www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

Verizon publiceert 2020 Cyber-Espionage Rapport

Overheid, de maakindustrie en de zakelijke dienstverlening zijn het vaakst slachtoffer van cyberspionage

Amsterdam – Verizon presenteert het 2020 Cyber-Espionage Report (CER), een uniek datagedreven rapport. Het rapport is gebaseerd op analyses van de afgelopen zeven jaar (2014-2020) van het Verizon Data Breach Investigations Report (DBIR). Daarnaast zijn de bevindingen van ruim veertien jaar expertise op het gebied van datalekken van het Verizon Threat Research Advisory Center (VTRAC) meegenomen in het rapport. Uit de bevindingen blijkt dat cyberspionage een significante bedreiging voor veel branches is en dat hier geen one-size-fits-all-aanpak voor is. Het nieuwe CER van Verizon biedt waardevolle inzichten in zeven belangrijke branches die bijzonder gevoelig zijn voor dit soort aanvallen. Het rapport laat verder zien welke acties cyberspionnen ondernemen tegen unieke bedrijfsmiddelen, maar biedt ook oplossingen voor branches om hun detectie en reactie op deze dreigingen te verbeteren.

De zeven branches die het meest te kampen hebben met aanvallen door cyberspionnen zijn de overheid, de maakindustrie, de zakelijke dienstverlening, de informatiebranche, mijnbouw en nutsbedrijven, het onderwijs en de financiële sector. Branches die niet in het rapport worden genoemd, lopen echter wel degelijk risico. Criminelen kunnen net zo goed bedrijfsmiddelen en data in deze industrieën aanvallen. Er is wellicht beperkt zicht op deze aanvallen.

Meest getroffen branches
Hoewel geen enkele branche immuun is voor cyberspionage, worden sommige branches vaker aangevallen vanwege de informatie waarover zij beschikken. Als het specifiek gaat om aanvallen met betrekking tot cyberspionage, worden vooral de overheid (31%), de maakindustrie (22%) en de zakelijke dienstverlening (11%) vaak aangevallen.

image
Grafiek geeft % weer van het totale aantal aanvallen dat geclassificeerd is als cyberspionage per branche

Enkele feiten over aanvallen door cyberspionnen:
  • Bij 88% van hun aanvallen richten cyberspionnen zich op desktops en laptops, daarnaast vallen ze in 14% van de gevallen (ook) mobiele telefoons aan en in 10% van de gevallen webapplicaties
  • De informatie die cyberspionnen proberen buit te maken betreft met name inloggegevens (56%), geheimen (49%), interne gegevens (12%) en gevoelige gegevens (7%). Bij veel aanvallen wordt naar meerdere soorten informatie gezocht.
  • Cyberspionage-aanvallen worden vooral uitgevoerd door aanvallers die banden hebben met staten (85%), naties (8%), de georganiseerde misdaad (4%) en voormalig werknemers (2%).
  • Als wordt gekeken naar de motieven van cyberaanvallen, dan blijkt met name financieel gewin (86%) de belangrijkste drijfveer. Cyberspionage (10%) is hierna het meest voorkomende motief.
  • De meest voorkomende technieken die cyberspionnen gebruiken zijn malware (90%), social (83%) en hacking (80%).
“Cybercrime is er in alle soorten en maten. Het bestrijden en voorkomen ervan is van even groot belang. Door onze expertise en gegevens te delen, kunnen we bedrijven en overheden helpen hun cybersecurity-strategieën effectiever te maken. Organisaties moeten hun verdediging en detectie- en reactieplannen regelmatig testen en optimaliseren om cyberbedreigingen het hoofd te kunnen bieden. Dit is met name belangrijk voor aanvallen door cyberspionnen. Hierbij gaat het meestal om geavanceerde bedreigingen die zich richten op specifieke gegevens en die op een zodanige manier werken dat detectie wordt vermeden en cyberverdedigers niet effectief kunnen reageren”, aldus John Grim, hoofdauteur van het Verizon Cyber-Espionage Report.

Hoe security-teams hun verdediging kunnen versterken:
  • Security awareness training: Social engineering, of phishing, is een veelgebruikte methode die cyberspionnen gebruiken om toegang te krijgen tot gevoelige systemen. Werknemers moeten zich bewust zijn van het risico dat ze lopen. Door een uitgebreid educatieprogramma te implementeren, zullen werknemers leren hoe ze verdacht gedrag kunnen herkennen en begrijpen ze hun rol in de verdediging van de organisatie.
  • Effectieve bescherming: netwerksegmentatie en strengere eisen voor toegangsbeheer (bijvoorbeeld toegang verleend op "need-to-know"-basis) kunnen aanvallen door cyberspionnen beperken.
  • Managed Detection and Response (MDR): Het is cruciaal om ongeoorloofde aanwezigheid in een IT-omgeving tijdig te detecteren om de schade hiervan tot een minimum te beperken. Cybercriminelen bewegen zich vaak langzaam binnen de IT-omgeving en blijven weken, maanden en soms zelfs langer onopgemerkt. Een krachtige MDR-oplossing kan de ongeautoriseerde aanwezigheid van een cybercrimineel op het netwerk of op een systeem vroegtijdig signaleren.
  • Data leakage prevention (DLP): Met behulp van DLP kunnen organisaties hun gegevens beschermen, beveiligen en tegelijkertijd voldoen aan de regelgeving. Bovendien zal DLP waarschuwen dat er wordt geprobeerd om gevoelige gegevens weg te smokkelen.
  • Optimale informatie over cyberbedreigingen en een sterk incident response-plan: Betere informatie helpt beveiligingsteams om indicators of compromise (IOC's) te herkennen. Daarnaast stelt een duidelijke set instructies IT-medewerkers in staat om beveiligingsincidenten in het netwerk op te sporen, hierop te reageren en deze te verhelpen.
Het volledige rapport met meer data en inzichten is hier beschikbaar.

Over het onderzoek
Het Cyber-Espionage Report (CER) is de allereerste datagedreven publicatie van Verizon over geavanceerde cyberaanvallen. Dit rapport is gebaseerd op de afgelopen zeven edities van het Verizon Data Breach Investigations Report (DBIR) en op meer dan veertien jaar expertise van het Verizon Threat Research Advisory Center (VTRAC) op het gebied van cyberspionage-aanvallen. Het CER dient als een gids voor cybersecurity-professionals die de houding ten aanzien van cyberdefensie en incident response (IR)-mogelijkheden van hun organisatie tegen cyberspionage-aanvallen willen verbeteren.

Het Verizon Threat Research Advisory Center helpt klanten wereldwijd al meer dan veertien jaar bij het ontwikkelen en verbeteren van hun IR-vaardigheden. Het VTRAC maakt gebruik van best practices uit de branche, zoals het NIST Cybersecurity Framework en onze VIPR-fases, evenals onze ervaring van de meer dan vijfhonderd incidenten die we elk jaar wereldwijd onderzoeken.
Laatste van Verizon Nederland
Verizon publiceert 2020 Cyber-Espionage Rapport

BlueJeans en Microsoft bereiden zich voor op terugkeer naar het kantoor met cloud-video-interoperabiliteit

Verizon Business ontwikkelt geavanceerde wereldwijde netwerkinfrastructuur voor Bayer
Afripipes kiest Maunt als nieuwe distributeur

Pure Storage breidt het Pure as-a-Service aanbod uit en biedt ongekende transparantie

Nieuw opleidingsinstituut voor workforce management richt zich op veranderende arbeidsmarkt

Quion neemt voorsprong in hypotheekmarkt

Razer vervolgt e-sports-wereldtournee met Razer Invitational - Europe

Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

Zivver behaalt 2e plek van Deloitte Technology Fast 50

Onderzoek Thycotic: dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity

Resultaten nieuw onderzoek: "97% van de bedrijven vindt het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers een prioriteit, maar 71% weet niet waar ze moeten beginnen"

Snelgroeiend Studytube 4 jaar op rij in Deloitte Technology Fast 50

Rival Foods, SusPhos en Bilihome winnen Rabo Duurzame Innovatieprijs 2020

Nieuwe testkit van HBK voor snelle check van printed circuit board (PCB’s)

ICT Concept gaat op overnamepad

Toptienlijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in NL bekendgemaakt

HashiCorp kondigt beschikbaarheid Consul 1.9 aan

Rockwell Automation neemt Fiix Inc. over, leverancier van cloudoplossingen voor onderhoudsmanagement
Van Delen Telecom en MCS werken samen om veilige Internet of Things-oplossingen te implementeren

Eén op de vijf HR-professionals: in 2030 wordt men ontslagen via een systeem

Finance krijgt prominentere positie in veranderende wereld

Aartsen kiest Thinkwise low-code platform voor digitalisering bedrijfsprocessen

Maximale digitale transformatie in CPG-segment door samenwerking Schneider Electric en ProLeiT

Planalyse voegt data storytelling van Toucan Toco toe aan portfolio
Verizon Nederl.. contact

Logo Verizon Nederland

www.verizonbusiness.com
Verizon Nederl.. sociaal

Verizon Nederl.. tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Orange Cyberdefense
Logo Ivanti
Logo Eaton