Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl

Een nieuwe beurscrash

Roerige beurzen op komst

Al mijn toegewijde abonnees en andere lezers wens ik na rampjaar 2020 uitzicht op een in alle opzichten beter 2021. Mijn plan is om verslag te blijven doen van economisch, maatschappelijk, (geo)politiek, ecologisch en technologisch belangrijke ontwikkelingen die mijn aandacht trekken.

Dankzij vaccinatie komt er hopelijk aan het eind van de zomer 2021 licht aan het eind van de Covid-19 tunnel. Ook dit jaar krijgt de economie nog een zware klap. Als je naar de graadmeter van de Amsterdamse beurs kijkt, de AEX, dan hebben beleggers in de eerste twee decennia van de nieuwe eeuw geen koerswinst geboekt. Beleggers aan de Amerikaanse en Duitse beurzen boekten wel aanzienlijke koerswinsten in die twintig jaar. Maar de effectenbeurzen zijn zwaar overgewaardeerd. De koersen staan niet in verhouding tot de reële economie zodat een forse correctie op til is.

Nederland bleef achter in de westerse wereld. Wat is er gaande? Een duik in de geschiedenis sinds 19000. Het CBS berekent dat een mandje aandelen voor 100 gulden op 31 december 1899, eind 1924 nog 52 gulden waard was. De vorige eeuw begon met een lange glijbaan omlaag van meer da 30 jaar die tot 1932 zou duren. Na de crash van 1928 lag het diepste dieptepunt van de Dow op 1362 in maart 1932.

Toen kwam het herstel. Het zou tot mei 1965 duren tot de Dow zijn hoogtepunt vond in 7608. WOII ging financieel uiteindelijk rimpelloos voorbij. Ook in oorlogstijd gaat de economie door. Na een dieptepunt in 1941 herstelden de koersen zich weer tot het niveau van 1939 in 1945. Daarna vervolgde die lange koersherstel sinds 1932 zich tot mei 1965, ook weer een lange golf van herstel. Covid-19 trok in 2020 ook een tijdelijke rimpel door de beurzen zoals WOII dat ook deed. Het kapitalisme laat zich niet gauw intimideren.

Marshallplan
Maar in 1945 lag Europa in puin en werd het Marshallplan uitgerold om Europa weer op de been te helpen. Het ging om $148 miljard (in valuta van 2020) waarvan 8,9% of ruim $13 miljard naar Nederland ging, substantiële bedragen. Maar vergis je niet, twee jaar na de oorlog was de productie in Engeland, Frankrijk en Nederland alweer op het vooroorlogse niveau, vóórdat het Marshalplan startte. Nu ligt de infrastructuur niet in puin en is het productieapparaat intact gehouden. Aannemelijk is dat de economie snel herstelt als beperkingen worden ingetrokken.

In die meimaand van 1965, toen de beurzen topten, nam ik ontslag bij de financiële redactie als redacteur en beursverslaggever van de toen nog erg katholieke vakbondskrant De Volkskrant. Ik vertrok per auto en caravan voor een reis van een half jaar door Oost-Europa en de Sovjet-Unie om in de praktijk te ondervinden wat communisme was. Dat vond ik spannender dan Beursplein 5, maar het gedrag van het kapitalisme bleef me wel altijd boeien. De beurskoersen gingen de volgende 15 jaar omlaag tot oktober 1982. De combinatie van stagnatie en inflatie was moordend en eigenlijk was de malaise op de beurzen al begin jaren zestig begonnen.

Een lange opmars
Sindsdien 1982 stegen de beurskoersen eigenlijk ononderbroken tot eind december 2020, ook weer een lange golf van wel 38 jaar. Die groei was niet ononderbroken. Roemrucht is maandag 19 oktober 1987, Black Monday toen de koersen 12% omlaag tuimelden om dinsdag nog eens een trap na te krijgen van 6%. Ook was er de afstraffing van de irrationele exuberantie over de techaandelen tijdens de eeuwwisseling. Die koersval wordt toegeschreven aan de overwaardering van de techaandelen, maar was veel meer een algemene correctie op het overdreven koersniveau.

Ook was er de schok van 9/11 2001 toen terroristen passagiersvliegtuigen in de Twin Towers boorden. Daarna was er de crash tijdens de door slecht bestuur van regeringen en centrale banken veroorzaakte financiële – en bankencrisis in 2008/2009. Maar ondanks deze korte crises stegen de koersen in Wall Street door, gevoed door voortdurende rentedalingen en een extreem neoliberaal beleid waarin de Amerikaanse regeringen dansten naar de pijpen van de grootste multinationals en de rijkste mensen zich verder verrijkten. De inkomensongelijkheid werd extreem.

Enorme schulden
Intussen is er aanzwellende kritiek op het beleid van de grootste centrale banken om steeds meer geld in de economie te pompen om de corona recessie te overleven zonder te veel faillissementen en ontslagen. Het zijn vooral uitgaven die faillissementen en werkloosheid verbergen. Het is een soort plichtloos basisinkomen. Het duwt de rente onder water ten koste van spaarders en verzekerden.

Wereldwijd is de schuldenlast al driemaal zo groot als het globale product, zegt de grootste Europese verzekeraar Allianz Group. In Nederland valt dat nog mee op 60%, maar heel de EU gaat al snel de 100% voorbij. Ooit moeten onze kinderen en kleinkinderen de miljarden weer terugbetalen, ook in Nederland. Voortzetting van dit beleid dat niet zomaar afgebroken kan worden betekent dat rente en inflatie nog jaren zeer laag blijven. Ook om de exorbitante beurskoersen op peil te houden.

Centrale Banken, regeringen en de financiële markten houden elkaar zo in een ijzeren greep om de rente en inflatie laag te houden. Maar schaarste op de arbeidsmarkt en in producten kan de inflatie opjagen en centrale banken dwingen de rente op te voeren. De kans bestaat dat het bedwingen van Covid-19 de bestedingen tijdelijk uit de pan vliegen met inflatie als gevolg. Het is juist zo dat ECB en FED al een hogere iets hogere inflatie en dus rente willen, ook om de massieve schulden te doen verdampen. Dat leidt weer tot lagere beurskoersen. Intussen zijn de koerswinstverhoudingen van de aandelen in de S&P 500 eind 2020 gestegen naar het extreme niveau van 36. Dat betekent dat de winst per aandeel 36 keer in de beurskoers gaat. Dat komt omdat de rente nul is.Gemiddeld lag deze PE-ratio in de vorige eeuw tussen 10 en 20. Deze wanverhoudingen nu moeten net als in 2001 leiden tot een forse correctie van de koersen.

Naar 2150
Vanuit de financiële markten gezien leeft de wereld na ruim 30 jaar koersstijgingen op de toppen van de golf. Met geregelde grote correcties. Die wordt in stand gehouden door afwezigheid van inflatie en rente. Dat kan niet zo blijven. De inflatie moet terug naar ruim 2% en de rente naar 3-4% als de wereld reële economische groei wil organiseren. Met het klimaatdilemma, vergrijzing en het einde van de globalisering, gigantische uitdagingen, ligt vriendelijke langetermijngroei van de beurskoersen allerminst voor de hand. Er breken roerige financieel-economische tijden aan die tot de jaren vijftig kunnen duren.

Adriaan Meij
www.ictonderzoek.nl
www.hightechanalysis.nl
Laatste van AME Research BV
Big Tech smoort Trump

Een nieuwe beurscrash

Het onzichtbare IBM Nederland
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
AME Research B.. contact

Logo AME Research BV

Adriaan Meij
  +31(0)522 256470
  info@ictonderzoek.nl
  www.ictonderzoek.nl
AME Research B.. sociaal

AME Research B.. tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys