ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Recruiters niet populair bij 1 op 3 werkzoekers

Recruiters zijn niet populair onder een groot deel van werkzoekenden. Maar waarom niet? En wat kan daaraan worden veranderd? Sollicitatiedokter sprak zowel werkzoekers als recruiters om te vragen waar het spaak loopt.

Zelfs geen telefoontje

Tel daar al het anekdotisch bewijs bij op – het internet staat bol van fora waarop sollicitanten klagen over recruiters– en de conclusie is duidelijk: recruiters maken zich bij een groot deel van de sollicitanten niet populair.

De reacties van mensen die de Sollicitatiedokter-enquête invulden logen er niet om. “Zodra je niet meer voor de vacature in aanmerking komt, hoor je niets meer van een recruiter”, schrijft een van hen. “Zelfs geen telefoontje om te melden dat je bent afgevallen.”

Professioneel ghosten

Het is een probleem dat vaker wordt genoemd in de enquête: werkzoekers hebben een paar keer contact met een recruiter om vervolgens niets meer van ze te vernemen. Als zoiets in de datingwereld gebeurt – na een aantal afspraakjes blijkt je partner nergens meer te contacteren – heet dat ghosten. Recruiters maken zich volgens werkzoekenden hier kennelijk vaak aan schuldig, maar dan op een professioneel niveau.

“Ik gaf aan interesse te hebben in een vacature en moest van de recruiter iets ondertekenen voordat ze naar mijn sollicitatie wilde kijken. Nu, enkele maanden later, wacht ik nog steeds op een reactie,” klaagt een invuller van de enquête.

Maatschappelijk probleem

Recruiters die hun werk niet goed doen zorgen niet alleen voor kwaad bloed bij de gemiddelde werkzoeker, ze dragen ook bij aan een groot maatschappelijk probleem. Daar herinnerde werkzoeker Martijn van der Most de lezers van Sollicitatiedokter enkele maanden geleden aan.

“Recruiters discrimineren structureel op leeftijd”, vertelde hij in een interview. “Als 50-plusser kan ik nog zo’n goede sollicitatiebrief schrijven, ik word gewoon niet uitgenodigd voor een volgende ronde.” Mensen van Van der Most’s generatie hebben erdoor veel moeite om een plekje op de arbeidsmarkt te veroveren.

Recruiters kennen het probleem

“Recruiters kennen al deze problemen zelf ook,” vertelt Stèphanie Springer-Hendriksen. Zij is recruiter bij GKN Aerospace, het moederbedrijf van Fokker. “Veel dingen kunnen we als recruiters zelf oplossen. Als ik een afwijzing moet versturen, zorg ik er bijvoorbeeld voor dat ik een persoonlijk berichtje stuur waarin ik uitleg wat onze overwegingen zijn om voor een andere kandidaat te kiezen. Dat wordt gewaardeerd door werkzoekers.”

“Soms krijg ik alsnog met een boze kandidaat te maken. Dat vind ik best lastig, maar ik probeer dan goed uit te leggen dat geschiktheid voor een functie van meer zaken afhangt dan alleen je ervaring. Je moet ook binnen de bedrijfscultuur passen.”

Snackrecruiters

Springer-Hendriksen vindt het onterecht om de problemen die er met recruiters zijn volledig op haar collega’s af te schuiven. De bedrijven waarvoor recruiters werken hebben volgens haar ook een groot aandeel in het feit dat recruiters niet populair zijn, vertelt ze.

“Uitzendbureaus en detacheringsbureaus belonen recruiters vaak naar het aantal vacatures dat ze opvullen, niet op de kwaliteit van het werk dat ze leveren. Daarom versturen veel recruiters blind uitnodigingen op LinkedIn en bellen ze werkzoekers op met vragen waarop ze het antwoord in een cv of motivatiebrief hadden kunnen vinden. Doen ze dat niet, dan missen ze hun targets en raakt hun eigen baan in gevaar.”

Springer-Hendriksen vindt het zonde. “Bureaus maken van talentvolle recruiters vaak snackrecruiters, zo noem ik ze altijd. Snackrecruiters lijken alleen aan de korte termijn te kunnen denken, terwijl een succesvolle recruiter vooral aan de lange termijn denkt.”

Niet alleen kommer en kwel

Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels wijst erop dat de resultaten van de enquête ook een zonnige zijde hebben. “Natuurlijk is het zorgwekkend dat 1 op de 3 werkzoekenden vooral slechte ervaring met recruiters heeft. Toch blijkt uit de enquête ook dat 2 op de 3 werkzoekers, dat zijn er dus veel meer, vooral goede ervaringen met recruiters hebben gehad.”

“Ik denk dat de meeste recruiters in Nederland goed werk doen,” vervolgt Eekels. “Afwijzing is voor werkzoekers natuurlijk een gevoelig onderwerp, dus kleine fouten van een recruiter zullen al snel als vervelend worden beschouwd. Desalniettemin horen we regelmatig dat een deel van de recruiters kansen laat liggen om een sollicitatieprocedure goed af te ronden. De waarheid zal in die gevallen meestal ergens in het midden liggen.”

“Bij Sollicitatiedokter doen we er in ieder geval alles aan om ervoor te zorgen dat je als werkzoeker perfect solliciteert. Word je dan afgewezen, dan weet je zeker dat het niet aan je presentatie heeft gelegen.”
Laatste van Sollicitatiedokter.nl
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het Cv

Recruiters niet populair bij 1 op 3 werkzoekers

Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
Technische innovatie in de bouw: Begin met het juiste team

Voorkom het verspreiden van desinformatie met Easyscreen

Red Hat introduceert data resilience voor Enterprise Kubernetes-applicaties

Techone versterkt positie op gebied van hosting door overname Qweb

Gedoe rondom werkgeversverklaring avondklok verleden tijd voor iedere werkgever dankzij Visma | Raet

Heinen & Hopman kiest Medius voor geautomatiseerde factuurverwerking

Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt

Haal meer plezier uit je PS5® en Xbox®: optimaliseer je online verbinding

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Loogisch en MCS slaan handen ineen voor intensieve samenwerking op het gebied van Private LTE en Managed IoT

DataCore Software neemt Caringo over en voegt object storage toe aan zijn software-defined portfolio

Webfleet Solutions en Lytx bieden samen geïntegreerde videotelematica-oplossing

Kaspersky’s IT-beveiligingsaanbevelingen voor bedrijven in 2021

Western Digital en Qumulo ondersteunen Institute for Health Metrics and Evaluation met 2 petabyte

Diverzio en Local2Local slaan handen ineen

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis bespaart 600.000 euro aan operationele kosten per jaar dankzij Mendix low-code platform
QuandaGo stelt Patrick van Eerden aan als Chief Financial Officer

Belastingdienst gunt BPSOLUTIONS aanbesteding voor Managed SAP HANA-infrastructuur

Schneider Electric uitgeroepen tot meest duurzame bedrijf ter wereld door Corporate Knights

NAVO kiest Thales voor levering eerste defence-cloud voor strijdkrachten

Johan Looijmans start als SAP Business Architect bij myBrand

Holland Capital investeert in cards PLM Solutions

CaptureTech gaat samenwerking aan met gitaargigant Gibson Europe

Rabobank komt getroffen mkb tegemoet met aangepaste pintarieven

Twee unieke IT-bedrijven creëren samen een complete IT-infrastructuur

Doculayer.ai maakt 5 belangrijkste trends op het gebied van intelligente documentverwerking bekend

Sogeti benoemt Miranda van Putten tot nieuwe HR-directeur

JADS onderzoekt data science en ondermijnende criminaliteit in nieuw Centrum voor de studie van Ondermijning

Celonis stelt nieuwe Chief Marketing Officer en Chief Design Officer aan

Logo Boys with Brains
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Techniekopleiding.nl