www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers

Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag

Leaseshirts tegen textielverspilling, slimme fietskoeriers en een online donatietool

Vandaag gaat in Groningen de digitale editie van Eurosonic Noorderslag (ESNS) van start. Hét showcasefestival van Europa is vanwege de coronamaatregelen van de overheid dit jaar volledig digitaal. Toch blijft er veel hetzelfde: er is muziek, een conferentie én verschillende startups zijn namens Innofest aanwezig om hun duurzame innovaties te testen. Bovendien viert Innofest tijdens ESNS haar vijfjarig bestaan met de lancering van een whitepaper.

Lees hieronder meer over de startups en hun testcases:

LeaseShirt - Crewkleding tegen textielverspilling
Crewshirts belanden na een festival of evenement vaak achter in de kast. Zonde én onnodige textielverspilling, vonden de ondernemers achter LeaseShirt. Daarom ontwierpen zij als duurzaam alternatief: een service die evenementen de kans biedt om universele crewkleding te leasen in plaats van steeds opnieuw te laten maken. Tijdens ESNS draagt de crew achter de (online) schermen een speciaal ontworpen crewshirt. De ondernemers hopen zo feedback te krijgen over het draagcomfort én testen welk soort design het beste aansluit bij de doelgroep.

Dropper - De slimme fietskoerier
De Groningense startup Dropper biedt op een duurzame manier totale ontzorging op het gebied van bezorging. De slimme fietskoeriers maken last-mile delivery makkelijk, of het nu om e-commerce, restaurantbezorgingen of particuliere pakketjes gaat. Voor de crewleden van ESNS gaan ze van 13 t/m 16 januari allerhande bezorgingen doen. De startup monitort deze ritten en verzamelt zo waardevolle feedback over de uitdagingen die hierbij komen kijken.

Goodr - Gratis doneren door online te zijn
Geld doneren simpel maken, dat is de missie van Goodr. Deze Drentse startup zorgt er met haar tool voor dat een deel van de advertentie-inkomsten van je internetgebruik naar een door jou gekozen goed doel gaan, zoals het planten van bomen of het tegengaan van plastic soep. Van 13 t/m 16 januari testen de ondernemers onder de crew en het online publiek van ESNS of hun installatieflow nu echt zo lekker ‘flowt’ als ze hopen.

Toekomstgerichte panelsessies
Voor de festivalsector is 2020 een gitzwart jaar geweest. 2021 moet een jaar van hoop, herstel én wellicht ook herbezinning worden. De innovatie-experts van Innofest schuiven tijdens ESNS bij een tweetal panelsessies aan om over de toekomst van de sector en de rol van innovatie te spreken. Het gaat om de livesessies ‘The Next Festival - How Innovation Gets A Spot In Your Organisation’ op donderdag 14 januari van 12.30 – 13.30 uur en ‘The Next Festival – Building Back Better’ op zaterdag 16 januari van 15.30 tot 16.30 uur.

Vijfjarig jubileum Innofest: lancering whitepaper
Tijdens ESNS viert Innofest haar vijfjarige bestaan. Dit gebeurt onder meer met de lancering van een whitepaper. Hierin is de methodiek vastgelegd waarmee Innofest de afgelopen vijf jaar zo’n 180 testcases heeft begeleid. De whitepaper is ook als praktisch handboek te gebruiken, zodat startups of andere partijen zelf een testcase kunnen voorbereiden. Hiervoor is in samenwerking met alumnus Brain Fuel een kaartendeck met testmethodes ontwikkeld. Zowel de whitepaper als het kaartendeck zijn vanaf vrijdag 15 januari a.s. beschikbaar via innofest.co

***EINDE PERSBERICHT***

Over Innofest - Festival Driven Innovation
In een tijd van uitdagingen die grenzen en generaties overstijgen, zijn bedrijven nodig die zowel voor profit als voor purpose gaan. Als stimuleringsprogramma is Innofest een welkome springplank voor innovatieve ondernemers die impact willen maken. Door in een zo realistisch mogelijke setting te testen halen ondernemers cruciale feedback op om hun producten verder te ontwikkelen. Daarom geven we startups de kans hun prototypes te testen: zowel op festivals en living labs als online. Zo helpt Innofest ondernemers om succesvol de stap naar de markt te zetten. www.innofest.co

Noot voor pers, niet voor publicatie
Voor vragen over dit persbericht of interviewverzoeken, neem contact op met Jurre Plantinga via jurre@innofest.co of +31 6 41458190. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te spreken met Innofest-directeur Linda Vermaat, de betreffende ondernemers of één van de betrokken innovatiescouts van Innofest.
Laatste van Innofest
Startups testen duurzame innovaties op digitale editie Eurosonic Noorderslag

Campinggasten testen innovaties op Vlieland: van slim kookstel tot eetbare lepels

Bezoekers testen innovaties op Biergarten Paradigm in Groningen

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense