www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: ItsaRep

Autodistributeur Louwman ontwikkelt multi-brand app voor private lease-klanten met Mendix low-code platform

• Digitalisering van de ‘customer journey’ leidt tot een lager klantverloop en een intake-proces van een paar klikken
  • Geen tijdverspilling aan niet-kredietwaardige prospects door digitaal acceptatieproces
  • Mendix low-code platform integreert naadloos met legacy back-end systems
  • Applicatie voldoet aan de hoge eisen visuele identiteit van Toyota, Lexus en Suzuki
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat Louwman Group, een van de grootste autodistributeurs in Europa, het Mendix low-code platform heeft gebruikt om de app "MijnContract" te ontwikkelen voor een van haar dochterondernemingen, Alcredis Finance. MijnContract is een klantportaal voor nieuwe private lease-klanten, 16.500 bestaande lease-klanten, meer dan 250 Toyota-, Lexus- en Suzuki-dealers en de backoffice-medewerkers van Alcredis. Het volledige klanttraject (customer journey), van offerte tot het einde van het contract, is gedigitaliseerd. Dit zorgt voor een lager klantverloop (churn), minder fouten en een veel efficiënter intakeproces.

Consumenten financieren hun auto steeds vaker via private lease. In een zeer competitieve markt en met groeiende eisen van de klant, is het creëren van de perfecte customer journey met zo min mogelijk hindernissen en hoge conversie erg belangrijk voor leasemaatschappijen.

Geen aanpassingen aan het core system
Het kernsysteem van de Louwman Group is het Miles ERP-systeem, dit wordt wereldwijd gebruikt door transportbedrijven en dealers en is essentieel voor de planning en aanschaf van auto's. Alcredis wilde zo min mogelijk maatwerk toepassen op het ERP-systeem, maar toch het proces versnellen en vereenvoudigen voor zowel consumenten als Alcredis-medewerkers. Het uiteindelijke doel is om met de helft van de huidige fulltime medewerkers de verwachte groei van 60 procent in de private lease-divisie op te vangen. Om dit ambitieuze doel te bereiken, koos Alcredis voor het Mendix low-code platform om de app MijnContract te bouwen.

Low-code is een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.

Van offerte tot contract in minder dan 24 uur
MijnContract digitaliseert de volledige customer journey: van de offerte en het eerste contract tot het einde van de overeenkomst of de verlenging. Het intakeproces, dat aanvankelijk enkele weken in beslag nam, is nu teruggebracht tot een dag. Bovendien is er veel minder handmatig werk, een kleinere foutmarge en vooral een hogere conversie van ‘lead’ naar ‘klant met een contract’. Verder is de klantbeleving sterk verbeterd en is de portal 24/7 bereikbaar.

Voorheen vulde een potentiële klant een webformulier in en werd hij daarna door een medewerker van Alcredis gebeld voor een eerste financiële kredietcontrole. Daarna moest de klant aanvullende financiële documentatie, zoals loonstroken, per e-mail verzenden ter beoordeling door Bureau Krediet Registratie (BKR). Na goedkeuring ontving de klant het contract, dat hij moest uitprinten, ondertekenen en via een e-mail terugsturen. Elke individuele stap binnen dit proces werd opgevolgd door een telefoontje van een Alcredis-medewerker. Zo’n telefoontje nam gemiddeld 12-15 minuten in beslag, mits de klant de eerste keer zijn telefoon opnam.

Een klant kan nu zelf online via MijnContract zijn gegevens invullen of dit samen met een lokale dealer doen. Hierna krijgt de klant direct een offerte met de maandelijkse kosten en aanvullende informatie. Voorheen kreeg ongeveer tien procent van de potentiële klanten een ‘rode vlag’ na het eerste telefonische contact met een Alcredis-medewerker. Met MijnContract kunnen klanten niet door naar de volgende stap als ze niet worden goedgekeurd in een digitaal acceptatieproces dat hun inkomen en eventuele inschrijving bij het BKR controleert. In het oude proces besteedde een medewerker van Alcredis 34-40 minuten per niet-kredietwaardige klant, dit is nu teruggebracht tot nul minuten.

Een klant kan rechtstreeks een contract ondertekenen via de app. Hierna controleert een medewerker van Alcredis de handtekening, deze ‘human check’ is een wettelijke vereiste. Voorheen verloor Alcredis zo’n vijf procent van de klanten in deze laatste stap. Ze hadden het hele proces doorlopen, maar alleen het ondertekende contract ontbrak. Dit wordt nu ondervangen door het snel digitaal kunnen ondertekenen en opsturen van de leaseovereenkomst.

Visuele identiteit voldoet aan de hoge eisen van automerken
MijnContract is ontwikkeld door twee externe consultants en twee interne developers in zes sprints van in totaal 12 weken. Naast de integratie met backoffice-systemen - een legacy AS400-systeem en het Miles ERP-systeem - was het creëren van de juiste ‘look & feel’ een belangrijke uitdaging voor Alcredis. “De bekende voordelen van het werken met Mendix zijn ontwikkelsnelheid, gebruiksgemak en werken met DevOps”, zegt Jan van der Laan, manager Mendix Expert Center bij de Louwman Group. “Maar wat misschien minder bekend is, zijn de enorme stappen die Mendix heeft gemaakt op het gebied van vormgeving en de mogelijkheden om een top-level visuele identiteit te kunnen creëren. Voor grote automerken is het essentieel dat hun merkidentiteit tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Bezoekt een klant bijvoorbeeld zijn persoonlijke portal via toyota.nl of lexus.nl, dan blijft hij gedurende de gehele klantreis binnen dezelfde merkomgeving. Door samen te werken met Mendix konden we dit voor deze automerken waarmaken.”

In MijnContract kan een gebruiker persoonlijke gegevens wijzigen en allerlei informatie inzien, zoals facturen en het aantal gereden kilometers ten opzichte van het contract. In de nabije toekomst wil Alcredis de data die met de app wordt verzameld, gebruiken om slimmere zakelijke beslissingen te nemen. “We onderzoeken momenteel de mogelijkheden om onze supply chain te optimaliseren en te zorgen voor een nog beter voorraadbeheer”, legt Van der Laan uit. “Momenteel kan elke klant zijn nieuwe auto helemaal zelf samenstellen met tal van variaties. Met de inzichten vanuit de data-analyse van MijnContract kunnen we zien welke variëteit, bijvoorbeeld kleur en autotype, in een bepaalde regio erg in trek is. Bovendien kunnen we de keuze van de klant beïnvloeden door acties op te zetten als ‘rijd binnen 24 uur in uw nieuwe auto’.”

Opties voor conversational commerce
“Veel leasemaatschappijen richten zich op zakelijke lease met grote contracten. Met het ontwikkelen van deze een klantgerichte oplossing gaan wij juist een andere richting uit. Wij zien veel kansen voor MijnContract, zoals de mogelijkheid om klanten gedurende de looptijd van een contract nieuwe en extra opties te bieden - bijvoorbeeld winterbanden of aanvullende verzekeringen. Door opties voor ‘conversational commerce’ toe te voegen aan MijnContract, is het niet alleen een contract-portaal voor ons en onze klanten, maar een marketing- en communicatietool met oneindig veel mogelijkheden”, zegt Mark Nauta, manager Marketing, Communicatie & Productontwikkeling bij Alcredis.

"Alcredis is een schoolvoorbeeld van een innovatief familiebedrijf dat laat zien dat het verder durft te denken dan de digitalisering van op papier gebaseerde processen. Het zorgt voor innovatie in de private lease-sector met slimme oplossingen”, zegt Dennis Muller, customer success manager bij Mendix. “We zijn blij dat Mendix hieraan heeft kunnen bijdragen met een applicatie die voordelig is voor de klant, de dealers en de medewerkers van Alcredis, en voldoet aan de strenge eisen van een aantal wereldberoemde automerken.”

Lees meer over het Mendix Platform.

Achtergrond
In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is. De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die citizen en professionele ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface. Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.
Laatste van Mendix
Neri Oxman, baanbrekend architect, wetenschapper en innovator opent Mendix World 2021

Mendix maakt programma Mendix World 2021 bekend

Simon Sinek, TED-ster en bestseller-auteur is keynote spreker op Mendix World
VMware-rapport: “Cybercriminelen manipuleren de realiteit via integriteits- en destructieve aanvallen”

Sophos neemt Refactr over om het Managed Threat Response (MTR) en Extended Detection and Response (XDR) aanbod te optimaliseren met Security Orchestration Automation and Response (SOAR) mogelijkheden

Fujitsu komt met ruimtemissie optimalisator om ruimtepuin op te ruimen

Helft minder klandizie voor horeca als er niet gepind kan worden

Horecabezoek Nederlanders trekt langzaam aan na bijna twee jaar pandemie

Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Qualys en Red Hat verbeteren de beveiliging van het besturingssysteem van de OpenShift-host
Extreme Networks brengt als eerste in de branche enterprise-grade Wi-Fi 6E-oplossing op de markt

Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

BlackBerry-oplossing monitort schoon water en overstromingsrisico's

Onderzoek Trend Micro: 88% van de Europese organisaties verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Mendix contact

Logo Mendix

info@mendix.com
  www.mendix.com
Mendix sociaal

Mendix tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.

www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers