www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

Het onzichtbare IBM Nederland

Het is een gotspe, de summiere data waarmee grote Nederlandse concerns met duizenden werknemers wegkomen om al hun belanghebbenden van steeds minder informatie te voorzien. Vorige liberale kabinetten hebben niet alleen de zorgindustrie uitgekleed zodat er nu te weinig artsen, verplegers en bedden zijn om de vraag op te vangen. Zij hebben ook de wetgeving ombedrijfsinformatie via de Kamer van Koophandel aan het publiek te leveren steeds verder uitgehold. Hier is het voorbeeld van IBM Nederland.

Jaarrekeningen moeten sinds 2017 verplicht aangeleverd worden met Standard Business Reporting (SBR) bij het handelsregister. Dat is op basis van het Besluit elektronische deponering handelsregister van 16 juni 2016. Dat verplicht micro-, kleine en middelgrote rechtspersonen om hun jaarverantwoording met SBR te deponeren bij het handelsregister. Voor grote ondernemingen, waar IBM Nederland onder valt, gaat die plicht nog niet in, maar IBM past ze blijkbaar al wel toe.

Dat betekent dat het jaarverslag met jaarrekening en toelichtingen, meestal 45 of meer bladzijden, over 2019 niet meer bij de KvK beschikbaar is.Ik kan niet meer dan de standaard jaarrekening 2019van drie bladzijden downloaden.Het is zo onthutsend dat ik een vergissing mijnerzijds niet uitsluit, ook niet na vier keer nazoeken van de site van de KvK.

Zo summier wordt de omzet van IBM Nederland over 2019 gerapporteerd

De standaard jaarrekening bevat alleen summiere data uit de balans- en resultatenrekening. Er ontbreken gegevens over salarissen, sociale lasten, pensioen, personele gegevens, vergelijkingen met 2018 en bijvoorbeeld data over omzetverdelingen naar divisie en binnen- en buitenlandse omzet. Ook ontbreekt een jaarverslaggeving van het bestuur en toelichtingen op de jaarrekening.Het is een ernstige verzwakking van informatieplicht. Dan maar eens kijken op de website van IBM Nederland. Die bestaat echter niet meer, maar is in de Engelse taal geïntegreerd in de website van het IBM-concern.

Omzet daalt structureel
Veel heb ik dus niet te vertellen over IBM Nederland in 2019-2020. De omzet daalde in 2019 met 1,6% tot €957,5 miljoen. Die omzet is het laagste in de 21ste eeuw tot nu toe. De historische topomzet in Nederland van meer dan €1,5 miljard behaalde IBM in het eerste jaar van de nieuwe eeuw dankzij de door het concern zelfgemaakte historische fout van de millenniumbug. Sindsdien is de verbetering op concernniveau ook in Nederland niet gevolgd, maar kalfde de omzet in Nederland steeds verder af. Dat kwam ook door de negatieve effecten van verschillende mislukte grote projecten bij UWV, Belastingdienst en andere opdrachtgevers die grote automatiseerders in Nederland een structureel slechte naam bezorgden.

Omzet infrastructuurdiensten
De omzet van de 10 grootste Nederlandse automatiseerders was in 2019 €5,7 miljard, waarvan 17,9% in handen is van IBM Nederland.In 2000 was dat marktaandeel 27%. Dat verlies is veelzeggend. Van die omzet is ongeveer 66% in dienstverlening, waaronder infrastructuurdiensten die volgend jaar in een af te splitsen onderneming worden ondergebracht die geen deel meer uitmaakt van IBM maar apart beursnotering krijgt of verkocht wordt. ER is niet te achterhalen in hoeverre dit om hybride Clouddiensten gaat die bij IBM blijven. Waarschijnlijk omvatten de capaciteitsdiensten voor infrastructuren een omzet van ongeveer €330 miljoen.
Bij IBM Nederland werken eind 2019 nog 2280 medewerkers in full time eenheden. Dat waren er in het begin van deze eeuw nog dubbel zoveel. Door de nieuwe reorganisatie vertrekken er opnieuw medewerkers.

Omzet IBM Nederland 1996-2020

De nieuwe strategie voor IBM is ingezet door de nieuwe Indiase CEO Arvind Krishna. Zijn voorganger, mevrouw Ginni Rometti, die CEO was van 2012-2019, is nogal bekritiseerd als een van de slechtste CEO’s door publicaties zoals the Motley Fool, [48]Forbes, [49] the Wall Street Journal, [50] and24/7 Wallstreet. [16] Ze haalde een record van 22 achtereenvolgende kwartalen van dalende omzet tussen 2012 en 2017 (dat is 5 ½ jaar) en werd bekritiseerd voor het aanvaarden van bonussen in tijden van ontslagen.Algemeen directeur bij IBM Nederland is Peter Zijlema, die al sinds 1997 bij IBM werkt,.

Zie ook de vorige blog over het IBM concern.
Abonnees kan ik desgevraagd de onderliggende datareeksen in Excel toesturen. Daarin staan compolete balansen en resultatetn rekeningen.

www.ictonderzoek.nl
Laatste van AME Research BV
Big Tech smoort Trump

Een nieuwe beurscrash

Het onzichtbare IBM Nederland
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
AME Research B.. contact

Logo AME Research BV

Adriaan Meij
  +31(0)522 256470
  info@ictonderzoek.nl
  www.ictonderzoek.nl
AME Research B.. sociaal

AME Research B.. tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys