www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nl
PR: Clarity Benelux

Ga je gourmetten, of ruim 1.500 keer de wereld rond in een elektrische auto?

Een Nissan Leaf kan met de stroom die Nederland tijdens de feestdagen gebruikt voor gourmetten meer dan 100.000 keer heen en weer tussen Groningen en Maastricht.

Amsterdam, 17 december 2020 - Gourmettende Nederlanders verbruiken tijdens de feestdagen evenveel stroom als een elektrische auto nodig heeft om meer dan 1.500 keer de wereld rond te rijden.

ChargePoint Inc, het bedrijf dat de rekensommen deed, zag de Nederlandse voorkeur voor gourmetten en vroeg zich af hoe het stroomverbruik zich vertaalde naar rijafstanden in een elektrische auto. En dat is niet mals: de miljoenen gourmettende Nederlanders zouden met hun stroomverbruik een auto 1.756 keer de wereld rond kunnen sturen. Wil je dichter bij huis blijven, dan kun je ook 104.306 keer heen en weer rijden tussen Groningen en Maastricht. Ook kun je hier 5.498 Nissan Leafs een heel jaar mee laten rijden of 1.852.105 Nederlanders van en naar hun werkplek brengen.

Chris Burghardt, Managing Director Europa bij ChargePoint: "Tijdens de feestdagen komen huishoudens samen rond de eettafel. Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat de hoeveelheid energie die mensen gebruiken om hun feestmaaltijd te koken, hen in feite meermaals de wereld rond zou kunnen brengen. Dat klinkt onrealistisch, maar het onderstreept een belangrijk punt. De laatste tijd is er meer en meer bezorgdheid over de mate waarop het Nederlandse elektriciteitsnet is voorbereid op de elektrificatie van transport. We hebben allemaal onze eigen dagelijkse en feestelijke rituelen en die kosten ontzettend veel stroom. Wanneer iedereen tijdens het gourmetten ook nog hun elektrische auto aan de oplader hangt, resulteert dit in een zeer grote belasting van het energienet."

“De feestdagen terzijde levert de elektrificatie van transport gelijksoortige uitdagingen op voor de infrastructuur. Het gros van de bestuurders laadt hun auto op dezelfde tijden op - wanneer ze aankomen op kantoor en wanneer ze thuiskomen van hun werk. Het is goed om te weten dat de infrastructuur een grote belasting aankan, zoals wanneer we massaal gourmetten, maar de energievraag van elektrische auto’s aan het einde van een werkdag zal een stuk hoger zijn."

“We moeten ervoor zorgen dat we nú het juiste werk aan de infrastructuur verrichten om voor te bereiden op deze vraag, door bijvoorbeeld slimme laadoplossingen met charging management-functionaliteiten te implementeren,zodat de vraag over een langere periode kan worden uitgespreid. Dit soort oplossingen zijn essentieel voor een elektrische toekomst. Gelukkig is dit niet een probleem dat we deze feestdagen moeten oplossen. Maar wanneer je de komende tijd gezellig zit te gourmetten, bedenk dan ook dat je met die stroom een heel eind kunt komen in een elektrische auto!”

ChargePoint zet zich in om het bestuurders en bedrijven gemakkelijk te maken om elektrisch te rijden en heeft het grootste oplaadnetwerk voor elektrische voertuigen ter wereld, en het meest complete aanbod van oplaadoplossingen op de markt.

Gebruikte rekensommen:

Ruim een derde (34% in 2018) van de Nederlanders heeft de afgelopen jaren het gourmetstel uit de kast getrokken. Gemiddeld ben je al snel zo’n 3 uur kwijt aan een avondje gourmetten.

Een gemiddeld gourmetstel heeft een vermogen van zo’n 1.500W, wat betekent dat één avondje gourmetten zo’n 4,5 kWh kost. Wanneer van de 8 miljoen huishoudens 34% gaat gourmetten, kost dit dus 12.240.000 kWh aan stroom, oftewel 12,24 GwH.

Vervolgens nemen we de Nissan Leaf, een relatief betaalbare en één van de meest voorkomende elektrische auto’s in Nederland. Deze heeft een batterij van 40 kWh en een actieradius van zo’n 230 km per laadsessie.
  • 4,5 kwh x 2.720.000 = 12.240.000 kwh (12,24 GWh – 12.240 MW) aan stroomverbruik om te gourmetten
  • 12.240.000 kwh / 40 kwh = 306.000 volle batterijen
  • 306.000 volle batterijen x 230 km = 70.380.000 km
  • 70.380.000 / 40.075 km = 1.756 keer de wereld rond
  • (70.380.000 / 337,37 km) / 2 = 104.306 retourtochten van Groningen naar Maastricht
  • 70.380.000 / 12.800 km (gemiddelde jaarlijkse rijafstand personenauto’s) = 5.498 Nissan Leafs per jaar
  • 70.380.000 / 38 km (gemiddelde retourafstand woon-werkverkeer) = 1.852.105 ritjes naar kantoor

Over ChargePoint
Sinds de oprichting in 2007 zet ChargePoint zich in voor bedrijven en bestuurders om de overstap naar elektrisch rijden makkelijk te maken. Het bedrijf heeft een van de grootste EV-oplaadnetwerken opgezet en heeft het meest uitgebreide portfolio met oplaadoplossingen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Het cloudabonnementsplatform en de softwaregestuurde oplaadapparatuur van ChargePoint zijn ontworpen om ieder oplaadscenario mogelijk te maken: van thuis tot op de werkplek, bij parkeergelegenheden, horeca en retail en voor wagenparken van ieder formaat. Een ChargePoint-account biedt momenteel toegang tot honderdduizenden oplaadpunten in Noord-Amerika en Europa. Vandaag de dag hebben bestuurders samen meer dan 84 miljoen laadacties gelogd: dat betekent dat er gemiddeld iedere 2 seconden iemand van het netwerk gebruikmaakt. ChargePoint bouwt het laadnetwerk van de toekomst waarmee alle mensen en goederen vervoerd kunnen worden. Ga voor meer informatie naar de perskamer van ChargePoint of neem contact op met het kantoor in Europa.

Voor meer persinformatie:
Clarity
Sarada Sant
chargepointbenelux@clarity.pr
Laatste van ChargePoint
ChargePoint integreert met Android Auto om ervaring van elektrisch rijden te verbeteren

Dag van de Aarde: hoe elektrisch rijden klimaatverandering tegengaat

ChargePoint als eerste elektrisch laadbedrijf ter wereld beursgenoteerd
Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event

Onafhankelijk onderzoeksbureau: Thinkwise biedt unieke strategie voor moderniseren van core business-applicaties met low-code

Nederlander kan rekeningen makkelijker betalen door gebrek aan betaalde uitjes

Onderzoek Pega toont aan: belangrijke rol voor Decisioning Tools bij verbetering klantervaringen in een post-COVID wereld

Twee derde van thuiswerkend Nederland wordt liever gestuurd op output dan uren

Port of Den Helder: van fossiele thuishaven naar levensader voor de energietransitie

Mendix benoemd tot ‘leader’ in uitgebreid low-code-onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau

KnowBe4 introduceert nieuwe door artificial intelligence gedreven phishing-feature

DataRobot neemt Zepl over en breidt enterprise AI-platform uit met functies voor ervaren data scientists

Davina Michelle maakt internationale show op Hymn bekend

Maandalert Woningmarkt | mei 2021, De prijzen op de woningmarkt stijgen erg hard, aantal transacties neemt erg fors toe

Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie

Kredietverzekeraar Coface voorzichtig optimistisch over herstel Nederlandse economie

Lexmark introduceert Cloud Bridge

Tanium benoemt Marc Levine als Chief Financial Officer

Fortinet biedt nieuwe oplossingen voor bescherming 5G-omgevingen en integratie met SASE
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Logo Clarity Benelux
ChargePoint contact

Logo ChargePoint

ChargePoint sociaal

ChargePoint tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Lightspeed
Logo Thinkwise
Logo ilionx