www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl

Worldcom-onderzoek: corona heeft blijvend effect op werkgelegenheid in Europese journalistieke en mediasector

De Young Professionals van het wereldwijde PR-netwerk Worldcom Public Relations Group hebben journalisten in heel Europa gevraagd naar de impact van de corona-pandemie op hun werk en op de toekomst van de sector. De resultaten wijzen op diepgaande veranderingen op de lange termijn in de Europese journalistieke en de mediasector. De werkgelegenheid in de sector is voor veel ondervraagden een bron van verontrusting.

De Young Professionals Group bestaat uit jonge PR- en communicatieprofessionals die bij de 32 EMEA-partnerbureaus van de Worldcom PR Group werkzaam zijn. Via een online enquête hebben ze de meningen opgetekend van in totaal 454 journalisten uit 14 landen, waaronder Nederland. Bijna de helft (48,9%) van de Europese journalisten heeft het gevoel dat ze enig gevaar lopen hun baan te verliezen, 16% geeft zelfs aan veel gevaar te lopen op het verlies van hun werk.

Iets minder dan een derde (32%) van de journalisten is van mening dat hun publiek de sterke interesse in corona-gerelateerd nieuws die ze bij het begin van de pandemie constateerden heeft vastgehouden. De grote belangstelling voor corona in februari en maart, toen het virus zich voor het eerst snel verspreidde, is sindsdien flink afgenomen. 22% van de journalisten gaf aan dat de interesse van het publiek gerelateerd kan worden aan het aantal besmettingsgevallen in eigen land en de invoering van beperkende maatregelen.

Gevraagd naar de tijd na de pandemie geeft de overgrote meerderheid van de journalisten (75,6%) aan ervan uit te gaan dat de wereld blijvend is veranderd, en een terugkeer naar de oude vertrouwde werkwijzen niet aan de orde is. Ze zijn van mening dat de veranderingen waarmee we door de pandemie worden geconfronteerd, bijvoorbeeld vanuit huis werken, hoogstwaarschijnlijk langdurig zullen blijken, hetgeen het idee onderbouwt dat we in een 'nieuw normaal' leven.

Een van de gevolgen van de lockdowns was de versnelde digitale transformatie, die elke branche heeft moeten ondergaan om te overleven. Zo ook de journalistiek en de mediasector. Bijna driekwart (73,3%) van de journalisten is van mening dat print-media door de pandemie een enorme klap hebben gekregen. Hoewel de overgang van print naar digitaal al lang voor de pandemie was ingezet, is de transitie door de pandemie aanzienlijk versneld. Meer dan 83% van de ondervraagden ziet de toekomst voor de journalistiek in online content, onder andere op sociale media, in video’s en podcasts.

Als reactie op de snelle veranderingen in het medialandschap zijn veel journalisten op zoek naar nieuwe vaardigheden, verbreding van hun kennis en nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Ook blijken velen op zoek naar aanvullend werk. Ongeveer 43% van de ondervraagden geeft aan bezig te zijn met een bijscholing in de hoop een nieuwe baan te vinden of te kunnen freelancen.

András R Nagy, EMEA-bestuurslid van Worldcom en verantwoordelijk voor het Young Professionals-programma, zei: “We wilden de lokale kennis en de internationale expertise van Worldcom in de EMEA-regio gebruiken om meer te weten te komen over de huidige situatie in het medialandschap. We hebben antwoorden verwerkt van 454 journalisten. Wat deze enquête vooral bijzonder maakt, is dat ze volledig is opgezet en uitgevoerd door Worldcom’s Young Professionals Group, een groep van jonge getalenteerde PR-professionals die altijd manieren vinden om de kennis over onze branche en de mediasector boven tafel te krijgen."

Methodologie
Worldcom Public Relations Group is een internationaal netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, met 132 communicatiebureaus in 49 landen op zes continenten.

Met dit onderzoek wil Worldcom de invloed van COVID-19 op de journalistiek in Europa onderzoeken. Journalisten uit verschillende sectoren en met verschillende achtergronden werden vragen gesteld over de impact van de pandemie op hun werk, de toekomst van de sector en het medialandschap.

De 14 betrokken landen: België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Zuid-Afrika was het enige niet-Europese land in dit onderzoek.

++++

Noot voor de pers: voor meer informatie over de Worldcom PR Group kunt u contact opnemen met Wisse Kommunikatie, de Nederlandse partner van de Worldcom PR Group. U bereikt Serge Beckers via 06-12073802of serge.beckers@wisse-worldcom.nl.

Over de Worldcom Public Relations Group
De Worldcom Public Relations Group (Worldcom) is 's werelds toonaangevende netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, met 143 kantoren in 115 steden op zes continenten met in totaal ongeveer 2.000 medewerkers. In totaal realiseerden de Worldcom-partners vorig jaar een omzet van meer dan US $ 300 miljoen met werk voor ruim 3.000 klanten.

De groep werd in 1988 opgericht om internationale bedrijven globaal te kunnen helpen met lokale expertise.

Volg de Worldcom PR Group op Facebook en LinkedIn.
Laatste van Worldcom Public Relations Group
VMware-rapport: “Cybercriminelen manipuleren de realiteit via integriteits- en destructieve aanvallen”

Sophos neemt Refactr over om het Managed Threat Response (MTR) en Extended Detection and Response (XDR) aanbod te optimaliseren met Security Orchestration Automation and Response (SOAR) mogelijkheden

Neri Oxman, baanbrekend architect, wetenschapper en innovator opent Mendix World 2021

Fujitsu komt met ruimtemissie optimalisator om ruimtepuin op te ruimen

Helft minder klandizie voor horeca als er niet gepind kan worden

Horecabezoek Nederlanders trekt langzaam aan na bijna twee jaar pandemie

Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Qualys en Red Hat verbeteren de beveiliging van het besturingssysteem van de OpenShift-host
Extreme Networks brengt als eerste in de branche enterprise-grade Wi-Fi 6E-oplossing op de markt

Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

BlackBerry-oplossing monitort schoon water en overstromingsrisico's

Onderzoek Trend Micro: 88% van de Europese organisaties verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldcom Publi.. contact

Logo Worldcom Public Relations Group

Worldcom Publi.. sociaal

Worldcom Publi.. tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nl