Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau

Onderzoek toont aan dat cybercriminelen hun aanvallen steeds vaker versleutelen tijdens de pandemie

Encryptiegebaseerde bedreigingen groeien met 260% in 2020

Amsterdam, 18 november 2020Zscaler, leider in cloudbeveiliging, presenteert vandaag zijn 2020 State of Encrypted Attacks-rapport. Het onderzoek onthult onder meer welke technieken zorgen voor de toename van 260% in aanvallen via encrypted kanalen. Aanvallen worden versleuteld om traditionele security-controles te omzeilen. Daarnaast biedt het rapport richtlijnen over hoe IT- en security-leiders hun organisatie kunnen beschermen tegen de toenemende trend van encrypted bedreigingen. Het rapport is gebaseerd op meer dan 6,6 miljard versleutelde bedreigingen die werden gedetecteerd in de Zscaler-cloud van januari tot en met september 2020 binnen encrypted kanalen.

Cybercriminelen richten zich het meest op de zorg, wat betekent dat zij zich niet laten afschrikken door de wereldwijde gezondheidscrisis. Naast de zorg werden ook deze branches aangevallen door SSL-gebaseerde bedreigingen:
  • Zorg: 1,6 miljard (25,5%)
  • Financiële en verzekeringsinstellingen: 1,2 miljard (18,3%)
  • Productie: 1,1 miljard (17,4%)
  • Overheden: 952 miljoen (14,3%)
  • Services: 730 miljoen (13,8%)
Andere belangrijke bevindingen uit dit rapport zijn:
  • COVID-19 zorgt voor toename in ransomware-aanvallen: Onderzoekers van Zscaler zagen een vervijfvoudiging van ransomware-aanvallen op encrypted verkeer in maart. Dat is het moment dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) het virus tot een pandemie verklaarde. Uit eerder onderzoek door Zscaler bleek daarnaast dat er een 30.000% piek in COVID-gerelateerde bedreigingen was waarbij cybercriminelen angst voor het virus misbruikten.
  • Phishing-aanvallen naderen 200 miljoen: Een van de meest gebruikte aanvallen via SSL betreft phishing. In de eerste negen maanden van 2020 detecteerde Zscaler 193 miljoen phishing-pogingen via SSL. De productiesector was daarbij het vaakst doelwit (38,6%), gevolgd door services (13,8%) en de zorg (10,9%).
  • 30% van de SSL-gebaseerde aanvallen wordt uitgevoerd via vertrouwde cloud providers: Cybercriminelen worden steeds geraffineerder in het vermijden van detectie. Daarbij maken ze gebruik van de reputaties van vertrouwde cloud providers zoals Dropbox, Google, Microsoft en Amazon om malware te leveren via encrypted kanalen.
  • Microsoft blijft het populairste merk voor SSL-gebaseerde phishing: Microsoft-technologie is de meest gebruikte technologie ter wereld. Het is dan ook geen verrassing dat Zscaler Microsoft identificeerde als het meest gespoofde merk voor phishing-aanvallen. Andere populaire merken voor spoofing zijn PayPal en Google. Daarnaast spoofen cybercriminelen tijdens de pandemie steeds vaker merknamen als Netflix en andere streaming-services.
“Cybercriminelen vallen schaamteloos kritieke industrieën aan zoals de zorg, overheden en financiële instellingen. Dit onderzoek toont aan hoe risicovol encrypted verkeer kan zijn wanneer dit niet wordt geïnspecteerd”, zegt Deepen Desai, CISO en Vice President of Security Research bij Zscaler. “Aanvallers gebruiken steeds betere methoden om ransomware te leveren binnen een organisatie door gebruik van encrypted verkeer. Dit rapport laat een toename van 500% zien in het aantal ransomware-aanvallen over SSL en dit is slechts één voorbeeld van waarom SSL-inspectie zo belangrijk is voor de verdediging van de organisatie.”

Het inspecteren van encrypted verkeer is bedrijfskritisch voor iedere organisatie ter bescherming tegen deze aanvallen. Een multigelaagde defense-in-depth-strategie die SSL-inspectie ondersteunt, garandeert dat organisaties beschermd zijn tegen bedreigingen die zich verborgen houden in encrypted verkeer. Zscaler verwerkt meer dan 130 miljard transacties per dag en voert SSL-inspectie op schaal uit, waardoor organisaties hun gebruikers veilig kunnen verbinden in een work-from-anywhere-wereld.

Download hier het volledige rapport.

Over Zscaler
Zscaler (NASDAQ: ZS) versnelt digitale transformatie en maakt klanten meer agile, efficiënt, veerkrachtig en veilig. De Zscaler Zero Trust Exchange bescheremt duizenden klanten van cyberaanallen en dateverlies door gebruikers, apparaten en applicaties veilig met elkaar te verbinden vanaf elke locatie. Verveeld over meer dan 150 datacenters wereldwijd is de op SASE-gebaseerde Zero Trust Exchange het grootste inline cloud security-platform ter wereld.

Zscaler
Berend Sikkema
E-mail:  bsikkema@zscaler.com

Whizpr
Martine Korthals / Winnie Silvertand
Telefoon: 0317 410 483
E-mail: zscaler@whizpr.nl
Laatste van Zscaler
Zscaler waarschuwt voor HydroJiin-campagne die SSL-encryptie misbruikt

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Zscaler pakt kloof aan in rechten voor cloud-workloads met de overname van Trustdome
Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event

Onafhankelijk onderzoeksbureau: Thinkwise biedt unieke strategie voor moderniseren van core business-applicaties met low-code

Nederlander kan rekeningen makkelijker betalen door gebrek aan betaalde uitjes

Onderzoek Pega toont aan: belangrijke rol voor Decisioning Tools bij verbetering klantervaringen in een post-COVID wereld

Twee derde van thuiswerkend Nederland wordt liever gestuurd op output dan uren

Port of Den Helder: van fossiele thuishaven naar levensader voor de energietransitie

Mendix benoemd tot ‘leader’ in uitgebreid low-code-onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau

KnowBe4 introduceert nieuwe door artificial intelligence gedreven phishing-feature

DataRobot neemt Zepl over en breidt enterprise AI-platform uit met functies voor ervaren data scientists

Davina Michelle maakt internationale show op Hymn bekend

Maandalert Woningmarkt | mei 2021, De prijzen op de woningmarkt stijgen erg hard, aantal transacties neemt erg fors toe

Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige informatie

Kredietverzekeraar Coface voorzichtig optimistisch over herstel Nederlandse economie

Lexmark introduceert Cloud Bridge

Tanium benoemt Marc Levine als Chief Financial Officer

Fortinet biedt nieuwe oplossingen voor bescherming 5G-omgevingen en integratie met SASE
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting
Zscaler contact

Logo Zscaler

Zscaler sociaal

Zscaler tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo BarTrack