Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl

Het onzichtbare IBM Nederland

Het is een gotspe, de summiere data waarmee grote Nederlandse concerns met duizenden werknemers wegkomen om al hun belanghebbenden van steeds minder informatie te voorzien. Vorige liberale kabinetten hebben niet alleen de zorgindustrie uitgekleed zodat er nu te weinig artsen, verplegers en bedden zijn om de vraag op te vangen. Zij hebben ook de wetgeving ombedrijfsinformatie via de Kamer van Koophandel aan het publiek te leveren steeds verder uitgehold. Hier is het voorbeeld van IBM Nederland.

Jaarrekeningen moeten sinds 2017 verplicht aangeleverd worden met Standard Business Reporting (SBR) bij het handelsregister. Dat is op basis van het Besluit elektronische deponering handelsregister van 16 juni 2016. Dat verplicht micro-, kleine en middelgrote rechtspersonen om hun jaarverantwoording met SBR te deponeren bij het handelsregister. Voor grote ondernemingen, waar IBM Nederland onder valt, gaat die plicht nog niet in, maar IBM past ze blijkbaar al wel toe.

Dat betekent dat het jaarverslag met jaarrekening en toelichtingen, meestal 45 of meer bladzijden, over 2019 niet meer bij de KvK beschikbaar is.Ik kan niet meer dan de standaard jaarrekening 2019van drie bladzijden downloaden.Het is zo onthutsend dat ik een vergissing mijnerzijds niet uitsluit, ook niet na vier keer nazoeken van de site van de KvK.

Zo summier wordt de omzet van IBM Nederland over 2019 gerapporteerd

De standaard jaarrekening bevat alleen summiere data uit de balans- en resultatenrekening. Er ontbreken gegevens over salarissen, sociale lasten, pensioen, personele gegevens, vergelijkingen met 2018 en bijvoorbeeld data over omzetverdelingen naar divisie en binnen- en buitenlandse omzet. Ook ontbreekt een jaarverslaggeving van het bestuur en toelichtingen op de jaarrekening.Het is een ernstige verzwakking van informatieplicht. Dan maar eens kijken op de website van IBM Nederland. Die bestaat echter niet meer, maar is in de Engelse taal geïntegreerd in de website van het IBM-concern.

Omzet daalt structureel
Veel heb ik dus niet te vertellen over IBM Nederland in 2019-2020. De omzet daalde in 2019 met 1,6% tot €957,5 miljoen. Die omzet is het laagste in de 21ste eeuw tot nu toe. De historische topomzet in Nederland van meer dan €1,5 miljard behaalde IBM in het eerste jaar van de nieuwe eeuw dankzij de door het concern zelfgemaakte historische fout van de millenniumbug. Sindsdien is de verbetering op concernniveau ook in Nederland niet gevolgd, maar kalfde de omzet in Nederland steeds verder af. Dat kwam ook door de negatieve effecten van verschillende mislukte grote projecten bij UWV, Belastingdienst en andere opdrachtgevers die grote automatiseerders in Nederland een structureel slechte naam bezorgden.

Omzet infrastructuurdiensten
De omzet van de 10 grootste Nederlandse automatiseerders was in 2019 €5,7 miljard, waarvan 17,9% in handen is van IBM Nederland.In 2000 was dat marktaandeel 27%. Dat verlies is veelzeggend. Van die omzet is ongeveer 66% in dienstverlening, waaronder infrastructuurdiensten die volgend jaar in een af te splitsen onderneming worden ondergebracht die geen deel meer uitmaakt van IBM maar apart beursnotering krijgt of verkocht wordt. ER is niet te achterhalen in hoeverre dit om hybride Clouddiensten gaat die bij IBM blijven. Waarschijnlijk omvatten de capaciteitsdiensten voor infrastructuren een omzet van ongeveer €330 miljoen.
Bij IBM Nederland werken eind 2019 nog 2280 medewerkers in full time eenheden. Dat waren er in het begin van deze eeuw nog dubbel zoveel. Door de nieuwe reorganisatie vertrekken er opnieuw medewerkers.

Omzet IBM Nederland 1996-2020

De nieuwe strategie voor IBM is ingezet door de nieuwe Indiase CEO Arvind Krishna. Zijn voorganger, mevrouw Ginni Rometti, die CEO was van 2012-2019, is nogal bekritiseerd als een van de slechtste CEO’s door publicaties zoals the Motley Fool, [48]Forbes, [49] the Wall Street Journal, [50] and24/7 Wallstreet. [16] Ze haalde een record van 22 achtereenvolgende kwartalen van dalende omzet tussen 2012 en 2017 (dat is 5 ½ jaar) en werd bekritiseerd voor het aanvaarden van bonussen in tijden van ontslagen.Algemeen directeur bij IBM Nederland is Peter Zijlema, die al sinds 1997 bij IBM werkt,.

Zie ook de vorige blog over het IBM concern.
Abonnees kan ik desgevraagd de onderliggende datareeksen in Excel toesturen. Daarin staan compolete balansen en resultatetn rekeningen.

www.ictonderzoek.nl
Laatste van AME Research BV
Het onzichtbare IBM Nederland

Over Exact & Unit4: Varen in dichte mist

Falende staat in zorginformatie
Afripipes kiest Maunt als nieuwe distributeur

Pure Storage breidt het Pure as-a-Service aanbod uit en biedt ongekende transparantie

Nieuw opleidingsinstituut voor workforce management richt zich op veranderende arbeidsmarkt

Quion neemt voorsprong in hypotheekmarkt

Razer vervolgt e-sports-wereldtournee met Razer Invitational - Europe

Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

Zivver behaalt 2e plek van Deloitte Technology Fast 50

Onderzoek Thycotic: dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity

Resultaten nieuw onderzoek: "97% van de bedrijven vindt het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers een prioriteit, maar 71% weet niet waar ze moeten beginnen"

Snelgroeiend Studytube 4 jaar op rij in Deloitte Technology Fast 50

Rival Foods, SusPhos en Bilihome winnen Rabo Duurzame Innovatieprijs 2020

Nieuwe testkit van HBK voor snelle check van printed circuit board (PCB’s)

ICT Concept gaat op overnamepad

Toptienlijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in NL bekendgemaakt

HashiCorp kondigt beschikbaarheid Consul 1.9 aan

Rockwell Automation neemt Fiix Inc. over, leverancier van cloudoplossingen voor onderhoudsmanagement
Van Delen Telecom en MCS werken samen om veilige Internet of Things-oplossingen te implementeren

Eén op de vijf HR-professionals: in 2030 wordt men ontslagen via een systeem

Finance krijgt prominentere positie in veranderende wereld

Aartsen kiest Thinkwise low-code platform voor digitalisering bedrijfsprocessen

Maximale digitale transformatie in CPG-segment door samenwerking Schneider Electric en ProLeiT

Planalyse voegt data storytelling van Toucan Toco toe aan portfolio
AME Research B.. contact

Logo AME Research BV

Adriaan Meij
  +31(0)522 256470
  info@ictonderzoek.nl
  www.ictonderzoek.nl
AME Research B.. sociaal

AME Research B.. tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Orange Cyberdefense
Logo Ivanti
Logo Eaton