www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Dutch Startup Association verzoekt Europese Commissie: laat startups en scale-ups niet de dupe worden van nieuwe Europese regelgeving

Amsterdam, 15 december 2020 - Naar aanleiding van de voorstellen van de Europese Commissie wat betreft de Digital Services Act en Digital Markets act van vandaag, is de Dutch Startup Association van mening dat deze nog behoorlijk wat vragen oproept. Eerder trok de Dutch Startup Association, samen met partners Allied for Startups, Techleap.nl en StartupAmsterdam al aan de bel middels een petitie dat het voorstel zoals afgelopen zomer werd besproken, geen rem mag zetten op innovatie.

Door te veel obstakels op te werpen voor start-ups en scale-ups zullen dynamische, op groei gerichte bedrijven weggejaagd worden en zich elders vestigen, stelt de Dutch Startup Association. De voorgestelde regelgeving lijkt er volgens de vertegenwoordiger van startups puur op gericht om de macht van grotere partijen in te perken, terwijl ook snelgroeiende bedrijven hier last van kunnen krijgen.

“Het is goed dat Europa maatregelen treft voor een concurrerend digitaal landschap. Dat is belangrijk voor innovatie en groei. Het is daarbij ook van belang juist geen onnodige barrières op te werpen. De Commissie stelt nu een barrière van 45 miljoen Europese gebruikers van een platform. Dat getal lijkt wat arbitrair. Het kan voldoende blijken, echter: regelgeving geldt voor jaren. Het is lastig te voorspellen hoe hard bedrijven kunnen groeien en die groei willen we niet te vroeg inperken. In het verleden is op vele grenzen zo een verkeerde inschatting gemaakt. IBM dacht ooit dat de wereld aan 5 computers genoeg gehad en Microsoft vond 637 Kb geheugen genoeg voor iedereen. Getallen veranderen snel in het digitale tijdperk. Startups kunnen steeds sneller groeien. En dat gaat alleen maar sneller. Het is dus van belang dat Europa, zoals een startup zou doen, zich committeert aan bijvoorbeeld een jaarlijkse validatie welke drempels de juiste scheiding aanbrengen tussen dominante marktpartijen en uitdagers.” zo stelt Lucien Burm.

De digitale economie speelt een enorme rol in het leven van mensen, een verandering die versneld wordt door de uitbraak van het coronavirus. Platformen zijn essentieel voor nieuwe economische groei en het verbinden van producten aan consumenten. Onnodige belemmeringen zullen volgens Dutch Startup Association aanzienlijke gevolgen hebben voor economische groei en bedrijvigheid.

“Ik zou het zorgelijk vinden als een succesvol bewezen platform als het Nederlandse TicketSwap straks beperkt wordt in een gooi naar grootste Europees speler doordat ze afgerekend wordt op wat zij aangeboden krijgt als product. Het gaat niet alleen om een getal. Dat is eigenlijk teveel een ‘one-size-fits-all’ benadering, in plaats van constructief te kijken naar de onderliggende oorzaken en daarbij passende oplossingen. De aanstelling van een nationale Digital Services Coordinator is mij ook nog onduidelijk.” aldus Burm.
Laatste van Dutch Startup Association (DSA)
Dutch Startup .. contact

Logo Dutch Startup Association (DSA)

Dutch Startup .. sociaal

Dutch Startup .. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Alleeninkt.nl
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack