www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Worldcom-onderzoek: corona heeft blijvend effect op werkgelegenheid in Europese journalistieke en mediasector

De Young Professionals van het wereldwijde PR-netwerk Worldcom Public Relations Group hebben journalisten in heel Europa gevraagd naar de impact van de corona-pandemie op hun werk en op de toekomst van de sector. De resultaten wijzen op diepgaande veranderingen op de lange termijn in de Europese journalistieke en de mediasector. De werkgelegenheid in de sector is voor veel ondervraagden een bron van verontrusting.

De Young Professionals Group bestaat uit jonge PR- en communicatieprofessionals die bij de 32 EMEA-partnerbureaus van de Worldcom PR Group werkzaam zijn. Via een online enquête hebben ze de meningen opgetekend van in totaal 454 journalisten uit 14 landen, waaronder Nederland. Bijna de helft (48,9%) van de Europese journalisten heeft het gevoel dat ze enig gevaar lopen hun baan te verliezen, 16% geeft zelfs aan veel gevaar te lopen op het verlies van hun werk.

Iets minder dan een derde (32%) van de journalisten is van mening dat hun publiek de sterke interesse in corona-gerelateerd nieuws die ze bij het begin van de pandemie constateerden heeft vastgehouden. De grote belangstelling voor corona in februari en maart, toen het virus zich voor het eerst snel verspreidde, is sindsdien flink afgenomen. 22% van de journalisten gaf aan dat de interesse van het publiek gerelateerd kan worden aan het aantal besmettingsgevallen in eigen land en de invoering van beperkende maatregelen.

Gevraagd naar de tijd na de pandemie geeft de overgrote meerderheid van de journalisten (75,6%) aan ervan uit te gaan dat de wereld blijvend is veranderd, en een terugkeer naar de oude vertrouwde werkwijzen niet aan de orde is. Ze zijn van mening dat de veranderingen waarmee we door de pandemie worden geconfronteerd, bijvoorbeeld vanuit huis werken, hoogstwaarschijnlijk langdurig zullen blijken, hetgeen het idee onderbouwt dat we in een 'nieuw normaal' leven.

Een van de gevolgen van de lockdowns was de versnelde digitale transformatie, die elke branche heeft moeten ondergaan om te overleven. Zo ook de journalistiek en de mediasector. Bijna driekwart (73,3%) van de journalisten is van mening dat print-media door de pandemie een enorme klap hebben gekregen. Hoewel de overgang van print naar digitaal al lang voor de pandemie was ingezet, is de transitie door de pandemie aanzienlijk versneld. Meer dan 83% van de ondervraagden ziet de toekomst voor de journalistiek in online content, onder andere op sociale media, in video’s en podcasts.

Als reactie op de snelle veranderingen in het medialandschap zijn veel journalisten op zoek naar nieuwe vaardigheden, verbreding van hun kennis en nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Ook blijken velen op zoek naar aanvullend werk. Ongeveer 43% van de ondervraagden geeft aan bezig te zijn met een bijscholing in de hoop een nieuwe baan te vinden of te kunnen freelancen.

András R Nagy, EMEA-bestuurslid van Worldcom en verantwoordelijk voor het Young Professionals-programma, zei: “We wilden de lokale kennis en de internationale expertise van Worldcom in de EMEA-regio gebruiken om meer te weten te komen over de huidige situatie in het medialandschap. We hebben antwoorden verwerkt van 454 journalisten. Wat deze enquête vooral bijzonder maakt, is dat ze volledig is opgezet en uitgevoerd door Worldcom’s Young Professionals Group, een groep van jonge getalenteerde PR-professionals die altijd manieren vinden om de kennis over onze branche en de mediasector boven tafel te krijgen."

Methodologie
Worldcom Public Relations Group is een internationaal netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, met 132 communicatiebureaus in 49 landen op zes continenten.

Met dit onderzoek wil Worldcom de invloed van COVID-19 op de journalistiek in Europa onderzoeken. Journalisten uit verschillende sectoren en met verschillende achtergronden werden vragen gesteld over de impact van de pandemie op hun werk, de toekomst van de sector en het medialandschap.

De 14 betrokken landen: België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Zuid-Afrika was het enige niet-Europese land in dit onderzoek.

++++

Noot voor de pers: voor meer informatie over de Worldcom PR Group kunt u contact opnemen met Wisse Kommunikatie, de Nederlandse partner van de Worldcom PR Group. U bereikt Serge Beckers via 06-12073802of serge.beckers@wisse-worldcom.nl.

Over de Worldcom Public Relations Group
De Worldcom Public Relations Group (Worldcom) is 's werelds toonaangevende netwerk van onafhankelijke PR-bureaus, met 143 kantoren in 115 steden op zes continenten met in totaal ongeveer 2.000 medewerkers. In totaal realiseerden de Worldcom-partners vorig jaar een omzet van meer dan US $ 300 miljoen met werk voor ruim 3.000 klanten.

De groep werd in 1988 opgericht om internationale bedrijven globaal te kunnen helpen met lokale expertise.

Volg de Worldcom PR Group op Facebook en LinkedIn.
Laatste van Worldcom Public Relations Group

Worldcom Public Relations Group presenteert besturen 2020-2021

Vertrouwen van C-suite daalt gemiddeld ruim 20% volgens Worldcom Confidence Index
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Worldcom Publi.. contact

Logo Worldcom Public Relations Group

Worldcom Publi.. sociaal

Worldcom Publi.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis