www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

AI-race op komst in de financiële dienstverlening

Kunstmatige intelligentie heeft zich razendsnel ontwikkeld. Niet zo lang geleden was het nog een experimentele technologie die slechts mondjesmaat werd ingezet binnen de financiële dienstverlening. In de afgelopen jaren is kunstmatige intelligentie echter uitgegroeid van een ‘technologie om in de gaten te houden’ tot een ‘technologie om te omarmen’.

In samenwerking met een aantal leidende financiële dienstverleners heeft Hyarchis onderzoek gedaan naar de stand van AI adoptie binnen de sector. Hieruit blijkt dat op dit moment reeds een derde van de  financiële dienstverleners op functioneel niveau gebruik maakt van AI toepassingen. Mocht dit veel lijken, schrik dan niet van wat er in de komende jaren staat te gebeuren. Over drie jaar verwacht namelijk 95% van de markt gebruik te maken van AI binnen hun dagelijkse operatie. Kortom, niets lijkt minder waar dan dat zich een AI-race zal ontketenen binnen de financiële dienstverlening.

Concurrentiedynamiek
Waar de urgentie van AI adoptie voorheen vooral werd gedreven door veranderende wet- en regelgeving, laat het onderzoek zien dat financiële dienstverleners in de komende tijd op zoek zullen gaan naar de concurrentievoordelen die AI kan bieden in een competitieve markt. Waar organisaties eerder nog in de wachtstand zaten tot  kunstmatige intelligentie vrij was van kinderziekten, is er inmiddels een geleidelijke paradigmaverschuiving waar te nemen. Binnen de financiële dienstverlening rijpt het idee dat kunstmatige intelligentie de concurrentiedynamiek op een fundamentele manier zal veranderen. Met dit in het achterhoofd wordt de adoptie van kunstmatige intelligentie niet langer gezien als een ongewis avontuur, maar een noodzakelijkheid om niet achterop te raken bij de concurrentie.

Prioritering op Board level
Dat AI-technologie een belangrijke rol speelt in de financiële dienstverlening blijkt vooral uit het organisatieniveau waarop dit onderwerp wordt belegd. Ruim meer dan de helft van alle geïnterviewde bedrijven heeft de coördinatie van de AI-strategie namelijk tot Board level geprioriteerd. Waar de AI-strategie voorheen een onderdeel vormde van het takenpakket van een CTO of COO, wordt de C-suite steeds vaker verrijkt met een toegewijd directlied zoals de Chief Information Officer of de Chief Digital Officer. Dit lid van de C-suite heeft als primaire focus de digitale transformatie waarin AI-technologie steeds vaker een centrale rol speelt.

Superieure technologie
Een logische vraag is waarom technologie op zo’n hoog niveau in de organisatie wordt belegd terwijl dit doorgaans een lijnverantwoordelijkheid is. Het antwoord hierop is volgens de geïnterviewde bedrijven vooral de impact van AI-technologie op de algehele waardeketen binnen de financiële dienstverlening. Er bestaat brede consensus over het feit dat AI-technologie de drijfveer kan vormen voor nieuwe producten, nieuwe diensten en zelfs geheel nieuwe bedrijfsmodellen. Dit laatste krijgt vooral gestalte in de nog altijd snel groeiende Fintech markt. Niet minder dan driekwart van de geïnterviewde bedrijven verwacht bijvoorbeeld dat de opkomst van kunstmatige intelligentie ervoor zal zorgen dat nieuwkomers de markt succesvol kunnen betreden op basis van superieure technologie die niet wordt afgeremd door zogenaamde legacy software.

Het gehele onderzoek “Adoptie van AI” kan je downloaden via https://hyarchisconnect.nl/adoptie-van-ai-rapport/. De uitkomsten van het rapport worden door Hyarchis samen met Deloitte en Quion besproken op 5 november tijdens het online lunch event Hyarchis Connect (https://hyarchisconnect.nl/).

Hyarchis
Marlijn Nelissen
m.nelissen@hyarchis.com
Laatste van Hyarchis
Quion neemt voorsprong in hypotheekmarkt

Data is overal en de impact ervan wordt letterlijk voelbaar

AI-race op komst in de financiële dienstverlening
Hyarchis contact

Logo Hyarchis

info@hyarchis.com
  www.hyarchis.nl
Hyarchis sociaal

Logo Code24 B.V.
Logo UcaaS
Logo Maunt
Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Luzac
Logo FIQAS Software B.V.
Logo Conclusion