Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Online consumentenbestedingen groeien in Q3 met 4% naar € 5,7 miljard

Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was met respectievelijk 4% (naar € 5,7 miljard) en 23% (naar 75,9 miljoen) in beide gevallen wel wat gematigder dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar is deze stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de online bestedingen en het aantal online aankopen van producten (respectievelijk +36% en +34%). Op het gebied van diensten is er nog altijd een sterke afname te zien. De daling van de online uitgaven aan diensten ligt nog steeds op hetzelfde niveau als in Q2 2020: -48% (Q2: -45%), maar de daling van het aantal aankopen binnen diensten is iets kleiner geworden: -25% versus -35% in het tweede kwartaal.

Nog steeds rode cijfers binnen dienstensector

“Het derde kwartaal laat eenzelfde ontwikkeling zien als het tweede kwartaal, maar de versoepelingen van de overheidsmaatregelen gedurende de zomer zijn hier ook in terug te zien”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De groei van de online bestedingen aan en aankopen van producten was nog steeds hoog, maar er werd ook weer meer in de fysieke winkelstraat gekocht. Daarnaast zorgden de voorzichtige versoepelingen binnen de reis- en vrijetijdsbranches ervoor dat de daling in het aantal aankopen hierbinnen enigszins werd afgeremd. Niet genoeg voor positieve cijfers, want door de coronacrisis gingen minder mensen op vakantie en besteedden degenen die gingen meestal ook nog minder aan hun trip. Zij kozen door de omstandigheden bijvoorbeeld voor goedkopere vakanties.”

Net als in het vorige kwartaal laten de sectoren Tickets voor Attracties en Evenementen, Losse Vliegtickets en Pakketreizen rode cijfers zien. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 77% zien ten opzichte van het derde kwartaal in 2019 en die aan losse vliegtickets en accommodaties een min van 41%.

Meer online kopers

Aan de andere kant laten de producten wederom sterke groeicijfers zien. Net als in het tweede kwartaal is er een ongekende groei in de online uitgaven toebedeeld aan Home & Living (+106%), Food/Nearfood (+61%) en Sport & Recreatie (+51%). Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat betekent dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. In totaal zijn er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen, een groei van 7%. Corona heeft hier een groot aandeel in gehad, want in het derde kwartaal van 2019 was het aantal online kopers zo goed als gelijk gebleven ten opzichte van een jaar daarvoor.

Bijna helft e-shoppers kocht via smartphone, iDEAL groeit weer

Ongeveer de helft (45%) van de online kopers heeft iets via een smartphone gekocht in het derde kwartaal van 2020. Hiermee is dit aantal flink toegenomen, want vorig jaar was dit in dezelfde periode nog 38%.

Het aandeel van iDEAL als betaalwijze van de online aankopen is opnieuw gestegen (van 61% in Q3 2019 naar 69% in Q3 2020). Daarnaast is het interessant om te zien dat iDEAL ook de populairste betaalmethode is voor cross-border bestedingen. Dit komt mogelijk omdat populaire buitenlandse partijen als AliExpress en Amazon deze methode ook aanbieden.

Bekijk en download hier de infographic van de Thuiswinkel Markt Monitor (pdf)
Laatste van Thuiswinkel.org
Vooral Nederlandse e-commercemarkt profiteert van groei online uitgaven

Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org

Opkomst voice heeft meer impact dan ontstaan webwinkels
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf

Kaspersky publiceert zijn eerste Transparency Report

Xperit onderdeel van AXELIO, een nieuwe groep Microsoft-partners

Lubbers De Jong versterkt team met drie nieuwe aanwinsten

Vier op de vijf supportprofessionals hoort zaken die voor de rest van de organisatie nog geheim zijn

Barracuda lanceert ‘cloud-native’ security om de implementatie van Secure Access Service Edge (SASE) te versnellen

Onderzoek Thales: Thuiswerken vraagt om een moderne security-aanpak

Financieel verantwoordelijken willen dat de vrije ruimte in werkkostenregeling blijvend verhoogd wordt naar 3 procent

Slechts helft huishoudens verandert standaard wachtwoord wifi-netwerk

GrassGreener slaat handen ineen met Twegos om visie op werving breder in te zetten

Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?

Universiteit van Oxford en Oracle helpen onderzoeksorganisaties om samen sneller COVID-19-varianten te identificeren

CCS benoemt Winfried van Holland als nieuwe CTO

Economie Randstad relatief hard getroffen in coronacrisis
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Lubbers De Jong

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials