Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Black Friday weekend populair in Nederland; Singles Day relatief onbekend

De afgelopen jaren zien we iets bijzonders gebeuren in November: Black Friday, Cyber Monday en het nieuwe Singles Day – allemaal dagen waarbij winkels met ludieke acties komen & kortingen aanbieden. Dit jaar zijn deze bijzondere kortingsdagen nog iets meer bijzonder doordat COVID-19 de winkelstraten zo leeg mogelijk moeten blijven. Kan 2020 hét jaar voor Cyber Monday? Of gaat Black Friday een Cyber Monday kopie zijn dit jaar? En hoe zat het met Singles Day?
Markteffect heeft in samenwerking met Only for Men een onderzoek uitgevoerd naar deze November dagen.

Black Friday: ophalen in de winkel of bestellen via de laptop?
Het overwaaien van Black Friday vanuit de V.S. is succesvol: Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend waren met deze dag, zijn dat er dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds meer bekend onder de Nederlandse consumenten.
Een kwart van de consumenten geeft aan alleen online aankopen te gaan doen op Black Friday. Slechts 12% geeft aan alleen in fysieke winkels op koopjesjacht te gaan. Wij nemen Black Friday dus niet letterlijk over van de Amerikanen, maar voeren het op onze eigen manier uit: Geen drukke winkelstraten, maar vooral online koopjesjagen.

20% van consumenten stelt aankopen uit tot Black Friday
Het overgrote deel van de consumenten die bekend zijn met Black Friday geven aan nog geen actie te hebben ondernomen om te weten welke producten ze die dag willen gaan kopen (86%). Van deze consumenten geeft één op de vijf mensen aan te wachten met hun aankoop tot Black Friday. Uit het onderzoek is gebleken dan men zich minder bezighoudt met Black Friday. Dit jaar geeft 44% aan al na te denken over de Black Friday aankopen. In 2019 was dit nog 51%, een significante afname.

Impact van COVID-19 op Black Friday aankoopgedrag
De productcategorie die het meest in trek is onder consumenten zijn computers en elektronica (24%). Hier zien we duidelijke effecten van de coronacrisis op het aankoopgedrag van consumenten. Vorig jaar was de productcategorie mode, schoenen en sieraden nog het meest populair (36%), nu zegt slechts 23% van de consumenten mode, schoenen of sieraden te gaan kopen. Deze daling zien we ook terug op Cyber Monday. Waar vorig jaar nog één op de vier aangaf mode, schoenen of sieraden te gaan kopen, is dat nu minder dan één op de vijf (17%).

Singles Day
Het Chinese Singles Day is onder Nederlandse consumenten minder bekend dan de Amerikaanse marketingstunts. Slechts één op de vier Nederlanders (24%) weet daadwerkelijk wat Singles Day inhoudt. Ook leeft deze dag minder onder de mensen die weten van het bestaan van deze dag. 90% van deze groep heeft namelijk geen actie ondernomen voor deze dag.

Ten opzichte van vorig jaar leeft Singles Day een stuk minder onder consumenten. Waar vorig jaar 16% nog aangaf een uitgave zeker uit te stellen tot deze dag, is dat dit jaar nog maar in slechts 8% van de gevallen. Opvallend is dat mode, schoenen en sieraden op deze dag net zo in trek zijn als vorig jaar, in tegenstelling tot de Black Friday en Cyber Monday. 15% geeft aan dat ze iets uit deze productcategorie gaan kopen. Een andere interessante bevinding is dat Singles Day gepromoot wordt als een dag om jezelf te trakteren. Toch geeft slechts 44% van de Nederlanders aan dat ze een aankoop voor zichzelf gaan doen. Bij Black Friday (54%) en Cyber Monday (53%) ligt dit percentage hoger.
Laatste van Markteffect
Markteffect breidt directie uit met Rogier Smulders vanwege forse groei

Markteffect Podcast Monitor: video podcasts steeds populairder, aantal luisteraars stabiel

Onderzoeksbureaus Markteffect en Direct Research voor tweede keer op rij bij 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf

Kaspersky publiceert zijn eerste Transparency Report

Xperit onderdeel van AXELIO, een nieuwe groep Microsoft-partners

Lubbers De Jong versterkt team met drie nieuwe aanwinsten

Vier op de vijf supportprofessionals hoort zaken die voor de rest van de organisatie nog geheim zijn

Barracuda lanceert ‘cloud-native’ security om de implementatie van Secure Access Service Edge (SASE) te versnellen

Onderzoek Thales: Thuiswerken vraagt om een moderne security-aanpak

Financieel verantwoordelijken willen dat de vrije ruimte in werkkostenregeling blijvend verhoogd wordt naar 3 procent

Slechts helft huishoudens verandert standaard wachtwoord wifi-netwerk

GrassGreener slaat handen ineen met Twegos om visie op werving breder in te zetten

Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?

Universiteit van Oxford en Oracle helpen onderzoeksorganisaties om samen sneller COVID-19-varianten te identificeren

CCS benoemt Winfried van Holland als nieuwe CTO

Economie Randstad relatief hard getroffen in coronacrisis
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Lubbers De Jong

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials