www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

De AI-race binnen de financiële dienstverlening

Op donderdag 17 november 2020 vindt MortgageTech plaats. Het evenement, georganiseerd door IIR, brengt experts uit de hypotheekbranche samen om de laatste trends en ontwikkelingen te bespreken.

Hyarchis COO Adriaan Hoogduijn zal aanwezig zijn op het evenement, waar hij een interessante weergave zal geven over hoe kunstmatige intelligentie de financiële sector transformeert. Ook gaat hij uitgebreid in op de laatste trends binnen kunstmatige intelligentie, waaronder de zogenaamde “AI-race”.

Benieuwd naar AI en de AI-race? Lees het AI-race artikel van Hyarchis hieronder, of download hier hun rapport over AI in de financiële dienstverlening.

ARITKEL: De AI-race binnen de financiële dienstverlening

AI zal fundamentele veranderingen veroorzaken in de financiële dienstverlening

Kunstmatige intelligentie heeft zich razendsnel ontwikkeld. Niet zo lang geleden was het nog een experimentele technologie die slechts mondjesmaat werd ingezet binnen de financiële dienstverlening. In de afgelopen jaren is kunstmatige intelligentie echter uitgegroeid van een ‘technologie om in de gaten te houden’ tot een ‘technologie om te omarmen’.

In samenwerking met een aantal leidende financiële dienstverleners heeft Hyarchis onderzoek gedaan naar de stand van AI adoptie binnen de sector. Hieruit blijkt dat op dit moment reeds een derde van de financiële dienstverleners op functioneel niveau gebruik maakt van AI toepassingen. Mocht dit veel lijken, schrik dan niet van wat er in de komende jaren staat te gebeuren. Over drie jaar verwacht namelijk 95% van de markt gebruik te maken van AI binnen hun dagelijkse operatie. Kortom, niets lijkt minder waar dan dat zich een AI-race zal ontketenen binnen de financiële dienstverlening.

Concurrentiedynamiek

Waar de urgentie van AI adoptie voorheen vooral werd gedreven door veranderende wet- en regelgeving, laat het onderzoek zien dat financiële dienstverleners in de komende tijd op zoek zullen gaan naar de concurrentievoordelen die AI kan bieden in een competitieve markt. Waar organisaties eerder nog in de wachtstand zaten tot kunstmatige intelligentie vrij was van kinderziekten, is er inmiddels een geleidelijke paradigmaverschuiving waar te nemen. Binnen de financiële dienstverlening rijpt het idee dat kunstmatige intelligentie de concurrentiedynamiek op een fundamentele manier zal veranderen. Met dit in het achterhoofd wordt de adoptie van kunstmatige intelligentie niet langer gezien als een ongewis avontuur, maar een noodzakelijkheid om niet achterop te raken bij de concurrentie.

Prioritering op Board level

Dat AI-technologie een belangrijke rol speelt in de financiële dienstverlening blijkt vooral uit het organisatieniveau waarop dit onderwerp wordt belegd. Ruim meer dan de helft van alle geïnterviewde bedrijven heeft de coördinatie van de AI-strategie namelijk tot Board level geprioriteerd. Waar de AI-strategie voorheen een onderdeel vormde van het takenpakket van een CTO of COO, wordt de C-suite steeds vaker verrijkt met een toegewijd directlied zoals de Chief Information Officer of de Chief Digital Officer. Dit lid van de C-suite heeft als primaire focus de digitale transformatie waarin AI-technologie steeds vaker een centrale rol speelt.

Superieure technologie

Een logische vraag is waarom technologie op zo’n hoog niveau in de organisatie wordt belegd terwijl dit doorgaans een lijnverantwoordelijkheid is. Het antwoord hierop is volgens de geïnterviewde bedrijven vooral de impact van AI-technologie op de algehele waardeketen binnen de financiële dienstverlening. Er bestaat brede consensus over het feit dat AI-technologie de drijfveer kan vormen voor nieuwe producten, nieuwe diensten en zelfs geheel nieuwe bedrijfsmodellen. Dit laatste krijgt vooral gestalte in de nog altijd snel groeiende Fintech markt. Niet minder dan driekwart van de geïnterviewde bedrijven verwacht bijvoorbeeld dat de opkomst van kunstmatige intelligentie ervoor zal zorgen dat nieuwkomers de markt succesvol kunnen betreden op basis van superieure technologie die niet wordt afgeremd door zogenaamde legacy software.

Download hier het volledige marktonderzoeksrapport “Adoptie van AI in de financiële sector”.

CONTACT:
  • Naam: Oliver Miles
  • Bedrijf: Hyarchis
  • Positie: Storyteller/copywriter
  • Tlf: 0638682010
  • Email: o.miles@hyarchis.com
  • Datum van artikel: 23/10/2020
Laatste van Hyarchis
Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

Meer compliancemedewerkers dan wijkagenten: wijst Regtech de weg naar betere compliance?

De noodzaak van een multi-cloudstrategie
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Hyarchis contact

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials