www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Marcommit

Vertiv-experts voorspellen essentiële dienstverleningsrol voor datacenters in 2021

Versnelde digitalisering, versterkte edge en meer trends binnen het digitale ecosysteem

Breda, 16 december 2020 – Terwijl ons leven zich door de coronapandemie schijnbaar van de ene op de andere dag verplaatste naar de online wereld, ontpopte de cruciale positie van datacenters en de mate waarin wij van ze afhankelijk zijn zich deze crisis tot een doorlopend thema. Deze realiteit zal in 2021 nieuwe vormen aannemen als datacenters en de ecosystemen van informatie die er omheen hangen er na de pandemie een vierde essentiële functie bij zullen hebben, waar de nodige verwachtingen en verantwoordelijkheden bij horen. Dit is één van de datatrends voor 2021 die zijn vastgesteld door experts van Vertiv (NYSE: VRT), een wereldwijde leverancier van bedrijfskritische digitale infrastructuur en continuïteitsoplossingen.

Datacenters hebben van oudsher te maken met hoge eisen als het op beschikbaarheid aankomt, maar we gaan hun langzame verschuiving naar de categorie ‘publieke voorziening’ merken op twee fronten. Ten eerste zullen hoge verwachtingen met betrekking tot beschikbaarheid van het netwerk zich verder verspreiden naar gebieden buiten de stad en meer afgelegen regio’s, waardoor een groter deel van de bevolking over essentiële applicaties kan beschikken. Dit verhoogt de druk op datacenters om zelfs aan de rand van het netwerk verbonden te blijven. Ten tweede zal het onderscheid tussen de beschikbaarheid van internet en een internetverbinding verdwijnen. Dit gebeurt naarmate het vermogen om verbindingen te beschermen en te garanderen binnen steeds verder verspreide hybride netwerken net zo goed een vereiste wordt voor een datacenter als de traditionele maatstaven om de uptime van datacenters te meten.

“Datacenters bewegen zich al een tijdje richting de rol van openbare dienstverlening, maar de pandemie heeft nu vorm gegeven aan de noodzaak om de vangrails te bevestigen die je bij andere voorzieningen allang ziet”, zegt Gary Niederpruem, Chief Strategy and Development Officer bij Vertiv. “Dit gaat niet alleen over thuiswerken, hoewel dat er zeker deel van uitmaakt. Nog belangrijker is het ondersteunen van de digitale economie in zijn meest kritieke taken. Dit omvat de groeiende afhankelijkheid van medicatie en gezondheid op afstand, toenemende e-commerce en wereldwijde telecommunicatie en massamedia.”

Nu de industrie zich aanpast aan de globale shutdown en die uiteindelijk weer achter zich zal laten, heeft de pandemie een nieuwe basis gelegd voor digitale infrastructuur. Aan de hand van hun informatie voorspellen de experts van Vertiv een aantal verdere trends voor 2021.

Versnelde digitalisering
COVID-19 zal een blijvend effect hebben op het personeelsbestand en de IT-ecosystemen achter het nieuwe thuiswerk-model. Experts van Vertiv verwachten dat de investeringen in IT-infrastructuur die tijdens de pandemie zijn begonnen, verder zullen doorzetten om veiliger, betrouwbaarder en efficiënter werken op afstand mogelijk te maken. Zichtbaarheid en management op afstand worden de sleutel tot succes voor onze thuiswerk-modellen. Er zijn inmiddels al mogelijkheden tot service op afstand ontwikkeld om de noodzaak voor service ter plaatse te reduceren, en dat zal waarschijnlijk tot ver na de pandemie voortduren. Voorzichtige stappen die al vroeg in de crisis genomen zijn, zullen in 2021 in een stroomversnelling raken. Organisaties zullen deze veranderingen niet als tijdelijke omweg zien, maar accepteren ze als een permanente verschuiving in de manier waarop we werken en zakendoen. Geleidelijk zal de verhouding tussen het werk dat we op de werkvloer doen versus het werk dat we op afstand doen, veranderen doordat klanten het liefst zo min mogelijk fysiek op die vloer aanwezig zijn. Daardoor komt het accent te liggen op connectiviteit, monitoring op afstand, data-analyse en zelfs kunstmatige intelligentie bij het nemen van beslissingen.

“Om er weer bovenop te komen, moeten de meeste organisaties hun manier van denken veranderen”, zegt John-David Lovelock, Distinguished Research Vice President bij Gartner. “We kunnen niet terug naar hoe het was. Er moet een volledige reset komen die gericht is op de toekomst.”

De mogelijkheden van grote datacenters naar kleine ruimtes en de edge
Vandaag de dag is de edge essentiëler en complexer dan ooit. Het functioneert nu eerder als een extensie van het datacenter dan de verheerlijkte IT-kast die het ooit was. Kosten en complexiteit hebben tot zover in deze gebieden de implementatie van de beste datacenter-practices tegengehouden, maar dat is aan het veranderen. De experts van Vertiv voorspellen een doorlopende focus om hyperscale en enterprise-levelmogelijkheden naar de edge te brengen. Dit houdt in: meer inzicht en controle, een sterkere nadruk op beschikbaarheid en temperatuurbeheer en meer aandacht voor efficiënt gebruik van energie bij alle systemen.

De conversatie rond 5G spitst zich toe op energieconsumptie en -efficiëntie
In het huidige vroege stadium van het plannen en lanceren van 5G gaat de discussie terecht over de uiteindelijke voordelen van deze technologie – meer bandbreedte en minder latency – en de toepassingen die hiermee mogelijk worden. Toch zal, nu veel landen in 2021 starten met de uitrol van 5G en de pioniers de breedte en schaal ervan beginnen te vergroten, de focus zich verleggen naar de enorme toename in energieverbruik die 5G veroorzaakt. Dit zal op zijn beurt weer strategieën voortbrengen om het efficiënter en effectiever te implementeren. De verdichting van het netwerk die noodzakelijk is om de belofte van 5G waar te maken zal onvermijdelijk leiden tot een grotere behoefte aan energie – naar schatting 3,5 keer meer dan 4G. In het komende jaar zal er een grotere focus zijn op beheer van die aanzienlijke toename van energieverbruik door na te denken over effectievere productievormen en gebruiken.

Duurzaamheid treedt op de voorgrond
5G is één onderdeel van een breder duurzaamheidsverhaal. Naarmate de toename van datacenters doorzet en zelfs versnelt, zeker op hyperscale-gebied, krijgen cloud- en colocatieproviders te maken met toenemende kritiek op hun water- en energieverbruik. De groeiende zorgen over klimaatverandering en de politieke machtsverschuivingen, in de Verenigde Staten en de rest van de wereld, vergroten de focus op de datacenterindustrie, die ongeveer 1 procent van de wereldwijde energieconsumptie voor zijn rekening neemt. In het komende jaar zullen we een golf aan innovaties zien om het energiegebruik binnen het gehele datacenter-ecosysteem efficiënter te maken. De voordelen hiervan voor datacenters zijn duidelijk: kostenbesparing, compliance met bestaande en toekomstige wet- en regelgeving en positieve imagowinst door het op zich nemen van een leidinggevende rol binnen de internationale duurzaamheidsbeweging. Verwacht belangrijke innovaties op het gebied van datacenter-infrastructuur, in het bijzonder als het gaat om temperatuurbeheer.

Ga naar vertiv.com voor meer informatie over de voorspelde trends voor de datacenter-industrie in 2021 en voor het complete portfolio van Vertiv over oplossingen voor datacenters en communicatienetwerken.

Over Vertiv
Vertiv (NYSE: VRT) brengt hardware, software, analyse en service samen om ervoor te zorgen dat de vitale toepassingen van zijn klanten continu kunnen draaien, optimaal presteren en meegroeien met hun zakelijke behoeften. Als Architects of ContinuityTM lost Vertiv de belangrijkste uitdagingen op waarmee datacenters, communicatienetwerken en commerciële en industriële locaties van nu te maken hebben met een portfolio van stroom-, koelings- en IT-infrastructuuroplossingen en diensten die zich uitstrekken van de cloud tot de edge van het netwerk. Het hoofdkwartier staat in Columbus, Ohio en Vertiv heeft zo’n 20.000 medewerkers waarmee ze zakendoen in meer dan 130 landen. Bezoek Vertiv.com voor meer informatie en het laatste nieuws van Vertiv.
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone

Logo Marcommit

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf