www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Clarity Benelux

Finance krijgt prominentere positie in veranderende wereld

De COVID-19-pandemie versnelt de digitale transformatie van Nederlandse organisaties. Daarbij heeft de financiële afdeling in de afgelopen acht maanden een prominentere positie gekregen bij de strategische besluitvorming. Organisaties verwachten dat de pandemie een blijvend effect heeft op de digitalisering van hun activiteiten en zien dat de transformatie van finance in een hogere versnelling is gezet.

Dat zijn conclusies uit ‘Finance in the Digital Era’, het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, in samenwerking met Workday, PLUC!, Agium, Finance on a Mission en het Finance Transformation Forum, naar de staat van de transformatie van finance binnen organisaties. Voor het onderzoek werden in het tweede en derde kwartaal van dit jaar rondetafelgesprekken gevoerd met meer dan 80 CFO’s, financieel directeuren en financieel transformatie leiders van middelgrote en grote organisaties en werden meer dan 170 financiële professionals uit het hogere kader digitaal bevraagd.

Oplossen dagelijkse issues vergt minder tijd

Vorig jaar werd dit onderzoek naar de rol van finance binnen organisaties en de staat van de finance-transformatie ook uitgevoerd. De uitkomsten van beide onderzoeken laten een duidelijke impact van COVID-19 op de digitale transformatie zien. Fysieke bijeenkomsten zijn nu nauwelijks mogelijk. Het aandeel digitale bijeenkomsten van finance is dan ook met maar liefst 50 procentpunten gestegen (2019: 45% - 2020: 95%). De deelname van finance aan cross-functionele teams ging tegelijkertijd van 44% naar 92%. De betrokkenheid van de financiële afdelingen bij strategische digitale initiatieven nam toe van 40% (2019) naar 53% (2020). Kennelijk wordt de input van finance nu meer dan voorheen van belang gevonden. Wat verder opvalt: vorig jaar werd duidelijk dat de aandacht van finance nog vooral uitgaat naar het oplossen van dagelijkse issues. Slechts 18% zei bezig te zijn met innovatie door digitale transformatie. Nu lijkt er meer tijd te worden besteed aan die digitale transformatie: 24% zegt daar aandacht aan te besteden. Een bedreiging voor verdere digitale transformatie zijn inflexibele ‘legacy’-systemen. Die vertragen de digitale transformatie in veel organisaties, onder meer vanwege de hoge kosten voor onderhoud en de gebrekkige mogelijkheden om data samen te brengen en daar nieuwe en actuele inzichten uit te verkrijgen.

Financiële kernactiviteiten veel belangrijker

Ruim een derde van de respondenten (37%) zegt dat de rol en positie van finance dit jaar prominenter zijn geworden. De aanleiding daarvoor is volgens de CFO’s en financieel directeuren dat door de pandemie een aantal financiële kernactiviteiten (extreem) belangrijk is geworden voor organisaties. Met name het belang van scenario-analyse (76% vindt dat (extreem) belangrijker), cash- en liquiditeitsbeheer (72%) en businesscase-analyse (66%) is substantieel toegenomen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de samenwerking van finance met andere afdelingen een kritische succesfactor is; niet alleen in deze disruptieve tijden, maar voor de gehele finance-transformatie. Finance zal in nauwe samenwerking met de andere afdelingen de cijfermatige basis moeten leveren voor strategische beslissingen en realistische prognoses. De noodzakelijke flexibiliteit en wendbaarheid (agility) van organisaties zijn volgens de respondenten in belangrijke mate afhankelijk van de mate van samenwerking van finance met andere afdelingen.

Opvallend, maar niet verrassend

“De resultaten uit het onderzoek zijn opvallend, maar voor ons niet verrassend”, zegt Henry Barenholz, country manager Nederland bij Workday. “In de gesprekken die we dagelijks voeren met CFO’s en financieel directeuren krijgen we dezelfde feedback: het belang van finance voor de organisatie en business neemt toe. Die ontwikkeling zagen we al langer, maar die is door COVID-19 in een stroomversnelling geraakt. Overal en altijd kunnen beschikken over actuele en eenduidige financiële data en inzichten – ook als medewerkers op afstand werken - biedt organisaties de mogelijkheid om snel gefundeerde strategische beslissingen te nemen. Dat is in deze periode van levensbelang. Nu is het zaak om die sterkere positie van finance vast te houden.”

Henry Barenholz voegt daaraan nog toe: “In turbulente tijden als deze, maar ook na de pandemie, is het noodzakelijk dat de financiële (en HR-) processen en data toegankelijk, inzichtelijk, actueel en correct zijn. Dankzij het eenduidige en veilige cloudsysteem van Workday voor finance en HR, kunnen medewerkers vanaf elke plek samenwerken met andere afdelingen en is een organisatie veel beter in staat om snel in te spelen op ontwikkelingen, hoe disruptief die ook zijn.”

Belangrijke resultaten van Finance in the Digital Era:
  • 92% zegt dat finance nu deel uitmaakt van cross-functionele teams (2019: 44%).
  • Bij 53% van de strategische digitale initiatieven is finance betrokken (2019: 40%).
  • 56% van de organisaties verwacht meer te investeren in digitalisering.
  • Bij 37% van de organisaties heeft de financiële afdeling een belangrijkere rol gekregen.
  • Meest gebruikte digitale technologieën: cloudtechnologie (59%), geautomatiseerde rapportages (58%), data analytics (55%), visualisatiesoftware (37%). Artificial intelligence (15%) en blockchain (3%) worden mondjesmaat toegepast.

Noot voor de redactie

Benieuwd naar het volledige rapport? Stuur een bericht naar workday@clarity.pr en wij zorgen dat u het rapport direct ontvangt. Het is natuurlijk ook mogelijk om dieper in te gaan op de resultaten en de visie van Workday op de veranderende wereld van finance professionals. We brengen u graag in contact met Henry Barenholz, country manager Nederland bij Workday.

Workday Persdesk
Marlieke Tijman
+ 31 (0)23 555 34 24
workday@clarity.pr
www.workday.com
Laatste van Workday
Workday voldoet aan groeiende vraag van klanten met recordaantal implementaties en hoogste klanttevredenheidsscore uit de sector

Jonge werknemers vrezen voor carrière door COVID-19

Workday versnelt time-to-value van klanten met uitbreiding Workday Extend
Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Worldstream breidt uit naar Duitsland met nieuw datacenter bij maincubes in Frankfurt

fonQ groeit met 142% jaar over jaar dankzij gebruik van Mirakl-marktplaatsplatform

53 procent van de Nederlanders vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens moeten delen met techreuzen als Google

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Conscia benoemt Pascal Huijbers tot CTO Conscia Group

Visma | Raet splitst op in Visma | Raet en Visma | YouServe

Waard€volle Club partners CBMK Creditmanagement en Budgetcoach Groep lanceren Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

Fortinet lanceert security service FortiTrust: flexibele licentie per gebruiker

Rooskens Group kiest voor Oracle Transportation Management ter ondersteuning van snelle bedrijfsuitbreiding

Western Digital introduceert draagbare WD Elements SE SSD

Logo Clarity Benelux
Workday contact

Logo Workday

media@workday.com
  www.workday.com/nl-nl
Workday sociaal

Workday tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.