www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: ItsaRep

AZL biedt 1,5 miljoen deelnemers real-time inzicht in pensioenplanning met nieuwe Mendix portal

• AZL transformeert van solide administratiekantoor naar digitale dienstverlener voor pensioenfondsen, werkgevers en deelnemers
  • Portal kan worden aangepast aan de ‘look & feel’ van elk van de 50 aangesloten pensioenfondsen
  • ING als eerste live met het nieuwe platform
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat AZL, pensioenuitvoerder voor 50 pensioenfondsen en 5.000 werkgevers in Nederland, een innovatieve pensioenplanner met het low-code platform van Mendix heeft ontwikkeld. De planner is onderdeel van de portal die 1,5 miljoen pensioendeelnemers real-time inzicht geeft in hun pensioenopbouw en maakt het doorvoeren van veranderingen in de persoonlijke situatie of wet- en regelgeving eenvoudiger en zorgt vlotte en transparante communicatie.

AZL beheert de administratie van tal van pensioenfondsen, verzorgt de communicatie met deelnemers en geeft juridisch en actuarieel advies. De afgelopen jaren wordt de roep om meer transparantie en een persoonlijker pensioen steeds luider. “Het is niet langer voldoende om eens per jaar een brief met veel informatie te sturen. Pensioendeelnemers willen zelf achter het stuur zitten, op elk moment weten wat er in hun pensioenpot zit en wat ze daarvan kunnen verwachten”, zegt Edward Heijkers, CIO bij AZL. “Elk bedrijf wordt een softwarebedrijf, dat zien we bijvoorbeeld al geruime tijd binnen de bancaire wereld, waar klanten al hun bankzaken via een app regelen. AZL wil pensioendeelnemers een vergelijkbare ervaring bieden.”

Er zijn 50 Nederlandse pensioenfondsen, elk met hun eigen regelingen en voorwaarden, aangesloten op het centrale pensioenadministratiesysteem dat is ontwikkeld in Oracle PL/SQL. Elke wijziging, juridisch of persoonlijk, wordt in dit systeem verwerkt. Bovenop dit ‘system of record’ ontwikkelde een team van AZL samen met Mendix-partner Bizzomate, een deelnemersportaal met het low-code platform van Mendix. Low-code is een visuele ontwikkelingsbenadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.

Meer transparantie en efficiëntie
Het deelnemersportaal is in de eerste plaats een klantvriendelijke manier om pensioendeelnemers te informeren over hun pensioen. Een deelnemer logt in met zijn DigID via de website of mobiele applicatie en kan allerlei documenten uploaden die direct in de backend worden verwerkt. De applicatie berekent vervolgens specifieke pensioenscenario's en presenteert razendsnel de resultaten. Bijzonder hieraan is dat al deze informatie vliegensvlug kan worden opgevraagd terwijl er enorme rekenkracht aan ten grondslag ligt.

Daarnaast zorgen de digitalisering van processen en de self-servicefuncties binnen de portal voor meer efficiëntie voor de medewerkers van AZL. Voordat de pensioenplanner in gebruik werd genomen, was een team van 4 FTE bezig met het maken van individuele pensioenberekeningen. Nu deelnemers deze berekeningen zelf maken en via self-service antwoord krijgen op de meest gestelde vragen, verdwijnt de traditionele vraag-antwoord-relatie. AZL-medewerkers krijgen een meer klantondersteunende rol: ze helpen deelnemers die de portal gebruiken en leggen alles uit wat onduidelijk is.

Een nieuwe manier van werken
Een van de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van het deelnemersportal was het aanleren van een nieuwe manier van werken. “Voordat we met Mendix aan de slag gingen, waren we vooral bezig om met enorme databases en extreme rekenkracht alles tot drie cijfers achter de komma correct te berekenen. We waren niet gewend om software snel naar productie te brengen. Door het ontwikkelen met low-code en de mogelijkheden die het platform van Mendix biedt, zijn we nu in staat om snel klantgerichte apps op te leveren, die voldoen aan de door ons gestelde eisen”

Marc Gelissen, CEO van Bizzomate, is onder de indruk van de digitale progressie van AZL. “Je kunt verschillende pensioenscenario's vanuit je luie stoel met elkaar vergelijken in een portal dat uiteindelijk voor bijna 1,5 miljoen mensen beschikbaar wordt. Door low-code in te zetten en een agile werkwijze toe te passen, heeft AZL belangrijke stappen gezet in hun digitale transformatie: van een solide administratiekantoor naar een digitale dienstverlener voor pensioenfondsen, werkgevers en deelnemers.”

Pensioenfonds ING gaat als eerste live
De portal is generiek opgezet maar kan multi-client worden gebruikt. Het is dus niet nodig om voor elk afzonderlijk fonds een aparte portal te ontwikkelen. Zo kan AZL bijvoorbeeld de front-end zelf aanpassen, waardoor een pensioendeelnemer inlogt bij het voor hem bekende merk. De eerste pensioenplanner-portal die live gaat, is voor het pensioenfonds van ING. “Bewustwording en duidelijkheid bieden aan onze pensioenfondsdeelnemers over hun pensioenregeling vinden wij erg belangrijk. Deelnemers willen weten welke keuzes ze hebben voor hun pensioen en de financiële impact die elke keuze heeft. Het deelnemersportaal, gebaseerd op een hoge digitale standaard, is zeer gebruiksvriendelijk en een waardevolle aanvulling op onze pensioendiensten en communicatie”, zegt Anoeshka Sankatsing, die dit project leidt voor pensioenfonds ING.

Gert van der Leij, externe projectmanager bij pensioenfonds ING: “Als deelnemers eenmaal hun keuzes hebben gemaakt, kunnen ze direct door naar de volgende stap en hun pensioenregeling toepassen bij het pensioenfonds. De portal is het resultaat van een fijne samenwerking tussen alle betrokken partijen en voldoet aan alle eisen van de pensioenfondsen, hun deelnemers en AZL.

“We zijn trots een gerenommeerde organisatie als AZL te helpen bij het ontwikkelen van innovatieve applicaties. De oplossingen zorgen ervoor dat de nauwkeurigheid en robuustheid van de service niet in gevaar wordt gebracht , en dragen tegelijkertijd bij aan efficiëntere processen voor de organisatie en een betere klantervaring voor de pensioendeelnemer”, zegt Rob Versluis, customer success manager bij Mendix.

Lees meer over het Mendix Platform.

Achtergrond
In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.
Laatste van Mendix
Belgische legal tech scaleup helpt traditionele juridische sector bij digitaliseren workflows met Mendix low-code

Mendix: Versnelde digitalisering door pandemie zet door in 2021

REV’IT! versnelt ontwerpproces motorkleding met Product Data Management-systeem gebaseerd op Mendix-platform
Flexso Nederland opent eerste filialen in Utrecht en Den Bosch

LANCOM voor de vijfde keer op rij VPN-kampioen in techconsult Professional User Rating 2021

Zscaler-onderzoek: “security-misconfiguraties grootste oorzaak van cyberaanvallen op public cloud-omgevingen”

NTT biedt Cyber Threat Sensor aan klanten na SolarWinds-aanval

Trend Micro voegt geavanceerde cloud-native container security toe aan zijn Cloud One services-platform

Macaw en Northwave bundelen krachten om meer bedrijven te helpen zich te weren tegen cyberdreigingen

Citrix kondigt overname Wrike aan

90% van de Europese CEO’s: cruciaal om wendbaar te zijn, slechts 21% is het daadwerkelijk

Ondanks zorgen rond security groeit het vertrouwen van IT-professionals in de public cloud
Clarity Benelux breidt team uit met twee nieuwe talenten

Veel verschillende IT-systemen veroorzaken hinder in zorgsector

GTT verbetert managed securitydiensten met Fortinet Security Fabric

BOYS WITH BRAINS ZIET EXPLOSIEVE GROEI DOOR CORONA

Sitecore haalt investeringsplan van 1,2 miljard dollar binnen om groei te versnellen

Seamless integration of The Voice of O365 and CONTACTCENTER4ALL

Schneider Electric neemt DC Systems B.V. over om innovaties in elektrische distributie te bevorderen

De wereldwijde crisis beïnvloedt de supply chains van bedrijven

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe

Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling

BIS|Econocom project bij Rijksoverheid wint Cisco WebexOne Award

CyberArk biedt gratis controle-tool voor SolarWinds klanten

Ziggo klanten in regio Capelle aan den IJssel stappen over op digitale radio
Mendix contact

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.