www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
PR: ItsaRep

Belgische legal tech scaleup helpt traditionele juridische sector bij digitaliseren workflows met Mendix low-code

• ‘Klea’-platform biedt workflows en slimme automatisering voor eenvoudig wereldwijd beheer van mutaties in meerdere jurisdicties, met behoud van lokale controle en centraal overzicht
  • Klanten rapporteren tijdsbesparing van 60% en verminderen operationele kosten met 40%
  • Mendix-gebaseerd platform is drijvende kracht achter het realiseren van 1 miljoen omzet in recordtijd
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat Belgische legal tech scaleup Legal Studio, het Mendix low-code platform heeft gebruikt om het nieuwe KLEA-platform (Knowledgeable Legal Entity Automation) te creëren. Klea helpt juridische organisaties en afdelingen bij het digitaliseren van workflows en repetitief juridisch werk. Het platform wordt momenteel wereldwijd actief gebruikt in meer dan 50 landen bij bedrijven zoals Levi Strauss, Imerys en Carrier. Klea heeft verschillende juridische afdelingen geholpen een tijdsbesparing van 60% te realiseren en 40% te besparen op operationele kosten.

De juridische sector staat bekend als traditioneel en conservatief. Digitalisering wint terrein, maar de meeste werkmethoden zijn al decennia hetzelfde. Filip Corveleyn, medeoprichter van Legal Studio, was advocaat met een grote interesse in technologie. Hij zag dat advocaten veel van hun kostbare tijd besteden aan taken die niet per se een diploma rechten vereisten en die gemakkelijk konden worden geautomatiseerd.

"Voor complexe juridische kwesties is het gangbaar om een advocaat een aanzienlijk uurtarief te betalen", vertelt Corveleyn. "Maar voor repetitief juridisch werk leek dit niet logisch of noodzakelijk. Ook waren de processen voor het opstellen en valideren van standaard aandeelhouders- of bestuursbesluiten niet efficiënt en namen ze veel middelen in beslag."

Corveleyn besloot om de mogelijkheden van digitalisering van deze processen verder te onderzoeken. Bij modemerk Levi Strauss, het eerste bedrijf waar hij naar keek, ontdekte hij dat het papierwerk, zelfs rond de basisprincipes, zoals het formeel benoemen van een nieuwe directeur of het bijeenroepen van een aandeelhoudersvergadering, een tijdrovende en dure uitdaging was. Het simpelweg vervangen van bestuurders in verschillende landen, het goedkeuren van jaarrekeningen, het verlenen van volmachten, of eigenlijk de hele juridische backbone, zou slimmer en efficiënter kunnen worden beheerd.

Efficiënt beheer documenten en processen
"Het probleem in de juridische sector is dat er geen procesdenken bestaat voor repetitieve processen waarbij verschillende mensen betrokken zijn", zegt Corveleyn. "Er is geen uniforme manier om documenten en processen efficiënt te beheren. Dit was een uitdaging voor veel advocatenkantoren en juridische afdelingen. We ontdekten ook dat er geen goed inzicht was in de juridische kosten binnen bedrijven. Grote bedrijven hebben een eigen juridisch team, maar werken daarnaast samen met externe advocaten. Dit betekent dat ook de totale kosten die gemoeid zijn met repetitieve juridische taken niet altijd duidelijk zijn. ”

Met deze kennis en inzichten in het achterhoofd legde hij contact met Mendix-partner Appronto en vroeg hen te helpen bij het bouwen van een oplossing om deze processen te automatiseren en te stroomlijnen. In amper twee weken kwam Appronto terug met het eerste prototype van Klea, gebouwd met het Mendix low-code platform. Low-code is een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.

Het platform naar een hoger niveau tillen zonder een leger ontwikkelaars
Met het Klea-platform had Corveleyn een product, maar nog geen bedrijf. Hij zag al snel het potentieel van Klea en richtte samen met voormalig Allen & Overy-collega Anthony Verhaegen, Legal Studio op. CTO Bart Reyserhove kwam aan boord en met nieuwe inzichten en waardevolle feedback van klanten werkten ze aan de volgende versie van Klea. Corveleyn: “Met het Mendix low-code platform konden we snel schakelen, workflow-functionaliteit benutten en Klea in slechts drie maanden naar een hoger niveau tillen, zonder dat een leger ontwikkelaars nodig was. Zonder Mendix en Appronto zou dit een jaar hebben gekost. ”

Samen ontwikkelden Legal Studio en Appronto een veilig, gebruiksvriendelijk cloud-platform, dat bedrijfsdata koppelt aan geautomatiseerde workflows. Deze workflows kunnen  wisselingen in bestuurders, jaarlijkse vergaderingen, volmachten en nog veel meer taken verwerken. Het platform integreert verder Connective voor digitale handtekeningen en Auth0 voor robuuste authenticatie. Met een ISO-gecertificeerde backbone en end-to-end encryptie is ook de databeveiliging gegarandeerd.

Bas van der Horst, algemeen directeur van Appronto: “Klea heeft de administratieve processen voor de juridische sector ingrijpend veranderd en versneld. Het verbindt automatisch de juiste persoon met de juiste workflows en documenten. Zo kunnen gebruikers direct zien of alle bestuurders een besluit of dividend hebben goedgekeurd. Ook als de benoeming van een directeur in meerdere landen moet worden bekrachtigd, zorgt Klea ervoor dat de vereiste paspoortinformatie op tijd beschikbaar is zonder dat handmatig werk van advocaten vereist is. Klanten van Legal Studio realiseerden 60% tijdwinst en konden hun operationele kosten met meer dan 40% verlagen. Dit maakt Klea tot een waar succesverhaal.”

Versnel time-to-market met innovatie en vertrouwen
Corveleyn voegt toe: “Dankzij het innovatieve karakter van Mendix, ondersteund door Siemens als een sterk, vertrouwd moederbedrijf, hebben we de time-to-market voor Klea kunnen versnellen. Niet alleen qua ontwikkeling van het platform, maar ook om vertrouwen te winnen in verkoopcycli. Als je met een startup werkt, is het voor multinationals geruststellend te weten dat ons platform is gebaseerd op de bewezen en gecertificeerde technologie van Mendix."

Joelle de Prez, CSM bij Mendix: “De juridische sector heeft duidelijk behoefte aan digitale oplossingen die mensen, documenten en workflows met elkaar verbinden om administratieve procedures te stroomlijnen. Door het Mendix-platform te gebruiken voor de ontwikkeling van Klea, beantwoordt Legal Studio aan deze behoefte en biedt het ook waardevolle inzichten die het besluitvormingsproces verbeteren. Met al een miljoen euro aan jaaromzet en een klantenportfolio dat bestaat uit Benelux-organisaties en wereldwijde bedrijven, heeft Legal Studio een mooie toekomst voor zich in het digitaliseren van de juridische wereld."

Lees meer over het Mendix Platform.

Filip Corveleyn, medeoprichter van Legal Studio

Achtergrond
In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.
Laatste van Mendix
Mendix: Low-CodeOps zorgt voor efficiencyslag in IT-operations

Registratie geopend voor 's werelds grootste low-code conferentie Mendix World

TVM transformeert schadeproces voor transportbedrijven met innovatieve low-code applicatie ‘Bumper’