www.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: MCS PR

Onderzoek Pure Storage: Hoe IT-afdelingen van de overheid het hoofd hebben geboden aan de ultieme stress-test

IT-teams voelden zich onvoorbereid op corona, willen afstand nemen van legacy infrastructuren, de transformatie versnellen en zorgen voor meer veerkracht

Amsterdam, 12 november 2020 - Pure Storage maakt vandaag de bevindingen bekend van een Europees onderzoek naar hoe IT-managers in de publieke sector zijn omgegaan met de pandemie, de ultieme stress-test voor reeds gespannen publieke organisaties. Het onderzoek, gebaseerd op interviews met 511 IT-managers bij centrale overheidsdiensten, onder meer uit Nederland, kijkt naar de huidige pijnpunten en prioriteiten, de lessen die daaruit kunnen worden getrokken en de veranderingen die hieruit kunnen voortkomen.

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid (79%) van de IT-managers in de Nederlandse publieke sector de digitale transformatie van de data-infrastructuur binnen hun departementen versnelt. Zij willen zich losmaken van legacy-systemen die hen ervan weerhouden te navigeren door de ongeëvenaarde uitdagingen en complexiteiten van vandaag. Bovendien bleek dat slechts 8% van de IT-managers in de publieke sector het gevoel had zeer goed voorbereid te zijn op een uitdaging zoals corona. Ook heeft de situatie een persoonlijke tol geëist: 73% van de respondenten gaf aan meer stress te hebben ervaren, vanwege de toenemende druk om snel hun operationele modellen te transformeren.

Zij zijn echter vastbesloten om die ervaring te gebruiken om opnieuw te definiëren hoe hun organisaties moeten omgaan met toekomstige gebeurtenissen. Zij willen ervoor zorgen dat ze beter voorbereid zijn en tijdens onrust en de onzekerheid hun doelen niet uit het oog te verliezen. De overgrote meerderheid van de respondenten (77%) antwoordde dat het verbeteren van de digitale ervaring van de burger belangrijk is om het vertrouwen in de overheid op te bouwen. Dit cijfer is in 2020 vrijwel hetzelfde gebleven als in het onderzoek van vorig jaar (80%), ondanks de toegenomen beperkingen op het gebied van compliance, kosten en inkoop voor hun huidige omgeving.

Hoewel het doel duidelijk is, blijft de manier waarop dat moet worden bereikt een uitdaging waarbij culturele, erfgoed- en veiligheidsbarrières overwonnen moeten worden. Een derde (33%) van de respondenten is van mening dat het gebrek aan digitaal leiderschap en visie de belangrijkste belemmering vormt voor de digitalisering van diensten voor de burger. Er was ook brede overeenstemming over de veranderingen die waarschijnlijk na corona en op langere termijn binnen de overheid zullen plaatsvinden, waaronder een andere balans tussen privacy en bruikbaarheid binnen digitale diensten (77%) en een herwaardering van overheidsgebouwen vanwege het op grote schaal thuiswerken (87%).

Extra barrières voor de digitalisering van burgerdiensten zijn er op twee belangrijke technologiegebieden - legacy-infrastructuur en veiligheid. Bijna de helft (44%) zegt dat de legacy-infrastructuur de voortgang van de digitale transformatie tegenhoudt, wat leidt tot hogere operationele kosten (aangegeven door 85% van de respondenten). Ook genoemd werden meer downtime en lagere beschikbaarheid van diensten (79%) en minder vermogen om aan de verwachtingen van de burgers te voldoen (79%).

Zorgwekkend is dat meer dan de helft van de respondenten (56%) vindt dat de investeringen in infrastructuursecurity de dreigingen niet bijhouden. Organisaties in de publieke sector hebben nu meer dan ooit behoefte aan snelle toegang tot hun data en moeten in het ergste geval in staat zijn om hun operaties snel en in volle omvang te herstellen. Gezien de remmende werking van de legacy-infrastructuur is het geen verrassing dat 46% van de ondervraagden aangaf dat hun IT-afdeling performance zou opofferen voor een betere security.

Maar IT-managers waren vastbesloten om deze barrières te overwinnen met een combinatie van flexibel denken binnen de hele organisatie en het prioriteit geven aan technologie-investeringen die waarde opleveren voor elke afdeling. Een grote meerderheid (71%) van de respondenten vindt dat ze nu meer dan ooit creatief moeten zijn als het gaat om gebruik van technologie, zodat ze meer kunnen doen met minder. Ondertussen zegt meer dan de helft (58%) dat agile methodologieën en nadenken over het ontwerp nu belangrijker zijn dan voor de pandemie.

Het onderzoek geeft ook aan welke gebieden prioriteit moeten krijgen voor technologie-investeringen in de komende twee jaar - allemaal met als doel om op lange termijn waar voor het geld te bieden. De meest genoemde gebieden voor investeringen zijn IoT (73%), security/risicomanagement (67%) en AI/machine learning (56%), op de voet gevolgd door clouddiensten en open data (beide 56%).

"De IT-managers in de publieke sector stonden als geen ander voor de uitdaging, ze moesten dit jaar een extreme stress-test doorstaan ", zegt Theo van Teylingen, Managing Director Nederland, Pure Storage. "Voor een kleine meerderheid van de Nederlandse overheidsorganisaties boden de uitdagingen en de onrust waarmee ze werden geconfronteerd, de gelegenheid om zich te heroriënteren op de toekomst. Hun infrastructuren zijn klaar om aan de nieuwe eisen van burgers en medewerkers te voldoen. Maar het is ook duidelijk dat veel van deze organisaties nog steeds gehinderd worden door de legacy-infrastructuren waarmee ze werken, die zijn niet ontworpen voor het digitale tijdperk en bieden niet de nodige robuustheid. Het goede nieuws is dat de meeste IT-managers ervan overtuigd zijn dat deze uitdagingen overwonnen kunnen worden met flexibel denken en met technologie-investeringen die waarde opleveren, zodat ze sterker en veerkrachtiger dan voorheen uit deze crisis kunnen komen".

Het onderzoek van Pure Storage, Building a Stress-tested public sector, kan worden gedownload van: https://purestorage.com/agilegov2020.

Over het onderzoek
Onafhankelijk onderzoeksadviesbureau Insight Avenue heeft in juni/juli 2020 onderzoek gedaan onder 511 IT-leiders van centrale overheidsdiensten in heel Europa, waaronder Nederland. Dit volgt op een eerder onderzoek, Transforming Citizen Outcomes, dat in 2019 werd uitgevoerd. Dit onderzoek heeft betrekking op het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Nederland en Zwitserland.

Over Pure Storage
Pure Storage (NYSE:PSTG) helpt moderne organisaties data om te zetten in zakelijk voordeel. Pure Storage is een van de snelst groeiende IT-bedrijven in de geschiedenis en helpt klanten data te benutten, terwijl de complexiteit en de kosten van het beheer van de onderliggende infrastructuur worden verminderd. Pure levert een moderne data-ervaring waarmee organisaties naadloos via meerdere clouds kunnen opereren met een geautomatiseerd storage-as-a-service model. Met een gecertificeerde NPS-score die wereldwijd tot de top 1% van de B2B-bedrijven behoort, heeft Pure een groeiende groep klanten die tot de meest tevreden klanten ter wereld behoren.

Pure Storage in de rapporten van analisten:
Voor meer informatie:
Check Twice, Pure Storage Persdesk, telefoon +31 (0)23 562 82 08, e-mail: purestorage@checktwice.nl.

Pure Storage, het ‘P’ logo, AIRI, Evergreen, FlashBlade, FlashStack en Pure1 zijn handelsmerken van Pure Storage, Inc. Alle andere handelsmerken en namen genoemd in dit document zijn eigendom van hun respectieve eigenaars.
Laatste van Pure Storage
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data

Logo MCS PR
Pure Storage contact

Logo Pure Storage

info@purestorage.com
  www.purestorage.com
Pure Storage sociaal

Pure Storage tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise