www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

Persverklaring van Michael Müller, Vice President WLAN & Switches bij LANCOM Systems

Aken - Het heeft even geduurd maar nu gaat het heel snel: Europa staat op het punt om een nieuw WLAN-tijdperk te betreden. Afgelopen vrijdag heeft het Electronic Communications Committee (ECC) het technische en regelgevende kader voor het gebruik van de 6 GHz-band door WLAN goedgekeurd. Met het vrijkomen van ongeveer 500 MHz in het voorste deel van de 6 GHz frequentieband is dan meer dan twee keer het huidige spectrum beschikbaar voor licentievrije draadloze technologieën. Dit is een historische stap op weg naar de draadloze gigabitmaatschappij, vooral omdat de laatste uitbreiding van het spectrum meer dan vijftien jaar geleden plaatsvond. Vanaf medio 2021 kunnen de consumenten en de economie in Europa profiteren van de voordelen van Wi-Fi 6E (Enhanced) - de marketingnaam van de uitgebreide standaard.

De ingebruikname van de 6 GHz-band geeft WLAN de komende jaren een enorme impuls. De combinatie van stabielere verbindingen, aanzienlijk meer bandbreedte en een zeer lage latency zal ervoor zorgen dat toekomstige Wi-Fi 6E-netwerken vele malen het aantal gebruikers van vandaag kunnen verwerken. De eerste tests laten overdrachtssnelheden tot 3,6 GBit/s zien met een latency van minder dan 2 milliseconden. Dit laatste is met name interessant voor IoT- of VR-applicaties en kan een serieus en kosteneffectief alternatief zijn voor de lokale 5G-campusnetwerken.

In de EU moet het voorstel van de ECC nu eerst door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Dit zou al in maart 2021 moeten gebeuren. Ongeveer twee maanden later - waarschijnlijk in mei - zal de wetgeving dan in het Publicatieblad van de Europese Unie worden gepubliceerd. Vanaf deze datum hebben de EU-lidstaten zes maanden de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.

Tegelijkertijd heeft de Europese autoriteit voor standaardisatie (ETSI) al een voorlopige standaard voor Wi-Fi 6E gepresenteerd. Fabrikanten kunnen nu al producten laten goedkeuren en op de markt brengen door deze individueel te laten testen door testinstanties in opdracht van de EU. De definitieve norm wordt naar verwachting begin 2022 gepubliceerd.

De markt zal dus snel aantrekken. We verwachten dat de eerste voor Wi-Fi 6E geschikte apparaten, zoals smartphones of laptops, begin 2021 op de markt komen. Als LANCOM willen we een van de eerste fabrikanten zijn die access points voor Wi-Fi 6E aanbieden en werken we al intensief aan de ontwikkeling. We vertrouwen op een triband-oplossing, wat betekent dat Wi-Fi 6E access points van LANCOM tegelijkertijd ook in de 2,4-, 5- en 6 GHz-banden kunnen communiceren. De voordelen voor de gebruikers? Het efficiënte en zeer flexibele gebruik van alle beschikbare radiofrequenties en dus van hogesnelheids-WLAN. Dit levert volledig nieuwe toepassingsscenario's op voor consumenten en de economie als geheel.

Over LANCOM Systems
LANCOM Systems GmbH is een leidende Europese fabrikant van netwerk- en security-oplossingen voor het bedrijfsleven en de publieke sector. Het portfolio bevat hardware (WAN, LAN, WLAN, Firewalls), virtuele netwerkcomponenten en cloud-gebaseerd software-defined networking (SDN). De ontwikkeling en productie van software en hardware vinden voornamelijk plaats in Duitsland, evenals de hosting van het netwerkbeheer. LANCOM besteedt veel aandacht aan betrouwbaarheid en veiligheid. Het bedrijf garandeert dat zijn producten vrij zijn van ‘achterdeuren’ en is lid van “IT Security Made in Germany”, een initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken.

LANCOM werd opgericht in 2002 en heeft zijn hoofdkantoor in Würselen bij Aken. Klanten zijn onder meer mkb, overheidsinstellingen, instituties en grote bedrijven uit de hele wereld. Sinds de zomer van 2018 is het bedrijf een zelfstandige dochteronderneming binnen de in München gevestigde technologiegroep Rohde & Schwarz.
Laatste van LANCOM Systems
LANCOM GS-3510XP: Fanless multi-gigabit Ethernet access switch met PoE