www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Marcommit

Ondanks drukte duurt pakketbezorging in de week voor Sinterklaas maar 1,5 dag

Pakketdrukte het grootst op dinsdag en vrijdag

Weert – Ondanks de pakketdrukte doen vervoerders er in deze laatste week voor Sinterklaas (week 49) gemiddeld slechts 1,5 werkdag over om een pakket af te leveren bij de ontvanger. Dit blijkt uit Wuunders Pakketradar: een data-analyse van transportmanagementservice Wuunder. Op basis van zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders voorspelt Wuunder hoe lang pakketten onderweg zijn vanaf het moment dat de vervoerder het ophaalt tot aan de levering.

Grootste pakketdrukte op dinsdag en vrijdag
Deze week is de pakketdrukte het grootst op dinsdag en vrijdag. Pakketten die gisteren (maandag) opgehaald werden door vervoerders, doen er gemiddeld 1,5 werkdag over om geleverd te worden. Pakketten opgehaald op dinsdag en vrijdag zijn gemiddeld 1,75 werkdag onderweg. Pakketten die op woensdag 2 december of donderdag 3 december verzonden worden, zijn slechts één werkdag onderweg.

Uiterlijk woensdag de laatste sintcadeaus kopen
Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “De pakketdrukte begin deze week wordt voornamelijk bepaald door de Black Friday-deals die vaak het hele weekend golden. Bovendien was het gisteren Cyber Monday: de laatste dag waarop mensen kunnen profiteren van kortingen bij veel webshops. De pakketten die deze dagen besteld zijn, werden gister of worden vandaag door vervoerders opgehaald en zorgen ervoor dat de pakketdrukte vervolgens oploopt. Toch zien we dat de levertijd relatief laag blijft. Zo zagen we afgelopen maart hogere levertijden. Wat dat betreft hebben de vervoerders het proces nu dus goed op de rit. Dat vrijdag een hoge levertijd kent, komt omdat veel van de zendingen die dan worden opgehaald door de vervoerder, pas op maandag worden geleverd. Wie nog last-minute sintcadeaus wil kopen, doet er dus verstandig aan deze uiterlijk woensdag te bestellen bij de webshop. Webshops hebben zo nog één dag de tijd het pakket verzendklaar te maken en het cadeau zal vervolgens op vrijdag bezorgd worden.”

Levertijden gespreid over 2020
Kijkend naar de gemiddelde levertijden in 2020, is te zien dat vervoerders in de eerste maanden van de coronacrisis moeite hadden met het tijdig leveren van alle zendingen. Vervoerders waren toen bijna 3 werkdagen kwijt met het bezorgen van pakketten. Later in het jaar nam de drukte af, om tijdens de strengere coronamaatregelen in september weer te stijgen: pakketten waren toen bijna 2,5 werkdag onderweg. Ook tijdens de gedeeltelijke lockdown midden oktober, liepen de levertijden gemiddeld op tot drie werkdagen.

Van de pakketten die eerder deze maand, week 47, opgehaald zijn door vervoerders, is 13,9 procent nog steeds onderweg.

Over Wuunders Pakketradar:
Wuunders Pakketradar voorspelt hoe lang pakketten onderweg zijn vanaf het moment dat de vervoerder de zendingen ophaalt tot aan de levering. De tijd die een verzender, bijvoorbeeld een webshop, kwijt is aan het pakket verzendklaar maken, wordt niet meegerekend. Zowel particuliere als zakelijke zendingen zijn meegenomen in deze analyses. Zendingen met een parcelshop als bestemming, of zendingen die uiteindelijk bij een parcelshop zijn bezorgd, zitten niet in de berekeningen. De grafieken zijn gebaseerd op binnenlandse zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende services zijn hierin meegenomen:
  • DHL Europlus Benelux
  • DHL FOR YOU
  • DHL Parcel Connect
  • DPD Classic
  • DPD Home
  • DPD Parcelletter
  • GLS Business Parcel
  • GLS Euro Business Parcel
  • PostNL
  • PostNL Brievenbus pakket
Laatste van Wuunder
Transportmanagementservice Wuunder breidt uit naar Duitsland

Vandaag laatste kans voor bestellen van kerstcadeaus

Slechts twee op de drie Nederlanders bestelt cadeaus voor de feestdagen eerder dan normaal

Logo Marcommit
Wuunder contact

Logo Wuunder

info@wearewuunder.com
  wearewuunder.com
Wuunder sociaal

Wuunder tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo devolo
Logo Unisys
Logo Banking Circle