ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: Marcommit

ilionx transformeert waterschap Noorderzijlvest in datagedreven organisatie met business intelligence

Groningen – Het waterschap Noorderzijlvest kiest voor IT-dienstverlener ilionx voor de levering en implementatie van een business intelligence (BI) platform, evenals de migratie en doorontwikkeling van de huidige BI-toepassingen. De keuze voor ilionx komt voort uit een Europees best value aanbestedingstraject. De overeenkomst kan tot acht jaar verlengd worden. Met de samenwerking start Noorderzijlvest haar transformatie tot een datagedreven organisatie.

Van on premise naar cloud
De oude BI-omgeving van het waterschap draaide nog geheel on premise. Dit voldeed niet meer aan de wens van het waterschap om toekomstgericht te werken. Daarnaast kon de kwaliteit van haar datawarehouse en databronnen niet voldoende gewaarborgd worden. Er is daarom gekozen voor een moderne, centrale dataomgeving in de cloud met Microsoft Power BI. Deze omgeving is flexibel en eenvoudig in gebruik en beheer. De omgeving voldoet ook aan de hoge veiligheidseisen die gesteld worden. De eerste stap is inmiddels gezet: ilionx heeft het financieel management informatiesysteem van Noorderzijlvest succesvol naar Power BI gemigreerd.

Datagestuurd werken door data science
Met de vernieuwde BI-omgeving kan het waterschap nieuwe functionaliteiten inzetten. Zo is het mogelijk om cijfergestuurd te werken door in bepaalde procesketens data science in te zetten, bijvoorbeeld in de afvalwaterzuivering of in het waterstandbeleid. Hiernaast wordt gekeken naar de inzet van BI voor de interne bedrijfsvoering en hoe dit onder andere de afdelingen HR en financiën kan ondersteunen. Op deze manier kan het waterschap Noorderzijlvest op data gestoelde beslissingen nemen en snel inspelen op veranderingen.

Richard Gerds, projectleider bij waterschap Noorderzijlvest: “In het aanbestedingstraject is ilionx als beste uit de bus gekomen. We waren niet alleen op zoek naar een nieuwe, toekomstvaste data- en BI-omgeving, maar vooral naar een partner die de juiste expertise met zich meedraagt. Deze hebben we gevonden in ilionx. De organisatie heeft veel ervaring op het gebied van regionale overheden en beschikt over een visie die goed bij onze organisatie past. We staan samen vol vertrouwen aan de vooravond van een digitale transformatie.”

Stevan van der Werf, business intelligence consultant bij ilionx: “De samenwerking met het waterschap Noorderzijlvest voelde al direct als een partnership. Zij hebben de domeinkennis in huis, terwijl wij de expertise op het gebied van BI met ons meebrengen. Door deze combinatie versterken we elkaar. De lijnen zijn heel kort, letterlijk en figuurlijk: de fysieke schakelafstand is klein. Daarbovenop hebben we dezelfde Groningse mentaliteit. Ik kijk uit naar een succesvolle voortgang van onze samenwerking.”
Laatste van ilionx
Sterk duurzaamheidsbeleid ilionx bevestigd met MVO Prestatieladder certificaat

ICTZ gaat verder onder de naam ilionx

Logo Marcommit
ilionx contact

Logo ilionx

info@ilionx.com
  www.ilionx.com
ilionx sociaal

ilionx tweets

Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo SurveyMonkey
Logo Schneider Electric
Logo NorthC Datacenters