Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Secureworks ziet niet alleen consumenten, maar ook bedrijven riscio lopen tijdens feestdagen

Doordat consumenten tijdens de feestdagen op zoek zijn naar de populairste online deals van het jaar, vormen ze een makkelijk doelwit voor cybercriminelen. Maar consumenten zijn niet de enigen die risico's lopen. Rafe Pilling, Senior Security Researcher bij Secureworks, ziet dat ook bedrijven risico's lopen.

Rondom de feestdagen maken vaak cybercriminelen gebruik van spam, phishing en malware-advertenties. Cybercriminelen proberen de aandacht van hun slachtoffers te trekken en hen te verleiden om onveilige bestanden te downloaden. Deze techniek word veelvuldig toegepast sinds de uitbraak van het coronavirus.

Volgens Rafe kunnen de winkeliers zelf ook doelwit worden. Malware in point-of-sale (POS)-systemen en creditcard-skimming zijn bijvoorbeeld methoden waar criminelen gebruik van maken. Ook kunnen zij eenvoudig schadelijke code verspreiden op e-commerce-websites.

Hieronder vind je het volledige commentaar van Rafe waarin hij uitlegt waarom bedrijven een belangrijk doelwit zijn voor cybercriminelen tijdens de feestdagen.

Rafe Pilling, Senior Threat Researcher, Secureworks:

"De COVID-19-pandemie heeft ertoe geleid dat veel aankopen online worden gedaan in 2020. Van levensmiddelen tot alledaagse benodigdheden, elektronica en luxegoederen. Wat we misschien zien, net als bij COVID-19, is dat cybercriminelen deals tijdens de feestdagen als thema gebruiken voor spam, phishing, malvertising en andere cybercriminele activiteiten.Het is vaak het thema, in plaats van het aantal aanvallen, dat verandert.

Online retailers worden over het algemeen blootgesteld aan meerdere soorten cyberaanvallen. Toch kunnen fysieke winkels ook het doelwit zijn van bijvoorbeeld point-of-sale-malware of creditcard-skimming. Het injecteren van code op e-commerce-websites om creditcards te skimmen, ook wel Mage Cart-aanvallen genoemd, is een andere vorm van criminele activiteit. Sommige grote retailers en reisorganisaties zijn hier in de loop der jaren slachtoffer van geworden.

Voor veel organisaties heeft de decentralisatie van het personeelsbestand (d.w.z. werknemers die thuis werken) hun veerkracht tegen bepaalde soorten cyberaanvallen vergroot. Maar dit komt ook doordat men minder afhankelijk is geworden van centraal beheerde IT-infrastructuur, door meer gebruik te maken van cloud-diensten en werknemers die eigen apparaten gebruiken. Het is moeilijker om een grootschalige ransomware-aanval uit te voeren op een organisatie waarvan de gebruikers niet direct verbonden zijn met het netwerk en die gebruik maakt van meerdere cloud-diensten. Deze veranderingen hebben echter hun eigen risico's die zorgvuldig gemanaged moeten worden. Monitoren is een stuk lastiger geworden. Er wordt meer nadruk gelegd op identiteits- en toegangsbeheer, zodat alleen de juiste gebruikers toegang hebben tot de juiste systemen. Naarmate meer bedrijven gebruik maken van cloud-diensten, die afkomstig zijn van een relatief kleine groep aanbieders, zullen veel bedrijven en consumenten het merken als die cloud-infrastructuur tijdelijk overbelast of in storing is.

De situatie is echter verre van hopeloos. Er zijn echter een aantal belangrijke controles die bedrijven in staat stellen om weerstand te bieden aan een reeks veelvoorkomende cyberaanvallen, waaronder criminele ransomware-aanvallen, business email compromise en gerichte aanvallen (APT). Denk hierbij aan het gebruik van multifactor-authenticatie, het versneld patchen van apparaten die met het internet zijn verbonden, het beveiligen van oplossingen voor toegang op afstand, het effectief monitoren van systemen en netwerken, en het vaststellen van risico's op basis van informatie over bedreigingen."
Laatste van Secureworks

Secureworks levert nieuwe security-analysefuncties voor Threat Detection and Response om te voldoen aan klantvraag naar een alternatief voor SIEM

Secureworks erkend als Leader door IDC MarketScape
Secureworks contact