www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Wisse Kommunikatie

Nederlands IT-bedrijf SwipeGuide genomineerd voor Europese award

SwipeGuide biedt een oplossing voor de digitalisering van werkinstructies in industriële bedrijven

Het Nederlandse bedrijf SwipeGuide is een van de finalisten van de EIT Digital Challenge 2020. De award is bedoeld voor doorstartende IT-bedrijven, die gebruikmaken van complexe en geavanceerde IT-technologie. SwipeGuide heeft een toepassing voor industri?le bedrijven ontwikkeld die papieren werkinstructies vervangt. Met behulp van slimme, visuele stap-voor-stap instructies op smartphone, tablet of een digitale bril kunnen monteurs, engineers, operators en field-service technici van fabrieken en machines hun werkzaamheden snel en foutloos uitvoeren.

De EIT Digital Challenge is een initiatief van EIT Digital, een Europese organisatie die zich bezighoudt met educatie, innovatie en de acceleratie van scale-ups. Het doel is de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren door middel van digitale, technologische innovatie en onderwijs. Dat gebeurt met behulp van Europese samenwerking tussen 280 Europese bedrijven, MKB, startups, universiteiten en onderzoeksinstituten. EIT Digital streeft ernaar digitale innovaties sneller naar de markt brengen en de IT-innovators van morgen op te leiden. De EIT Digital Challenge richt zich op scale-ups die op het punt staan met hun innovaties door te breken op de Europese markt.

Digitale werkinstructies
SwipeGuide is een van 20 genomineerde scale-ups, die in de finale op 12 november strijden om de award. Er is voor de vijf winnaars een totaalbedrag van 350.000 euro aan prijzen beschikbaar, waarmee ze verdere groei kunnen financieren. De EIT Digital Challenge, die voor het zevende achtereenvolgende jaar wordt georganiseerd, is bedoeld voor scale-ups met een onderscheidend product, dat gebaseerd is op geavanceerde en moeilijk te reproduceren digitale ‘deep tech’ technologie. De twintig finalisten werden gekozen uit 403 kandidaten uit 11 verschillende Europese landen.

SwipeGuide werd in 2016 opgericht door Daan Assen en Willemijn Schneyder. Op basis van hun idee?n over het beter toegankelijk maken van kennis in organisaties, kwamen ze uit bij een software-oplossing voor industri?le bedrijven om content en werkinstructies te digitaliseren en via een aantal devices direct en realtime op de werkvloer toegankelijk te maken. “Dat gaat veel sneller dan een manual uit de kast trekken en eindeloos bladeren om de juiste informatie te vinden”, zegt Willemijn Schneyder. “Als je de juiste procedures en handelingen stap voor stap en foutloos kunt afwerken, kun je een machines veel sneller afstellen en reparaties of onderhoud sneller uitvoeren. Een ander groot voordeel is de verbetering van de overdracht van kritische operationele kennis, die operators in hun opleiding niet krijgen aangereikt. Dankzij een SaaS-platform kunnen klanten zelf snel instructies ontwikkelen, publiceren en delen. De oplossing werkt trouwens met Artificial Intelligence. We vertalen bewezen principes voor instructional design en knowledge analytics in een geautomatiseerde tool die aanbevelingen geeft voor de editing zodat er een continue feedback loop ontstaat. Met ons platform kun je simpelweg geen slechte instructies of procedures maken.”

25.000 werkinstructies
“We brachten onze oplossing SwipeGuide in 2018 op de markt”, blikt Willemijn Schneyder terug. “We richten ons op productiebedrijven, de voedingsmiddelenindustrie, de procesindustrie, assemblagefabrieken, verpakkingsbedrijven en onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden in fabrieken. Vanaf 2018 hebben we elk jaar een groei van zo’n 100 procent gerealiseerd en het personeelsbestand is gegroeid naar 20 medewerkers. Momenteel is de oplossing in zo’n 150 fabrieken van 22 klanten in gebruik. We werken onder meer voor bedrijven als Heineken, ABB en PepsiCo. In het totaal zijn er via onze oplossing nu al zo’n 25.000 werkinstructies gedigitaliseerd en het platform wordt maandelijks door meer dan 105.000 operators en field service engineers in 76 landen gebruikt.

Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar de ambities van SwipeGuide reiken veel verder. De doelstelling is in 2025 zo’n 7.500 fabrieken in Noordwest-Europa, Noord- en Zuid-Amerika te bedienen. Die groeiplannen brachten SwipeGuide op het pad van de EIT Digital Challenge. Schneyder: “Het netwerk van EIT Digital is interessant om SwipeGuide in Europa beter op de kaart te zetten. In het netwerk bevinden zich bovendien tal van organisaties en experts die ons kunnen helpen bij de verdere groei. Er is wereldwijd veel belangstelling voor IT start-ups, maar het is jammer dat er zo weinig in Europa blijven. Een ecosysteem als EIT Digital kan eraan bijdragen dat het ondernemersklimaat voor tech start-ups en scale-ups in Europa verbetert.

Noot voor de pers: meer informatie over SwipeGuide kunt u vinden op  www.swipeguide.com of neem contact op met Annika Björkholm, hoofd marketing van SwipeGuide, telefoon: 06-57786453 of per e-mail: annika@swipeguide.com.

Voor meer informatie over de EIT Digital Challenge kunt u contact opnemen met Theo Snijders van Wisse Kommunikatie, telefoon: 026-4431523 of per e-mail: theo.snijders@wisse-worldcom.nl.
Laatste van SwipeGuide
Nederlands IT-bedrijf SwipeGuide genomineerd voor Europese award
SwipeGuide contact

Logo SwipeGuide

SwipeGuide sociaal

SwipeGuide tweets

Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV