www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Grote vergelijking smarthome-markt laat zien: gevestigde merken zijn in het voordeel

Enquête van reichelt elektronik geeft inzicht in de Nederlandse smarthome-markt

Amsterdam, 15 december 2020 – Door thuiswerken was de aandacht dit jaar bijzonder vaak gericht op de eigen vier muren. Het vele thuis zijn ging vervolgens gepaard met een aanhoudende groei van de smarthome-industrie. Begin dit jaar was de omzet in de Nederlandse branche goed voor 2,5 miljard euro, wat een groei is van 47 procent volgens Multiscope. Maar waar investeren consumenten nu precies in?

In een recente enquête heeft reichelt elektronik door OnePoll laten onderzoeken waarvoor smarthome-apparaten primair worden gebruikt en over welke fabrikanten gebruikers vooral tevreden zijn. De enquête is uitgevoerd in november 2020 onder 4.000 deelnemers, waarvan 1.000 uit Nederland.

Entertainment en een aangename sfeer als publiekstrekkers van de branche
Multimedia-apparatuur is met afstand het meest geliefd op smarthome-gebied. Met 54 procent staan smart-tv's, spraakassistenten, audiosystemen en dergelijke op de eerste plaats, vóór verlichtingsregelingsapparatuur (52%). Daarmee richten bezitters van smarthome-apparaten zich vooral op entertainment en een sfeervolle verlichting binnenshuis.

Bijna de helft (49%) van respondenten geeft aan smarthome apparaten te hebben waarmee ze controle hebben over de energie in de verschillende ruimtes. De vierde in de rij van meest geliefde apparaten is beveiligingsapparatuur (45%). De aanschaf van slimme schoonmaakhulpjes (31%) en binnenklimaatsystemen (31%) hebben een lagere prioriteit.

Prijs belangrijker dan privacy
De prijs is duidelijk het belangrijkste criterium bij het kopen van een slim-apparaat voor het dagelijks leven. Zo geeft meer dan twee derde van de ondervraagden aan, dat de prijs (67%) belangrijker is dan compatibiliteit met andere producten of systemen (54%). Nog eens 38 procent zegt zelfs, dat ze van de aanschaf van een smarthome-apparaat hebben afgezien, omdat ze het te duur vonden.

Daarnaast wordt voordat tot kopen wordt overgegaan rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de installatie (50%) en de veiligheid/dataprivacy (50%) die het apparaat biedt. Het criterium dat het apparaat meerwaarde biedt, staat met 48 procent op de vijfde plaats.

Topmerken voor entertainment en verlichting
Op het gebied van lichtbediening wint Philips, fabrikant van elektrische apparatuur met een rijke traditie, duidelijk. 71 procent geeft aan dat ze tevreden zijn met Philips, bijna driekwart daarvan zelfs zeer tevreden.

Op de tweede plaats staat meubelproducent IKEA, dat enkele jaren geleden ook de smarthome-markt heeft ontdekt. Zestig procent van de ondervraagden is tevreden met de verlichtingsregelsystemen van het meubelconcern. Met name bij de jonge doelgroep tot 35 jaar zijn de producten met hun Scandinavisch-minimalistische stijl geliefd, terwijl Philips het in alle leeftijdsgroepen goed doet.

Ook in de multimediasector zijn gevestigde fabrikanten geliefd. Hier springt met name Samsung eruit met 81 procent tevreden klanten, gevolgd door Sony (68%) en LG (60%). Het merk dat het meest onbekend en gebruikt is in Nederland is CHiQ. 49 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze geen apparaten van CHiQ kennen of gebruiken.

Ook als het gaat om de populairste spraakassistenten zijn er geen grote verrassingen. De duidelijke winnaar als het gaat om tevredenheid is de spraakassistent van Google (72%) vóór Apple’s Siri (62%) en Alexa (48%). Hier valt op dat 42 procent van de gebruikers aangaf zeer tevreden te zijn. Bij Siri ging het met 34 procent om slechts ruim een derde van de ondervraagden.

Uitschieters in concurrerende markt
De Nederlandse smarthome-markt kent op het gebied van beveiliging en smarthomesystemen veel concurrentie, uit het onderzoek van reichelt elektronik blijken ook hier een aantal favoriet. Wat betreft de tevredenheid over beveiligingsapparatuur wordt duidelijk dat Ring (53%), bekend van slimme deurbellen en verschillende beveiligingscamera’s, favoriet is van Nederlandse consumenten. Dit merk ligt dan ook sterk voor op Somfy (39%) en Homematic IP (37%) als het gaat om tevredenheid. Op de laatste en zevende plaats komt Reolink met 35 procent, wat goed aangeeft hoe dicht de verschillende merken bij elkaar zitten. Hetzelfde geldt voor de smarthomesystemen waarbij 47 procent aangeeft tevreden te zijn met Bosch Smart Home, wat eenduidelijke voorsprong is op Homematic IP (40%) en FRITZ!Dect (39%). Ook hier is goed te zien dat de concurrentie vlak achter elkaar zit, waarbij Shelly (35%) eindigt op de laatste plaats.

De concurrentie is misschien wel het duidelijkst bij binnenklimaatsystemen en slimme schakelactoren. Waar veertig procent tevreden is met Homematic IP als binnenklimaatsysteem, eindigend op nummer een, geeft 37 procent aan tevreden te zijn met EDIMAX, welke eindigt op de laatste plek. Het verschil tussen de eerste en laatste plek is maar liefst 3 procent. Ongeveer hetzelfde verschil is terug te zien bij slimme schakelactoren. Hier is het verschil 4 procent tussen de nummer een, Fibaro met 39 procent, en de laatst geëindigde, Shelly met 35 procent.

Over reichelt elektronik
reichelt elektronikis een van Europa’s grootste onlinedistributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala van bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek, en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.

reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande (Duitsland) en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.
Laatste van reichelt elektronik
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Logo Progress Communications

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials