www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT

Lustrumeditie in het teken van ‘Create your future’

Veenendaal, 8 januari 2021 – Op vrijdag 12 februari 2021 gaat de 5e jubileumeditie van Digital Days van start in Midden-Nederland. Het tech talent-evenement wordt mede door studenten georganiseerd en is hét podium voor jongeren in de Regio Foodvalley om ze enthousiast te maken voor de legio mogelijkheden en kansen in de ICT. Vele scholen en bedrijven, waaronder hoofdsponsor Info Support, omarmen dit initiatief. Digital Days staat in het teken van ‘Create your future’: technologie is niet meer weg te denken én is onze toekomst. Op deze dag is de Hackathon in hybride vorm en een online Game Battle. De Tech Day op 25 juni is het sluitstuk van de Digital Days.

Gezonde wereld & energietransitie

Elk jaar staat een thema centraal voor de Tech Day en Hackathon, waarbij bedrijven kunnen aanhaken met een vraagstuk. Dit jaar staat gezonde wereld (gerelateerd aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen) en energietransitie centraal. In de RES Foodvalley wordt gewerkt om in 2050 energieneutraal te zijn door te onderzoeken waar duurzame energie (uit zon en wind) opgewekt kan worden in de regio. Arjen Droog van Regio Foodvalley: “Deze onderwerpen liggen echt in het hart van onze regio. Hier zitten alle spelers, alle bedrijven en kennisinstellingen die je nodig hebt om op het gebied van de energietransitie of de gezonde wereld grote, innovatieve stappen te zetten. Ik hoop dat de slimme jongeren bij Digital Days ontdekken hoe uitdagend het is om daar aan te werken en met oplossingen te komen waar heel Nederland van kan profiteren.”

Hackathon
Studenten van mbo-opleidingen ICT, Techniek en Informatica en hbo-studenten buigen zich tijdens de Hackathon over een technisch vraagstuk van het thema. Op diverse locaties gaan 15 teams onder leiding van experts via een live streaming dit idee uitwerken tot een prototype en pitchen aan de jury. Joop Hazeleger van Knooppunt Techniek en Sterk Techniekonderwijs: “Wij willen jongeren interesseren voor techniek en technologie. Dit event laat zien dat ICT overal is en je met behulp van ICT kunt werken aan de vragen van de toekomst.”

Online gamen
De Game Battle is deze editie online. Jongeren gaan in competitieverband gamen, vanuit huis en toch samen. Naast entertainment zijn er ook een enthousiaste presentator en een razende reporter aanwezig. De online Game Battle start ‘s middags met een live streaming vanuit de studio van het Technova Collega en duurt tot na middernacht.

Tech Day 25 juni
Vo-scholieren krijgen tijdens de Tech Day op 25 juni in De Basiliek in Veenendaal masterclasses over nieuwe technologieën, zoals Artificial Intelligence, Internet of Things en Augmented Reality. Aansluitend gaan zij onder begeleiding van experts in teams innovatieve oplossingen bedenken voor een regionaal vraagstuk over de gezonde wereld & energietransitie. De plannen worden gepitcht voor een jury die bestaat uit vertegenwoordigers van het onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Voor vmbo-studenten is er een experience programma.

Jong talent in de regio
Het is een uitdaging om jongeren in de regio te behouden die kiezen voor een opleiding en een baan in de ICT, want er is behoefte aan toekomstbestendige professionals in deze uitdagende sector. Met Digital Days wil ICT Valley, de belangenbehartiger van de vele ICT-bedrijven in de regio, hier verandering in te brengen. Gerrit Valkenburg namens ICT Valley: “Door jongeren kennis te laten maken met ICT als innovatiedrager en interessant beroep, hopen we dat er meer voor ICT wordt gekozen op het voortgezet onderwijs en bij een beroepsopleiding. De komende decennia zien we alleen maar een groeiende markt en een tekort aan arbeidskrachten, dus elke leerling telt.”

Info Support is vanaf de eerste editie als hoofdsponsor betrokken. Lammert Vinke: “Door de jaren heen hebben we honderden middelbare scholieren in de regio bereikt en vanuit de praktijk kennis laten maken met de vele aspecten van ICT. Tijdens Digital Days ontdekken scholieren op interactieve wijze wat werken in de IT precies inhoudt en wat dit zo uitdagend maakt. Zo zijn ze in staat een gerichtere studiekeuze te maken. We vergroten hiermee het regionale potentieel aan ICT’ers en dragen bij aan de ambitie uit te groeien tot ICT-regio van Nederland.”

ICT Campus en partners
Digital Days is een initiatief van ICT Campus en haar partners. In de Regio Foodvalley is ICT Campus de facilitator van samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs. Studenten van verschillende scholen uit de regio, zoals Christelijke Hogeschool Ede en ROC A12, organiseren het event samen met ICT Valley onder de vlag van ICT Campus. Bij alle onderdelen strijden de deelnemers voor een award en andere prijzen. Onlangs is Digital Days als tweede geëindigd in de categorie Opleiding & Training van de Computable Awards 2020 en tevens de publieksfavoriet.

Noot voor de pers: Het programma is onder voorbehoud vanwege corona en wordt indien noodzakelijk aangepast. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rineke Sloetjes, projectleider via 06-11721182 of info@digital-days.nl. Het programma vindt u op www.digital-days.nl en aanmelden voor de Game Battle kan hier

Over ICT Campus
ICT Campus in Veenendaal faciliteert samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs in de Regio Foodvalley. In dit programma werken meer dan 100 IT-bedrijven van ICT Valley, acht gemeenten en onderwijsinstellingen samen met als doel om in 2025 uit te groeien tot hét ICT-centrum van Nederland voor de sectoren (Agro)Food, Health en Tech die de regio rijk zijn. De partners zorgen er samen voor dat de Regio Foodvalley de ICT-banenmotor is met een optimaal vestigingsklimaat voor ICT-bedrijven en top ICT-onderwijs. Zie www.ictcampus-foodvalley.nl.

Digital Days wordt georganiseerd om naar dit doel te werken en jongeren te enthousiasmeren voor ICT én te behouden voor de regio. In 2021 vindt de 5e jubileumeditie plaats. ICT Valley organiseert het evenement onder de vlag van ICT Campus en samen met andere ICT Campus-convenantpartners, waaronder HSO, Hillstar, Rabobank, Christelijke Hogeschool Ede, ROCA12, Knooppunt Techniek, Sterk Techniekonderwijs en Regio Foodvalley. Info Support is net als de afgelopen jaren de hoofdsponsor. Zie www.digital-days.nl
Laatste van Digital Days
Meer talent voor ICT in Regio Foodvalley dankzij Digital Days

Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT

Digital Days is de proeftuin voor aanstormend ICT-talent in de Regio Foodvalley
Digital Days contact

Logo Digital Days

Digital Days sociaal

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Cellnex