www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Toptienlijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in NL bekendgemaakt

Vandaag zijn de tien winnaars van de Academic Startup Competition 2020 bekendgemaakt. De startups Bimini Biotech, DeNoize, Digi Bio, IamFluidics, Kaminari Medical, Lucoso, NC Biomatrix, Taylor, uCrowds en VanBoven mogen een jaar lang de titel ‘Beste Academische Startup van 2020’ dragen.

De winnende startups zijn na een finale waarbij alle twintig finalisten werden gevraagd te pitchen door een expertjury gekozen. Deze tien winnaars zijn verkozen op basis van hun waardepropositie, het innovatieve karakter van de technologie, de potentie van hun business- en verdienmodel en de teamsamenstelling van de startup.

Naast de eervolle titel van ‘Best Academic Startup of 2020’ die zij een jaar mogen dragen, zullen de startups deelnemen aan een intensief incubatieprogramma om hun ontwikkelkansen te vergroten. Ook worden ze geïntroduceerd in een netwerk van Nederlandse en internationale top ondernemers, investeerders, bedrijven en krijgen ze toegang tot een coachingstraject met toegewijde Nederlandse en internationale mentoren.

Academic Startup Competition
De Academic Startup Competition is een initiatief van de Vereniging van Universiteiten (VSNU), de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI) en Techleap.nl, en wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Met de verkiezing zetten de organisatoren valorisatie en academische spin offs (inter-)nationaal in de spotlight.

Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat: “Ik kijk ernaar uit om te zien hoe deze ondernemers de wereld een beetje beter gaan maken. Als innovatieve startups zorgen zij ervoor dat we bij de wereldtop horen als het gaat om innovatie en ondernemerschap. En dat we slimme oplossingen vinden, banen creëren en onze economie sterk houden. Zij geven smoel aan het motto "for every global challenge, there is a Dutch solution.”

Pieter Duisenberg, voorzitter VSNU: “Deze startups laten zien dat Nederlandse academische startups voorop lopen in het creëren van baanbrekende innovaties voor de maatschappij. Dit onderschrijft het belang van ons doel, namelijk: het nummer één ecosysteem voor academische startups in Europa worden.”

Constantijn van Oranje, Special Envoy at Techleap.nl: "Deze winnaars en deze competitie laten zien dat het Nederlandse academische startup-ecosysteem barst van de energie en de inventiviteit; nu is het tijd om door te pakken en het tempo erin te houden door het kennisoverdrachtproces in Nederland nog verder te professionaliseren. Kennis alleen is niet genoeg, uiteindelijk bepaalt de markt of een bedrijf succesvol is en niet de technologie en daarvoor heb je ook ondernemerschap nodig."

Margrethe Jonkman, voorzitter Netherlands Academy of Technology and Innovation (AcTI): "Bedrijvigheid en werkgelegenheid bieden ons land de goede uitgangspositie die we hebben. Innovatieve startups bieden ons de mogelijkheid te komen waar we voorheen nog niet konden komen. Met felicitaties voor deze tien winnaars laten we zien dat we trots zijn op deze startups en het ecosysteem waaraan ze ontspruiten, maar ook dat dit ecosysteem blijvend aandacht verdient omdat nieuwe uitdagingen om nieuwe oplossingen vragen."

Kijk op de website voor meer informatie over de competitie en de startups.

Check hier de profielen van de winnaars.

Voor meer informatie over dit persbericht, neem contact op met

Femke van Zijst, woordvoerder VSNU: vanzijst@vsnu.nl,06-33313016

Rutger Huizenga, communicatie Techleap.nl: rutger@techleap.nl,0652519583
Laatste van Techleap.nl