Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau

Zscaler presenteert transformatie-voorspellingen voor 2021

Amsterdam, 22 december 2020 - Zscaler, leider in cloudbeveiliging, presenteert zijn tien transformatie-voorspellingen voor 2021 die beschrijven wat organisaties kunnen verwachten na een jaar van onrust waarin zij hun netwerk-, connectiviteits- en veiligheidseisen snel hebben moeten aanpassen als gevolg van de wereldwijde pandemie.

1. IT krijgt de erkenning die het verdient
Door de pandemie krijgt IT de erkenning die het verdient van zowel senior management als eindgebruikers. Veel organisaties hebben met behulp van IT-afdelingen hun digitale strategieën aangepast om bedrijfscontinuïteit te waarborgen. In 2021 zal IT meer invloed krijgen op besluiten die worden genomen ter voorbereiding op industry 5.0 en 6.0.

2. Een toename in performance- en workload-monitoring
Volgend jaar zullen meer organisaties tools gaan gebruiken om de efficiëntie en effectiviteit van hun mensen te monitoren, vooral als organisaties het work from anywhere-model blijven toepassen. Daarbij moeten ze een balans zien te vinden tusseneffectieve monitoring van werknemers, privacy en beveiliging.

3. De behoefte van de eindgebruiker bepaalt (steeds meer) de IT-prioriteiten, wat zal leiden tot de volgende standaardisatie-golf
Werknemers zullen een grotere invloed hebben op IT-beslissingen. Terwijl IT-teams vroeger beslissingen namen op basis van hun eigen belangen, is er tegenwoordig een groeiend aantal belanghebbenden dat invloed heeft op technologische beslissingen. De focus op de behoeften van de eindgebruiker kan leiden tot hernieuwde inspanningen om te standaardiseren.

4. Milieuvraagstukken zullen de aankoopbeslissingen van IT beïnvloeden
Als werknemers meer zeggenschap krijgen over IT-beslissingen, wordt de CO2-voetafdruk in 2021 nog belangrijker. Helaas hebben veel IT-technologieën - waaronder on-premises legacy-oplossingen - een grote CO2-voetafdruk. Daarentegen zijn SaaS- en cloud-oplossingen energiezuiniger. Nu een groeiend aantal werknemers en klanten milieubewuste zakelijke investeringen doet of partnerschappen aangaat, zullen we meer klimaatbewuste beslissingen zien.

5. Het groeiende belang van IoT, OT en M2M - en de noodzaak deze te beschermen
In 2021 zal de samenleving IT nog meer gaan zien als cruciale infrastructuur. De focus ligt daarbij vooral op operationele technologie (OT), het Internet of Things (IoT) en machine-to-machine-communicatie (M2M). Organisaties zullen worstelen om gaten te dichten in de beveiliging van operationele omgevingen die voorheen niet verbonden waren met het internet. Doordat deze omgevingen tegenwoordig verbonden zijn met het netwerk zullen zij ook gevoeliger zijn voor nieuwe dreigingen.

6. De opkomst van het SASE-concept
Door de populariteit van IoT- en OT-apparaten wordt er meer data dan ooit verwerkt. De verwachting is dat tegen 2023 50% van alle apparaten OT- en/of IoT-apparaten zijn die rechtstreeks met het internet communiceren. Als deze exponentiële stijging doorzet, dan zal er - zeker met het oog op de groeiende markt voor Industrial Internet of Things - behoefte zijn aan nieuwe beveiligingsconcepten. Het Secure Access Service Edge-framework (SASE) is hierop het antwoord. Uit het recent gepubliceerde EMEA State of Digital Transformation rapport, kijkt 55% van de Nederlandse organisaties al naar de implementatie van SASE.

7. Connectiviteit als service en gebruiksvriendelijke security
De pandemie heeft de beweging om processen te automatiseren - of het nu gaat om zakelijke, industriële of consumententoepassingen - versneld om kosten en risico’s te verlagen. Deze verschuiving betekent dat connectiviteit als service een belangrijke technologische eis zal worden komend jaar. Naast diensten die legacy-infrastructuur niet kan bieden, biedt dergelijke connectiviteit ook verbeterde security, gebruiksvriendelijkheid en meer controle.

8. Organisaties zullen hun infrastructuur moeten aanpassen of hier later de prijs voor betalen
Dit jaar moesten veel organisaties snel beslissingen nemen die op lange termijn niet houdbaar bleken. Zo werd directe functionaliteit bijvoorbeeld belangrijker dan security. Iets wat cybercriminelen snel en meedogenloos uitbuitten. Wanneer deze aanvallen niet worden voorkomen, kunnen ze leiden tot dataverlies, boetes, ransomware-betalingen en, uiteindelijk, hogere kosten voor de organisatie.

9. Een enorme verschuiving van bescherming naar beperken van de schade
In 2020 hebben veel organisaties hun cybersecurity-strategie gewijzigd. 25 jaar lang hebben organisaties muren om hun bedrijfsmiddelen gebouwd om zichzelf te verdedigen tegen cyberaanvallen. Nu realiseren ze zich dat dit niet werkt en dat ze de manier waarop ze reageren op datalekken moeten verbeteren. Door deze verandering van strategie zullen we een verschuiving zien binnen IT-security. Organisaties gaan zich op zero trust-oplossingen richten om risico’s te minimaliseren en de effecten van cyberaanvallen en beveiligingslekken te verkleinen.

10. Ransomware-aanvallen zullen toenemen - en een hulpmiddel worden voor alle soorten aanvallers
Het komende jaar zullen ransomware-aanvallen niet alleen in omvang en verfijning toenemen, maar ze zullen ook op nieuwe manieren gebruikt worden - door criminelen, natiestaten of particuliere organisaties - om geld te verdienen, intellectueel eigendom te stelen of voor andere kwaadaardige doeleinden. Verder hebben we tot dusver niet veel aanvallen tussen organisaties gezien voor concurrentiedoeleinden. Volgend jaar zullen we echter zien dat organisaties ransomware gebruiken om hun online concurrent te raken. Zolang werknemers op afstand blijven werken en kwetsbare VPN- en RDP-oplossingen gebruiken voor toegang tot applicaties, zal dit risico moeilijk te beheersen zijn. Dergelijke oplossingen vergroten het dreigingsoppervlak en verzwakken de verdediging.

Over Zscaler

Zscaler (NASDAQ: ZS) versnelt digitale transformatie en maakt klanten meer agile, efficiënt, veerkrachtig en veilig. De Zscaler Zero Trust Exchange bescheremt duizenden klanten van cyberaanallen en dateverlies door gebruikers, apparaten en applicaties veilig met elkaar te verbinden vanaf elke locatie. Verveeld over meer dan 150 datacenters wereldwijd is de op SASE-gebaseerde Zero Trust Exchange het grootste inline cloud security-platform ter wereld.

Zscaler
Berend Sikkema
E-mail: bsikkema@zscaler.com

Whizpr