Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Clarity Benelux

Ga je gourmetten, of ruim 1.500 keer de wereld rond in een elektrische auto?

Een Nissan Leaf kan met de stroom die Nederland tijdens de feestdagen gebruikt voor gourmetten meer dan 100.000 keer heen en weer tussen Groningen en Maastricht.

Amsterdam, 17 december 2020 - Gourmettende Nederlanders verbruiken tijdens de feestdagen evenveel stroom als een elektrische auto nodig heeft om meer dan 1.500 keer de wereld rond te rijden.

ChargePoint Inc, het bedrijf dat de rekensommen deed, zag de Nederlandse voorkeur voor gourmetten en vroeg zich af hoe het stroomverbruik zich vertaalde naar rijafstanden in een elektrische auto. En dat is niet mals: de miljoenen gourmettende Nederlanders zouden met hun stroomverbruik een auto 1.756 keer de wereld rond kunnen sturen. Wil je dichter bij huis blijven, dan kun je ook 104.306 keer heen en weer rijden tussen Groningen en Maastricht. Ook kun je hier 5.498 Nissan Leafs een heel jaar mee laten rijden of 1.852.105 Nederlanders van en naar hun werkplek brengen.

Chris Burghardt, Managing Director Europa bij ChargePoint: "Tijdens de feestdagen komen huishoudens samen rond de eettafel. Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat de hoeveelheid energie die mensen gebruiken om hun feestmaaltijd te koken, hen in feite meermaals de wereld rond zou kunnen brengen. Dat klinkt onrealistisch, maar het onderstreept een belangrijk punt. De laatste tijd is er meer en meer bezorgdheid over de mate waarop het Nederlandse elektriciteitsnet is voorbereid op de elektrificatie van transport. We hebben allemaal onze eigen dagelijkse en feestelijke rituelen en die kosten ontzettend veel stroom. Wanneer iedereen tijdens het gourmetten ook nog hun elektrische auto aan de oplader hangt, resulteert dit in een zeer grote belasting van het energienet."

“De feestdagen terzijde levert de elektrificatie van transport gelijksoortige uitdagingen op voor de infrastructuur. Het gros van de bestuurders laadt hun auto op dezelfde tijden op - wanneer ze aankomen op kantoor en wanneer ze thuiskomen van hun werk. Het is goed om te weten dat de infrastructuur een grote belasting aankan, zoals wanneer we massaal gourmetten, maar de energievraag van elektrische auto’s aan het einde van een werkdag zal een stuk hoger zijn."

“We moeten ervoor zorgen dat we nú het juiste werk aan de infrastructuur verrichten om voor te bereiden op deze vraag, door bijvoorbeeld slimme laadoplossingen met charging management-functionaliteiten te implementeren,zodat de vraag over een langere periode kan worden uitgespreid. Dit soort oplossingen zijn essentieel voor een elektrische toekomst. Gelukkig is dit niet een probleem dat we deze feestdagen moeten oplossen. Maar wanneer je de komende tijd gezellig zit te gourmetten, bedenk dan ook dat je met die stroom een heel eind kunt komen in een elektrische auto!”

ChargePoint zet zich in om het bestuurders en bedrijven gemakkelijk te maken om elektrisch te rijden en heeft het grootste oplaadnetwerk voor elektrische voertuigen ter wereld, en het meest complete aanbod van oplaadoplossingen op de markt.

Gebruikte rekensommen:

Ruim een derde (34% in 2018) van de Nederlanders heeft de afgelopen jaren het gourmetstel uit de kast getrokken. Gemiddeld ben je al snel zo’n 3 uur kwijt aan een avondje gourmetten.

Een gemiddeld gourmetstel heeft een vermogen van zo’n 1.500W, wat betekent dat één avondje gourmetten zo’n 4,5 kWh kost. Wanneer van de 8 miljoen huishoudens 34% gaat gourmetten, kost dit dus 12.240.000 kWh aan stroom, oftewel 12,24 GwH.

Vervolgens nemen we de Nissan Leaf, een relatief betaalbare en één van de meest voorkomende elektrische auto’s in Nederland. Deze heeft een batterij van 40 kWh en een actieradius van zo’n 230 km per laadsessie.
  • 4,5 kwh x 2.720.000 = 12.240.000 kwh (12,24 GWh – 12.240 MW) aan stroomverbruik om te gourmetten
  • 12.240.000 kwh / 40 kwh = 306.000 volle batterijen
  • 306.000 volle batterijen x 230 km = 70.380.000 km
  • 70.380.000 / 40.075 km = 1.756 keer de wereld rond
  • (70.380.000 / 337,37 km) / 2 = 104.306 retourtochten van Groningen naar Maastricht
  • 70.380.000 / 12.800 km (gemiddelde jaarlijkse rijafstand personenauto’s) = 5.498 Nissan Leafs per jaar
  • 70.380.000 / 38 km (gemiddelde retourafstand woon-werkverkeer) = 1.852.105 ritjes naar kantoor

Over ChargePoint
Sinds de oprichting in 2007 zet ChargePoint zich in voor bedrijven en bestuurders om de overstap naar elektrisch rijden makkelijk te maken. Het bedrijf heeft een van de grootste EV-oplaadnetwerken opgezet en heeft het meest uitgebreide portfolio met oplaadoplossingen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Het cloudabonnementsplatform en de softwaregestuurde oplaadapparatuur van ChargePoint zijn ontworpen om ieder oplaadscenario mogelijk te maken: van thuis tot op de werkplek, bij parkeergelegenheden, horeca en retail en voor wagenparken van ieder formaat. Een ChargePoint-account biedt momenteel toegang tot honderdduizenden oplaadpunten in Noord-Amerika en Europa. Vandaag de dag hebben bestuurders samen meer dan 84 miljoen laadacties gelogd: dat betekent dat er gemiddeld iedere 2 seconden iemand van het netwerk gebruikmaakt. ChargePoint bouwt het laadnetwerk van de toekomst waarmee alle mensen en goederen vervoerd kunnen worden. Ga voor meer informatie naar de perskamer van ChargePoint of neem contact op met het kantoor in Europa.

Voor meer persinformatie:
Clarity
Sarada Sant
chargepointbenelux@clarity.pr
Laatste van ChargePoint
Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Meer vraag naar laadoplossingen verwacht in 2021 door toenemende groei elektrische wagenparken

Ga je gourmetten, of ruim 1.500 keer de wereld rond in een elektrische auto?
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data

Logo Clarity Benelux
ChargePoint contact

Logo ChargePoint

ChargePoint sociaal

ChargePoint tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise