www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Dutch Startup Association verzoekt Europese Commissie: laat startups en scale-ups niet de dupe worden van nieuwe Europese regelgeving

Amsterdam, 15 december 2020 - Naar aanleiding van de voorstellen van de Europese Commissie wat betreft de Digital Services Act en Digital Markets act van vandaag, is de Dutch Startup Association van mening dat deze nog behoorlijk wat vragen oproept. Eerder trok de Dutch Startup Association, samen met partners Allied for Startups, Techleap.nl en StartupAmsterdam al aan de bel middels een petitie dat het voorstel zoals afgelopen zomer werd besproken, geen rem mag zetten op innovatie.

Door te veel obstakels op te werpen voor start-ups en scale-ups zullen dynamische, op groei gerichte bedrijven weggejaagd worden en zich elders vestigen, stelt de Dutch Startup Association. De voorgestelde regelgeving lijkt er volgens de vertegenwoordiger van startups puur op gericht om de macht van grotere partijen in te perken, terwijl ook snelgroeiende bedrijven hier last van kunnen krijgen.

“Het is goed dat Europa maatregelen treft voor een concurrerend digitaal landschap. Dat is belangrijk voor innovatie en groei. Het is daarbij ook van belang juist geen onnodige barrières op te werpen. De Commissie stelt nu een barrière van 45 miljoen Europese gebruikers van een platform. Dat getal lijkt wat arbitrair. Het kan voldoende blijken, echter: regelgeving geldt voor jaren. Het is lastig te voorspellen hoe hard bedrijven kunnen groeien en die groei willen we niet te vroeg inperken. In het verleden is op vele grenzen zo een verkeerde inschatting gemaakt. IBM dacht ooit dat de wereld aan 5 computers genoeg gehad en Microsoft vond 637 Kb geheugen genoeg voor iedereen. Getallen veranderen snel in het digitale tijdperk. Startups kunnen steeds sneller groeien. En dat gaat alleen maar sneller. Het is dus van belang dat Europa, zoals een startup zou doen, zich committeert aan bijvoorbeeld een jaarlijkse validatie welke drempels de juiste scheiding aanbrengen tussen dominante marktpartijen en uitdagers.” zo stelt Lucien Burm.

De digitale economie speelt een enorme rol in het leven van mensen, een verandering die versneld wordt door de uitbraak van het coronavirus. Platformen zijn essentieel voor nieuwe economische groei en het verbinden van producten aan consumenten. Onnodige belemmeringen zullen volgens Dutch Startup Association aanzienlijke gevolgen hebben voor economische groei en bedrijvigheid.

“Ik zou het zorgelijk vinden als een succesvol bewezen platform als het Nederlandse TicketSwap straks beperkt wordt in een gooi naar grootste Europees speler doordat ze afgerekend wordt op wat zij aangeboden krijgt als product. Het gaat niet alleen om een getal. Dat is eigenlijk teveel een ‘one-size-fits-all’ benadering, in plaats van constructief te kijken naar de onderliggende oorzaken en daarbij passende oplossingen. De aanstelling van een nationale Digital Services Coordinator is mij ook nog onduidelijk.” aldus Burm.
Laatste van Dutch Startup Association (DSA)
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Dutch Startup .. contact

Logo Dutch Startup Association (DSA)

Dutch Startup .. sociaal

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials