Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

Dit worden dé 7 IT-trends van 2021

Weinig sectoren zijn zo dynamisch en veranderlijk als de IT. Wat vandaag hip, revolutionair en geavanceerd is, kan over een paar maanden alweer achterhaald zijn. Zeker in het (wegens de verkeerde redenen) historische en opzienbarende 2020 zetten veel organisaties hun digitale transformatiemotor in de turboversnelling. Maar wat betekent dit voor de nabije toekomst? We tonen het je door alvast vooruit te kijken naar dé 7 belangrijkste IT-trends van 2021. Het volledige artikel kun je lezen op youngcoders.nl.

#1 IT-trend 2021: Het Internet of Behaviors

In onze huidige informatiemaatschappij is data niet alleen het nieuwe goud, maar ook het smeermiddel waar organisationele processen op draaien. Dit zijn zowel commerciële als niet-commerciële processen. De meeste organisaties laten zich inmiddels dan ook primair leiden door harde data bij het nemen van strategische beslissingen.

Die data-driven aanpak zal in 2021 een nieuwe dimensie krijgen in de vorm van een ICT-trend die bekendstaat als het Internet of Behaviors. IoB gaat over het veranderen van gedrag door nog beter en exacter gebruik te maken van data. Denk bijvoorbeeld aan telematica voor auto’s die het rijgedrag van bestuurders monitort (plotseling remmen, stuurgedrag in scherpe bochten) om auto’s veiliger en wendbaarder te maken. Of aan wearables, zoals smartwatches, die op elk gewenst moment je vitale gezondheidswaarden in de gaten houden. Denk aan hartslag, bloedsuikerspiegel, bloeddruk, zuurstofsaturatie en meer.

#2 IT-trend 2021: Digitale en gepersonaliseerde ‘totaalervaringen’ worden de norm

Een tweede IT-trend die nu al zichtbaar is, en in 2021 en de jaren daarna alleen maar aan kracht zal winnen, is het belang van digitale totaalervaringen. Of het nu gaat om klantervaringen of het welbevinden van medewerkers; uniformiteit en een consistente kwaliteit via alle communicatie- en marketingkanalen (omnichannel) en digital experience platforms (DXP’S) worden volgens multichannelplatform Emerce en veel andere trendvolgers de standaardnorm.

#3 IT-trend 2021: Agile werken wordt de norm

Omdat digitale innovaties zich in een steeds sneller tempo voltrekken, wordt agile ontwikkelen steeds meer de gangbare norm. Agile werken in korte sprints maakt het namelijk mogelijk om de eerste versie van een product snel op de markt te brengen. Dit MVP, dat alleen de noodzakelijke functionaliteiten van het eindproduct bezit, geeft zowel de ontwikkelaar als eindgebruikers al binnen enkele dagen of weken inzicht in de functionaliteit van een opgeleverde applicatie.

#4 IT-trend 2021: Design thinking

De opkomst van design thinking is ook een van de ICT-trends die in 2021 centraal zal staan. Design thinking wil zeggen dat je als producent of ontwerper een ontwerpopgave bekijkt vanuit verschillende invalshoeken en zo tot creatieve oplossingen komt. Je kijkt dus niet alleen naar de techniek, maar vooral ook naar de behoeften, wensen en problemen van de gebruiker.

#5 IT-trend 2021: Hyperautomatisering

Ook hyperautomatisering behoort tot de krachtigste ICT-trends van 2021. Het idee: alles wat je kunt automatiseren, moet je ook automatiseren. Hyperautomatisering wordt vooral aangedreven door de worsteling met legacy-applicaties die in veel organisaties nog gemeengoed is. Verouderde software leidt namelijk tot dure en inefficiënte processen die vragen om veel repetitieve en manuele handelingen. Hyperautomatisering maakt gebruik van de inzichten en tooling van diverse deeltechnologieen. Denk bijvoorbeeld aan AI, robotisering en business intelligence.

#6 IT-trend 2021: De zegetocht van de hybride cloud

De transitie naar de cloud is een IT-trend die al langer speelt. Binnen die cloud heb je verschillende opties: een of meerdere publieke cloudplatforms gebruiken, cloudoplossingen combineren met on-premises of een hybride cloud adopteren. Een van de belangrijkste IT-trends voor 2021 is de massale omarming van de hybride cloud, een trend die bevestigd wordt door onderzoek.

#7 IT-trend 2021: De democratisering van AI

En ‘last but not least’ op het lijstje van IT-trends voor 2021: de democratisering van AI. Kunstmatige intelligentie is al een vast onderdeel van ons leven, maar zal in de nabije toekomst voor veel meer organisaties toegankelijk worden. De reden? Computerkracht en software worden steeds goedkoper en breder beschikbaar.

Actief inspelen op de nieuwe trends

De bovengenoemde IT-trends zullen weer een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de manier waarop bedrijven en individuen met informatietechnologie omgaan. Het is dus zaak om snel in te spelen op die ontwikkelingen en je onderneming toekomstbestendig te houden. Meer weten over de trends van 2021? Lees het volledige artikel.
Laatste van Young_Coders
Technische innovatie in de bouw: Begin met het juiste team

Dit worden dé 7 IT-trends van 2021

Dé ingrediënten voor een innovatief team