Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Amsterdam, 23 november 2020 – 85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tijd. Deze cijfers zijn het resultaat van recent onderzoek* van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) onder thuiswerkende kantoorprofessionals in Nederland. De NBPO is deelnemer aan de Week van de Duurzame Inzetbaarheid die vandaag start en voerde haar onderzoek in het kader hiervan uit.

Kantoorbuddy belangrijk voor adoptie nieuwe tools
Hoe hoger het functieniveau, hoe meer men ervaart dat digitale tools tot minder werkstress leiden: 31% van de leidinggevenden en 45% van het management onderschrijft dit. E-mail, WhatsApp en Microsoft Teams zijn met afstand de meest gebruikte digitale tools, gevolgd door Zoom, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens de respondenten maken digitale tools het werk makkelijker (64%), efficiënter (57%) of leuker (32%). Nu het ernaar uitziet dat er in de toekomst vaker thuisgewerkt gaat worden, is er nog wel een slag te maken op het gebied van het leren werken met digitale tools.

Een derde van de ondervraagden kreeg de afgelopen tijd geen ondersteuning van de werkgever wanneer er met een nieuwe tool gewerkt moest worden. Wanneer er wel ondersteuning is, komt uitleg door een collega met 40% het meest voor, gevolgd door een korte training (28%) en een instructievideo (25%).

40% stoort zich aan zakelijke digitale berichten in vrije tijd
Om tijdens het thuiswerken in balans te blijven, vindt de helft van de ondervraagden regelmatige pauzes en beweging belangrijk, naast duidelijke grenzen stellen tussen werk en privé (33%), een goede dagplanning (24%) en regelmatig sociaal contact met collega’s (16 %). De helft onderschrijft het belang van een eigen thuiswerkplek of de creatie van een afscheiding hiervoor in huis. Het gevaar van 24/7 aanstaan ligt op de loer: door de toename van digitale communicatie stoort 40% zich aan werkgerelateerde digitale meldingen na werktijd. Een bijna even grote groep zegt dat zij deze berichten meestal negeert en pas de volgende werkdag reageert.
Bij een derde van de thuiswerkers leidt thuiswerken tot meer overuren.

Richtlijnen voor digitaal werken zijn een belangrijk middel om thuiswerken in goede banen te leiden. Hier zijn nog stappen te maken: 44% heeft zulke richtlijnen niet ontvangen van de werkgever. Een professional organizer kan begeleiden bij het opstellen hiervan.

Duurzaam werken in de huidige realiteit
Marianne Winter, voorzitter van de NBPO, roept werkgevers op vinger aan de pols te houden bij hun personeel. “Verzuimkosten als gevolg van stress kosten bedrijven op jaarbasis meer dan 3 miljard euro**. Veel belangrijker is echter nog, dat achter deze kosten veel persoonlijk leed voor de betrokken werknemers schuilgaat. Persoonlijke overtuigingen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van stressklachten. Zo is bijvoorbeeld het bewaken van de werk-privé balans een steeds grotere uitdaging voor werknemers. Een mail die op zondag verstuurd wordt hoeft meestal niet direct beantwoord te worden, maar dat kan wel zo ervaren worden. En tussentijdse pauzes die je normaal op kantoor hebt, moet je nu voor jezelf plannen.
Doordat er massaal op afstand gewerkt wordt, zijn medewerkers meer op zichzelf aangewezen. Om ze te helpen, is het juist nu belangrijk onderling contact te stimuleren zodat er voldoende sociale interactie en spiegelmomenten zijn. Zorg daarnaast voor regelmatige contactmomenten met leidinggevenden en de HR-afdeling, ook als een medewerker goed presteert. Op die manier hebben werknemers eerder het gevoel hebben dat ze hun ei kwijt kunnen als er iets speelt. Vervolgens kan gerichte ondersteuning geboden worden, bijvoorbeeld op het gebied van time management, om klachten te voorkomen.”

*Online onderzoek dat eind oktober 2020 werd uitgevoerd door Goos Marketing Research in opdracht van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) onder 527 kantoorprofessionals. Alle ondervraagden zijn kantoorprofessionals die als gevolg van de intelligente lockdown in maart 2020 verplicht thuis moesten werken of al eerder (deels of volledig) vanuit huis werkten.
**cijfers TNO: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2019/11/verzuimkosten-door-werkstress-lopen-op-tot-2-8-miljard/

Voor meer informatie over dit onderzoek of voor contact met een van de woordvoerders van de NBPO kan contact opgenomen worden met:
Hilde Kok
In de Schijnwerpers PR & Communicatie
tel: 06-29622599
mail: hilde@indeschijnwerpers.eu

Over de NBPO
De Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) is een groeiende en dynamische vereniging van professionals die werkzaam zijn als professional organizer. Ze zijn actief op een of meer deelmarkten:
de particuliere markt
de zakelijke markt
en de zorgmarkt

De NBPO heeft als doel om kwaliteit, professionaliteit en veelzijdigheid van haar leden te bewerkstelligen.Naast diverse activiteiten als beroepsvereniging organiseert de NBPOvier keer per jaar een driedaagse Basistraining Professional Organizer. Deze training op HBO-niveau wordt verzorgd door professionele en ervaren (collega-)trainers.
Laatste van NBPO
CISO-onderzoek: Mobiele apparaten centraal in cybersecurity-strategie

Sitech Services en Valid verlengen outsourcing-samenwerking

Rapport: Amerikaanse overheidsorganisaties verliezen miljoenen bij een gemiddeld datalek of netwerkprobleem

Splashtop haalt 50 miljoen dollar aan nieuwe financiering binnen en bereikt unicorn-status

In 2020 meer gegoogled naar (kinder)psycholoog en eenzaamheid

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot

Ontwikkelaars in detailhandel en horeca verhelpen kwetsbaarheden sneller dan andere sectoren

Voor het vierde jaar op rij groei voor TP Vision

Tablet als zoethoudertje?

Orange Business Services Flexible SD-WAN ondersteunt Getinge met meer flexibiliteit om de gezondheidssector te helpen

Thuiswerken is een blijvertje, maar een goede thuiswerkplek blijft een uitdaging

Pandemie stelt digitalisering Nederlandse MKB uit

Het project van Schneider Electric met E.ON wint de enerTIC Award voor groene en digitale ‘Smart Grid’-technologie

Jamf uitgeroepen tot ‘Leader’ in het IDC MarketScape: Worldwide Unified Endpoint Management Software for Apple Devices 2021-rapport

Schneider Electric en de VELUX Groep gaan samenwerken op het gebied van duurzame energie
Technische innovatie in de bouw: Begin met het juiste team

Voorkom het verspreiden van desinformatie met Easyscreen

Red Hat introduceert data resilience voor Enterprise Kubernetes-applicaties

Techone versterkt positie op gebied van hosting door overname Qweb

Gedoe rondom werkgeversverklaring avondklok verleden tijd voor iedere werkgever dankzij Visma | Raet

Heinen & Hopman kiest Medius voor geautomatiseerde factuurverwerking

Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt

Haal meer plezier uit je PS5® en Xbox®: optimaliseer je online verbinding

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Loogisch en MCS slaan handen ineen voor intensieve samenwerking op het gebied van Private LTE en Managed IoT

DataCore Software neemt Caringo over en voegt object storage toe aan zijn software-defined portfolio

Webfleet Solutions en Lytx bieden samen geïntegreerde videotelematica-oplossing

Kaspersky’s IT-beveiligingsaanbevelingen voor bedrijven in 2021

Western Digital en Qumulo ondersteunen Institute for Health Metrics and Evaluation met 2 petabyte

Diverzio en Local2Local slaan handen ineen

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis bespaart 600.000 euro aan operationele kosten per jaar dankzij Mendix low-code platform
NBPO contact

Logo Boys with Brains
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.