www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

Maar liefst 67% van Europese organisaties beschikt niet over een veilige oplossing voor externe toegang

Zscaler’s State of Digital Transformation-rapport 2020 EMEA laat zien dat het internet het nieuwe bedrijfsnetwerk is geworden

Amsterdam, 3 november 2020 - Zscaler, leider in cloudbeveiliging, komt met zijn State of Digital Transformation-rapport 2020 EMEA waarin wordt aangetoond dat het internet steeds meer het nieuwe bedrijfsnetwerk is. Het rapport laat zien dat tweederde (66%) van de Europese organisaties het merendeel van hun zakelijke applicaties in de cloud draait (65% in Nederland). Bijna de helft (48%) van Europese organisaties verwacht dat het aantal mensen dat op afstand werkt volgend jaar met 25-50% zal toenemen. In Nederland verwacht zelfs 62% van de ondervraagde organisaties dat dit het geval zal zijn. Echter gelooft slechts een derde van de beslissingnemers (33%) in EMEA dat zij een veilige remote access infrastructuur hebben, in Nederland is dit nog lager (22%). Bekijk hier het volledige rapport en de implicaties van de bevindingen voor het werken van de toekomst.

In vergelijking met het rapport van vorig jaar is het geen verrassing dat security nog steeds met stip bovenaan de lijst staat van transformatie-obstakels. Dit jaar is die positie zelfs nog steviger - 42% van de respondenten in Europa rapporteert securitygerelateerde uitdagingen. In Nederland worden zorgen van werknemers rond mogelijk verlies van banen als voornaamste obstakel genoemd (40%). Hierna volgen kosten (39%) en bestaande investeringen in on-premises oplossingen (38%).

“Organisaties worden steeds bewuster van de voordelen van de cloud voor zowel zakelijke agility als workforce flexibiliteit. De uitdagingen die genoemd worden, impliceren echter dat zij niet snel genoeg transformeren. De worsteling met multi-cloud set-ups, complexiteit en security zijn hetzelfde als altijd, maar vereisen een nieuwe visie als het gaat om moderne netwerkinfrastructuren”, zegt Ismail Elmas, VP EMEA & APAC bij Zscaler. “Het feit dat zoveel organisaties hun cloud-infrastructuur nog steeds combineren met traditionele remote desktop- en VPN-oplossingen gaat deze uitdagingen niet oplossen. Nu werken op afstand waarschijnlijk de standaard wordt in de nabije toekomst, moeten organisaties op zoek naar veilige methoden om hun werknemers te beschermen en gebruiksvriendelijke toegang te bieden.”

Iets meer dan een derde (34%) van de ondervraagde Europese organisaties evalueert nieuwe security-oplossingen op basis van de vereisten van hun groeiende remote workforce. Wanneer er gevraagd wordt naar hun kennis en plannen omtrent secure access service edge (SASE) - het op de gebruiker gebaseerde security-framework dat uitgebreide WAN-mogelijkheden combineert met een scala aan network security-functies gedefinieerd door Gartner - geeft 55% aan dat zij plannen hebben deze aanpak te adopteren, waarbij 36% alle entiteiten tegelijk wil overzetten, en 19% afzonderlijke entiteiten (extra kantoren, mobiele entiteiten, etc.) in de loop van de tijd wil overzetten. Terwijl bijna de helft (49%) van de Duitse en Zweedse, en 41% van de Nederlandse organisaties plant om alle entiteiten tegelijk over te zetten naar SASE, blijven organisaties in het VK, Frankrijk en Italië achter. Slechts 27% van de Britse en Franse organisaties, en 23% van de Italiaanse, plant een transitie in één keer. Dit zorgt voor een achterstand in deze regio’s aangezien Duitse, Zweedse en Nederlandse organisaties sneller de vruchten zullen plukken van een SASE-aanpak.

Hoewel het SASE-framework een reeks voordelen biedt, is het duidelijk dat voornamelijk security-zorgen de overstap naar SASE stimuleren. De meest genoemdeenmeest aantrekkelijke voordeelen die respondenten benoemden, zijn het verminderd risico van security-dreigingen en dataverlies over gedistribueerde data (50%), verbeterd inzicht in het netwerk en controle over alle gebruikers en cloud-platforms (39%) en verminderde complexiteit/grotere flexibiliteit van de infrastructuur (36%).

“We zijn aangenaam verrast dat SASE zo prominent aanwezig is in de roadmaps van zoveel Europese organisaties, aangezien de verdiensten in verschillende landen in grote lijnen onderschreven worden”, zegt Nathan Howe, Head of Transformation Strategy bij Zscaler. “Wat een jaar geleden een nogal obscuur framework was waar niemand al te veel aandacht aan besteedde, staat door de recente toename van cloud-implementaties nu bovenaan de agenda. Als organisaties SASE juist adopteren, behoren de security-uitdagingen waar zij nu mee worstelen snel tot het verleden.”

Het rapport vond verder dat de verplaatsing naar de cloud vooral een verplaatsing naar de multi-cloud betekende. Gemiddeld de helft (49%) van de respondenten geeft aan dat zij opereren in een multi-cloud set-up van twee cloud-serviceproviders. Een derde geeft aan al met drie providers te werken. Slechts 13% gebruikt op het moment slechts één cloud-provider. Daarnaast zijn er veel landelijke verschillen in cloud diversiteit. Zweden (52%) en Nederland (42%) zijn het meest gediversifieerd, gevolgd door het VK met 30%. In Italië en Duitsland werken de meeste respondenten met twee cloud-providers. Als grootste uitdaging van een multi-cloud set-up wordt de beveiliging (36%) daarvan gezien.

----------------------------------------------

Methodologie

Het onderzoek is uitgevoerd door Atomik Research onder 606 CIO’s, CISO’s en leiders van netwerkarchitecturen in Nederland, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Zweden bij organisaties met meer dan 3.000 werknemers.

Download het volledige rappor hier.

Over Zscaler

Zscaler (NASDAQ: ZS) versnelt digitale transformatie en maakt klanten meer agile, efficiënt, veerkrachtig en veilig. De Zscaler Zero Trust Exchange bescheremt duizenden klanten van cyberaanallen en dateverlies door gebruikers, apparaten en applicaties veilig met elkaar te verbinden vanaf elke locatie. Verveeld over meer dan 150 datacenters wereldwijd is de op SASE-gebaseerde Zero Trust Exchange het grootste inline cloud security-platform ter wereld.

Zscaler
Berend Sikkema
E-mail:bsikkema@zscaler.com

Whizpr
Martine Korthals / Winnie Silvertand
Telefoon: 0317 410 483
E-mail: zscaler@whizpr.nl
Laatste van Zscaler
Zscaler-onderzoek: “security-misconfiguraties grootste oorzaak van cyberaanvallen op public cloud-omgevingen”

Zscaler presenteert transformatie-voorspellingen voor 2021

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.