op elke locatie en elke schaal, voor hun private, hybride en multi-cloud-omgevingen. Meer informatie is te vinden op www.nutanix.com of volg ons op Twitter @nutanix_nl.

Deepr
Winnie Silvertand / Martine Korthals
E-mail: nutanix@deepr.nl
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Nutanix contact

Logo Nutanix

info@nutanix.com
  www.nutanix.com
Nutanix sociaal

Nutanix tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise